Sadel till detta fullblod? *bild*

Nickelodion

Trådstartare
Vad skulle ni fundera på sadel till denna rygg?
Nikke

Mastodont manke och rak överbyggd rygg, som vid ridning kommer upp väldigt mkt med baken (går lite i nerförsbacke då han har mkt längre bakben än framben)

har provat lite olika:

Prestige Golden star

Va lite smal (33:a) och dålig i stoppningen, dessutom tycker jag den blir för blaffig och uppbyggd i bak.

Prestige Silver star

Lite för vid (33:a) och med padd blev den på nåt sätt för böjd. Helt fel.

Stubben VSS

Bäst hittills. Men dock för vid.(31) och kanske ngt för böjd...

Behöver en sadel med stor mankfrihet eller bakåtskuret framvalv. Som är något böjd och inte uppbyggd alltför mkt. Väldigt sluttande bog så bogbladen sitter dåligt till åxå...:grin:
Han blir ganska så bred när han är vältränad så gärna nåt som går att ändra bomvidd på :angel:

Några tips? Nån som har en liknande häst?

Sv: Sadel till detta fullblod? *bild*

Jag har en Amerigo Vega som passar båda mina perfekt. Ett rent fullblod och en fullblod/halvblod, de ser ut ungefär som din i ryggen med långa bakben och lite överbyggda.
Den är dessutom superskön att rida i! Jag har med enkelkåpa men den vanliga är också bra.

Den är gjord för att passa överbyggda hästar. Men jag har haft den på många olika och den ligger bra på de flesta normala hästar också

De är ju iof. inte jättebilliga, men jag tror det kan finnas en del begagnade :laugh:

Men kollade lite på dina bilder, är Stubben verkligen så dålig? De ligger helt ok på mina hästar också, har en gamal Stubben som extra sadel med. De ska ju inte ligga an för mycket längst bak.

Senast ändrad av en moderator:

Har du testat wintec isabell?

Det är ju jättesvårt att säga vad som passar av en bild såklart, men isabellen passar många hästar och speciellt de med rak rygg :) vill du inte ha dressyr tycker jag du ska kika på wintecs andra luftstoppade sadlar.

Har en häst som se precis lika ut som din på ryggen, hittade ingen sadel till henne som låg riktigt bra, provade en massa olika prestige och pessoa m.fl till slut hittade vi en som låg riktigt bra på henne, en princewill hoppsadel, jag ville verkligen inte ha den ja ville ha en prestige egentligen men ja har aldrig ångrat köpet, då den ligger perfekt o den är super att rida i! Har även en jorge canavas allroundsadel som ligger bra på henne. Tyvärr måste ja byta nu då dom har blit för stora i sätet :(

Jo en Amerigo är högst på min önske lista! har kikat på vegan och cc:n. Men hur jag än vrider och vänder på det har jag inte råd...kommer dessutom bli fattig student. Men kan ju iof sig spara och köpa begangnat. Men går dom att ändra i bomvidd? blir lite nervös av att köpa dyrt....

Är ute efter en hoppsadel, möjligtvis en allround mot hopp. Har testat wintec CC och var alldeles för rak och ingen plats för manken.

Ja, just nu är jag faktiskt mest inne på stubben. Antingen en stubben edelweiss eller artus, kanske även CS:an.

Skulle va kul att se lite bilder på era hästar+sadel med likadan rygg! :laugh:

Princewill? vilken modell då? är det dom man kan köpa på börjes?

Wertheim tror ja modellen heter, den är super bra faktiskt ! :) Vet ej vart man kan köpa den, köpte min hos en sadelmakare :) Ska försöka fixa bild på pollen :)

Liknande trådar

Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 536
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 434
Utrustning Jag har letat sadel till mitt varmblod i evigheter känns det som och har slut på modeller och märken som kan tänkas passa så tar emot...
Svar
4
· Visningar
1 403
Senast: ameo
·
E
Utrustning Hej allihopa! Vänder mig till er sadelkunniga!Vill bara höra åsikter, eftersom ja lätt nojjar över småsaker.. Jag har en...
Svar
18
· Visningar
5 029
Senast: elin_sundbo_stjarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21