Sadel till fbl

Tokloke

Trådstartare
Hjälp blir snart tokig. Kanske ni har nåt tips.
Har ett fbl på 5 år som inte är riden så mkt. Hans rygg är typiskt fullblod utan så mkt muskler. Rätt hög o lång manke, karpryggig alltså takåsformad inte jätte lång och realtivt rak. Har i dag min gamla sadel en Stubben M DL 17/31som jag får bygga upp i bak för att jag ska komma rätt dock sitter jag inte bra ändå och hästen får nötning bak under sadeln på var sida ryggraden. Undrar om någon med samma problem. Bästa är ju att åka o få en utprovad men rekomenderas en ny för 20 papp har jag inte råd, därför tänker jag på eran erfarenhet gällande min hästs ryggbeskrivning. Med hopp om tips!
 
Sv: Sadel till fbl

Det är ju jättesvårt o ge tips utan en bild men jag hade en prestige på mitt fullblod med karprygg.
 
Sv: Sadel till fbl

Det är ju jättesvårt o ge tips utan en bild men jag hade en prestige på mitt fullblod med karprygg.

Tack, kan kan ju alltid prova lägga på om någon vän har! Har trott att prestigen var svängd i bommen så den har jag inte ens tänkt på ;)
 
Sv: Sadel till fbl

Jo, prestige är svängd i bommen.
Globus är rak, kort anläggningsyta, mankfrihet och inte speciellt dyr.
Men som sagt, det är svårt att råda utan att veta mer.....
 
Sv: Sadel till fbl

Fast att åka till sadelutprovare betyder ju inte automatiskt att du blir rekommenderad en sadel som kostar 20000 kr? Det finns väl många som har begagnade sadlar i, säg, 4-5000-kronors-klassen också?
 
Sv: Sadel till fbl

Nu är jag sådär tråkig och rekommenderar att du åker till en sadelutprovare trots allt. Som tidigare har sagt så har dom oftast billigare sadlar i sortimentet men det är väl klart att dom helst säljer dyrare sadlar (bättre omsättning).
Personligen är jag alltid tydlig med vilken budget jag har, så får min sadelutprovare jobba utifrån den.
 
Sv: Sadel till fbl

Både Stubben och Prestige är ju rätt svängda
Fullblod är ju rätt olika i ryggen även dom.
Jag har tre stycken, och de har helt olika sadlar.
En har rätt svängd rygg och stor manke. Han går med en Zaldi hopp och en Bates Caprilli Dressyr.
En har rak kort rygg, ngt överbyggd. Har en Edinburgh dressyr och en Höpfner Piano hopp.
Och en har rätt rak, längre rygg med lite mer manke än den förra. Hon har Henri de Riven, både i hoppen och dressyren.
 
Sv: Sadel till fbl

Både Stubben och Prestige är ju rätt svängda
Fullblod är ju rätt olika i ryggen även dom.
Jag har tre stycken, och de har helt olika sadlar.
En har rätt svängd rygg och stor manke. Han går med en Zaldi hopp och en Bates Caprilli Dressyr.
En har rak kort rygg, ngt överbyggd. Har en Edinburgh dressyr och en Höpfner Piano hopp.
Och en har rätt rak, längre rygg med lite mer manke än den förra. Hon har Henri de Riven, både i hoppen och dressyren.

Är Edinburgen rak i bommen! Finns en nära , ska prova. HdR dressyr har jag testa och låg väl sådär, men jag kunde inte rida i den, men finns kanske olika modeller
 
Sv: Sadel till fbl

Min unghäst är tunn, rak och med hög manke. Han har en kort anläggningsyta.
Till honom har jag en kieffer norbert koof som funkat bäst. Var mkt skeptisk till kieffer då jag bara suttit i gamla hårda kieffersadlar. Men den jag köpte begangnad var riktigt trevlig och med massor av stöd. Bra att ha till en sprattlade unghäst.:p Pris ca 5 tusen för en begangnad.
 
Sv: Sadel till fbl

Kieffer brukar fungera hyggligt, om de inte blir för stora (långa). Raka, bra cutback och hyggligt bra byggd för takåsiga hästar.

Själv körde vi Röösli, med rundbossa till fullblodet.
 
Sv: Sadel till fbl

OM det blir skavt i pälsen baktill under sadeln och du behöver padda upp den där för att inte sitta i bakvikt, skulle jag gissa på att du behöver en vidare bom.
Fullblod behöver inte alls innebära att det ska vara smal bom, hälsar hon som har X-vid bom på sitt fullblod
 
Sv: Sadel till fbl

Jag har haft flera Albion på mitt fullblod som passat bra. han har mycket manke och är ganska finlemmad och tunn. Har vidd MN (medium narrow) på honom.
 
Sv: Sadel till fbl

OM det blir skavt i pälsen baktill under sadeln och du behöver padda upp den där för att inte sitta i bakvikt, skulle jag gissa på att du behöver en vidare bom.
Fullblod behöver inte alls innebära att det ska vara smal bom, hälsar hon som har X-vid bom på sitt fullblod

Eller hur! Dom jag köpte mitt fullblod av hade en illa passande sadel som var på tok för trång (den behövde wide) och dom hade smal :O
Hästen fick helt annat rörelsemönster när sadeln inte klämde längre!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 399
Senast: Oknytt
·
Utrustning Nya hästen har lång manke och min befintliga sadel (som har enkelkåpa och stropparna sydda direkt på kåpan)ligger helt ok men stropparna...
Svar
1
· Visningar
576
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 012
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej allihop! Jag har letat och sökt och tycker inte riktigt jag hittar någon bra tråd om detta. Har även sökt på engelska forum osv...
Svar
1
· Visningar
721
Senast: xDollyx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp