Sv: Sadel till häst med kort men bred rygg
jag har två syntetsadlar till min häst nu, en dressyr och en hopp/allround, båda av märket griffin cob/haflinger för bred rygg med låg manke. Det enda jag träffat på under dessa 7 år som legat bra på min häst till 95%
Jag har även hört att HDR ska passa en hel del runda hästar...
Märken jag provat som inte passat:
Diverse märkeslösa sadlar från hööks/börjes/you name it - allt från dressyr till allround och hoppmodeller, normal, vid, x-vid... BLÄ!
Ett tag hade jag en Kieffer Aachen men den blev för smal i kanalen (tyvärr är många kieffer det, i alla fall de äldre). Har även haft en Kieffer lech som gled runt överallt.
Har haft Pfiff Amaretto dressyr som gled ännu mer än kieffern
Provade en del sadlar från ridskolan när hästen stod uppstallad där (red inte i dom men provade på hästen, men ingen verkade ligga speciellt bra av de 10-talet olika jag provade, alla sorters märken och modeller)...
Har även haft Albion hoppsadel på men den var för smal osv...
Alltså det är typ omöjligt att svara på för alla sadlar är olika modeller även om du står med två likadana sadlar så kan den ena ligga bra och den andra dåligt.
Olika bomvidder kan göra susen osv...
Men den dagen jag byter ut mina syntet mot läder igen så blir första testet HDR då flera med samma ras som jag har (grov stor connemara) har givit den tummen upp!
Kan ju tänkas passa en fjording också kanske, men som sagt, det är en djungel...