Sadel till denna rygg?

MatildaN

Trådstartare
Hej!
Hoppas på lite tips och idéer på sadel till denna rygg. Det är en welsh cob på 5 år som just nu har en bomlös som är för lång och trycker på länden. Jag är framförallt ute efter en dressyrsadel men kan tänka mig annat också. Han är överbyggd och rund, rätt kort och svängd rygg. Jag mätte bomvidden till 100 grader, trodde han var bredare dock så lite osäker på om jag mätt rätt.
31951
 
En bomlös sadel kan inte trycka på länden om du inte sitter för långt bak i den.
Sen kan ju själva utformningen på sadeln göra att man lätt hamnar där.
 
En bomlös sadel kan inte trycka på länden om du inte sitter för långt bak i den.
Sen kan ju själva utformningen på sadeln göra att man lätt hamnar där.
Ja precis, den hamnar i bakvikt. Panelerna är rejält hårda i stoppningen så jag tror tyvärr det blir ett obehagligt tryck bak. Han säger i alla fall ifrån och får mystiska knölar längs ryggraden efter ett ridpass, så just denna modell är nog inget för oss.
Annars är jag positivt inställt även till bomlöst! :)
 
Finns riktigt dåliga bomlösa sadlar. En bra pad ett måste på alla bomlösa sadlar.
Skulle kolla på de nyare islandshästsadlarna finns korta i dressyrmodell.
 
Jag har kikat lite på star trekk espaniola, den verkar ha fått bra betyg av många. Problemet med min nuvarande sadel (masterback espana) är att den hamnar i bakvikt samtidigt som jag inte kan bredda panelerna fram, för då hamnar framvalvet på manken istället. Lägger jag sadeln längre bak åker den fram igen under ridpasset.
Är det mer plats för manke på star trekken kanske?
Bild på masterbacken:
31995
 
Masterback har stenhårda kantiga billiga paneler . Hade en hemma på prov som raskt åkte tillbaka till leverantören. Dessa sadlar är som dom flesta semibomlösa då dom har koppjärn. Det finns mycket bättre bomlösa. Det viktiga är att panelerna är bra samt inte har skarpa kanter ned mot ryggen. Min sensation är utan paneler och koppjärn. Sitter som en smäck med rätt padd. Karslunds bomlösa är populär, den nya modellen.
 
Bomsadlar till den ryggen skulle dock kunna vara någon Globus modeller, de är korta i bommen. Osäker om deras modeller endast passar raka ryggar eller om de även har ngn svängd modell. Prestiga Appaloosa (green-, golden- eller silver star) i vidd 37 kanske kan fungera, kort i bom och passar svängda ryggar.
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
913
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Hej! Ska ta hjälp av sadelprovare framöver, men söker ändå lite input. Vi har en swb/welsh sekt B med ganska ”welshisk” rygg. Nästan...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Elisha
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
728
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 214
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp