Sadel till häst där allt glider framåt

Domenico

Trådstartare
Vad ska man leta efter till en häst med inte allt för ideal rygg, där allt glider framåt?

- Ryggen är mycket rak, i vissa lägen under ryttare får man nästan känslan att ryggen pekar uppåt. Sadlarna har tendens att skjutas framåt.

- Rätt låg manke. Inte helt omarkerad, men låg för att vara ett halvblod.

- Något överbyggd.

- Ca 95 grader bomvidd.

- Rätt platt över ryggen, åtminstone den bakre delen, utan att vara som en planka.

- Bredare över ryggen (sett ovanifrån) bak än framme vid manken.

- Normallång i ryggen.

De flesta sadlar har en tendens att hamna i framvikt, släppa bak och dessutom glida framåt. Sadelgjordsläget är rätt långt fram så främre sadelgjordstropp långt fram är ett måste.

Var ska man börja leta?

Tacksam för tips!

//Domenico

Sv: Sadel till häst där allt glider framåt

Har hästen för mycket hull över ryggen eller är den bra musklad?

Jag anser att hästen är i normalhull, varken tunn eller tjock. Hyfsat musklad.

Jag har en sådan häst, lägg till svängt bröstben och runda revben-inte lätt.

Jag har tagit ut flera av duktiga sadelinprovare och kommit fram hos alla- finns ingen dressyrsadel som ligger still, därför svanskappa på en annars passande sadel, funkar toppen , går iof inte höga klasser i dressyr emed plac o vinst LA.

Hoppsadel enklare, fick en inpassad,begagnad och uppmjukad som passade, köpte en sådan och har den växelvis. (Hoppsadlar är enklare för ortpetsen är inte på samma ställe eller så långt fram som i hopp)

När jag inte hade någon passande sadel så var det barabacka som gällde, men faktum är att det blir lite svårare på en sådan häst, lutar ryggen frmåt så kanar men lätt fram själv till skillnad från häst med bra läge där men liksom är still på ryggen.

Hästen har ett svårt sadelläge så jag tror man får ta till något hjälpmedel (svängd gjord, antiglidpad eller svanskappa) även med en passande sadel. Jag tror att det gäller att hitta en sadel som ligger bra när den ligger där den ska och sedan ta till hjälpmedel för att få den att ligga kvar där.

Det är en dressyrsadel jag är ute efter, men jag tar gärna en sadel som är mer byggd som en hoppsadel fast med långa kåpor. Jag gillar dressyrsadlar i flatbackvariant och har svårt för superdjupa sadlar med gigantiska knästöd.

Det var någon som tipsade om islandshästsadlar. Brukar dessa vara svängda eller raka eller finns det alla varianter? Så länge den ser någorlunda ut som en dressyrsadel så skulle jag kunna tänka mig även en islandsvariant.

Vilka märken kan vara intressant att prova. Har tyvärr många mil till närmaste ställe med stort utbud av sadlar.

Jag har en Arabian till min i 97 grader, den är rakare i sin modell o kilbossa, vilket min häst kan o ska ha.Min sadel ligger perfekt- men med svanskappa.

Jag tror att dessa hjälpmedel du nämner mycket väl kan vara behjälpligt på ett sadelläge som är siså, inte dåligt men inte 100, på häst som min, och då vad det verkar som din, så hjälper det inte. Du kan helt enkelt inte få en sadel ligga still om den redan är i rak nedförsbacke, ett svängt bröstben hjälper också till att dra sadelgjorden framåt, likaså rundade revben.

Till stor del låter det som ryggen på min häst. Hon har platt rygg, ser överbyggd ut vid arbete och puttar fram det mesta. Vet inte hur många grader det är på bommen men vi har en +2 Amerigo CC och det är den enda jag har provat som ligger still. Har även en Tixerantgjord men sadeln ligger still ändå.

Hopplöst sadelläge, 12-14 cm mellan bogbladsspets och min position (kanske 16+ i arbete), lite överbyggd med lång å sluttande länd + kasst sadelgjordsläge. Lösningen: amerigo DJ +2 med tixerant. Red in den med svanskappa. Hålet i fickan är stort men... sånt är livet.

Var länge rädd för att ta bort den så jag hade den säkert i 5 månader men nu är svanskappan borta å sadeln ligger kvar :)

Intressant att höra att amerigo cc har fungerat på liknande häst. Har fått tips att prova just en sådan. Tanken bakom det var att hästen lättare puttar en sadel med stora kilbossor framåt och att flatbacken med rundbossor då skulle vara bättre.

Jag har den känslan att hästen puttar fram sadeln när den tar i i trav och galopp. Det känns som att sadeln strävar mer framåt då än i tex skritt i nedförsbacke.

Ni med Tixerant-gjord. Märker ni att den gör stor skillnad? Den är ju rätt dyr, men om den ökar stabiliteten avsevärt kan det ju kanske vara värt det.

Ni med Tixerant-gjord. Märker ni att den gör stor skillnad? Den är ju rätt dyr, men om den ökar stabiliteten avsevärt kan det ju kanske vara värt det.

Tixerant-gjorden är underbar :love:

För min del är det skillnaden mellan att kunna rida och inte.

Jag har liknande problem som du.
En häst med kort rygg, överbyggd bak, pytteliten manke och lyfter upp ryggen så den känns konvex när han går rätt = ALLT glider fram hur rätt sadeln än är.

Men med Tixerant-gjorden och Acavallos antiglidpad så ligger sadeln där den ska :banana:

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 343
Senast: Mogge
·
Utrustning Då min häst byggt på sig fram så började gamla allround/hoppsadeln tryckas längre bak. Letade runt efter beg sadel eftersom jag tyckte... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 104
Utrustning Världens vanligaste tråd här men har verkligen trasslat in mig totalt i sadeldjungeln!! Letar dressyrsadel Har en häst med superrörliga...
Svar
1
· Visningar
1 166
Senast: Aquakatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka