Sadel till fullblodstypen?

Daffan

Trådstartare
Min häst har den "typiska fullblodsryggen" med hög och lång manke, relativt kort rygg och en sluttning upp mot korset. Det är snart dags att åka och prova ut en ny hoppsadel till honom och jag skulle gärna vilja ha lite tips på vilka märken eller modeller jag bör kika lite extra på.

Det märke jag framförallt är inne på just nu är Santa Cruz, någon som vet något om vilken typ av rygg de passar? :)

Sv: Sadel till fullblodstypen?

Mitt fullblod har hög manke, är något överbyggd och har en rak rygg. På henne ligger albion K2 legend perfekt, både hopp och dressyrsadeln :) sadlarna är dessutom underbara att rida i

Nu har jag ju visserligen inget rent fullblod men ett halvblod med mycket fullblod i och en rygg som du beskriver den.
Provade stallägarens Santa Cruz (minns tyvärr inte vilken modell) och den skulle sitta jättebra om den bara var någon storlek mindre.
Har just nu en Lemetex Alpina(?) som ligger väldigt bra

Senast ändrad:

Prestige eller Kieffer? Min häst har "fullblodsmanken" och rak rygg, inte överbyggd dock men jag har läst att Prestige ska passa på sådana hästar. En väninna till mig hade ett fbl i samma form där en Kieffer Donau låg perfekt.

Min häst (halvbl/fullbl) hade sån rygg när han var unghäst, när han växte klart och fick mer muskler i överlinjen fick han en helt annan ryggprofil som tur är.

Prestiges rakare modeller passade bra på honom då. Han kunde inte ha helt raka sadlar som tex Albion, de låg antigen i nedförsbacke eller bryggade och sen skubbade han fram dem med höfterna när han rörde sig.

Det man får tänka på är att även om ryggen är en rak linje och inte en kurva så har den också hög/lång manke samt är överbyggd. En sån rygg måste ha en sadel som svänger upp lite bak, och som är kort med rundade bossor. Ryggen är ju egt svängd, skillnaden är bara att den är svängd som ett V och inte som ett U. Amerigo Alto är en annan sadel som passar den typen av rygg.

Till min med fullblodsmanke och iofs överlinje (halvblod som går för att vara full) så är dom hoppsadlarna som legat best Prestige och Wellington Elite, sistnämnda är det väl inte flest utav i sverige, men är mycket vanligt i Norge - där heter de Windsor (har inget med börjesmärket att göra)

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 222
Senast: iNHALE
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 536
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Esmeralda
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att... 2
Svar
20
· Visningar
1 908
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka