Sadel till häst med kort men bred rygg

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare maja_a
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 534
M

maja_a

Hej!
Jag letar efter en lämplig sadel till min fjording. Han har en kort rygg men är ganska bred, vilket gör att det är svårt att hitta en bra sadel.

Just nu har vi en syntet dressyrsadel från Hööks, men den sitter sådär.

Har nån något tips på vad man kan ha för sadel? Något bra märke?

skrivpå:banana:

Sv: Sadel till häst med kort men bred rygg

jag har två syntetsadlar till min häst nu, en dressyr och en hopp/allround, båda av märket griffin cob/haflinger för bred rygg med låg manke. Det enda jag träffat på under dessa 7 år som legat bra på min häst till 95%

Jag har även hört att HDR ska passa en hel del runda hästar...

Märken jag provat som inte passat:

Diverse märkeslösa sadlar från hööks/börjes/you name it - allt från dressyr till allround och hoppmodeller, normal, vid, x-vid... BLÄ!

Ett tag hade jag en Kieffer Aachen men den blev för smal i kanalen (tyvärr är många kieffer det, i alla fall de äldre). Har även haft en Kieffer lech som gled runt överallt.

Har haft Pfiff Amaretto dressyr som gled ännu mer än kieffern

Provade en del sadlar från ridskolan när hästen stod uppstallad där (red inte i dom men provade på hästen, men ingen verkade ligga speciellt bra av de 10-talet olika jag provade, alla sorters märken och modeller)...

Har även haft Albion hoppsadel på men den var för smal osv...

Alltså det är typ omöjligt att svara på för alla sadlar är olika modeller även om du står med två likadana sadlar så kan den ena ligga bra och den andra dåligt.
Olika bomvidder kan göra susen osv...

Men den dagen jag byter ut mina syntet mot läder igen så blir första testet HDR då flera med samma ras som jag har (grov stor connemara) har givit den tummen upp!
Kan ju tänkas passa en fjording också kanske, men som sagt, det är en djungel...

Okej tack för svaret :)
Vart ligger priset ungefär på en allround HDR lädersadel?
Usch, att leta sadlar är inte min favorit syssla :d

Jag vet inte... det är nog runt 10 000 i alla fall för en sprillans ny... Därför kör jag syntet nu tills jag har lust och råd att köpa "riktig" sadel... men den är nog helt värd pengarna....

Glömde skriva också att jag haft en Goertz som låg bra ett tag innan hästen musklade om sig... Det var en supergammal allroundmodell men nu gör Goertz bara islandssadlar och dom går väl på minst 10 000kr och uppåt...

Okej låter som en bra sadel :), lite dyr för tillfället dock. :(

Senast ändrad av en moderator:

Det finns billigare HdR sadlar. Jag hittade en splitter ny som kostade runt 5000 kr. Testade den på min fjording när jag letade sadel men den passade inte så väl. Har hört rykte om att det finns en risk att dessa sadlar är snea i bommen. Men det vet jag inte om det stämmer.

Hej har du lite bilder på ryggen så kanske man kan få ett litet hum om hur din fjord ser ut. Har man inte ens sätt ryggen så är det omöjligt att tipsa om sadel.

Är inte utseendet det viktigaste kan jag tipsa om hector sadeln!:)
Går att få tag i en begagnad för 5-7 000kr dom tillverkas tyvär inte längre!

Hej har du lite bilder på ryggen så kanske man kan få ett litet hum om hur din fjord ser ut. Har man inte ens sätt ryggen så är det omöjligt att tipsa om sadel.

Ja en rygg bild hade inte varit fel!

Annars håller jag med om att HDR, Griffin och T6 sadlarna sitter bra på små fjordisar=)

Ta en bild där han står på jämnt underlag samt har huvudet uppe.

Det jag kan säga nu är att du behöver en ganska rak sadel med tyngdpunkten långt fram.

Okej, jag lägger ut en ny bild när jag har varit på stallet. :)

Hej!

Min arab är tydligen en bred rackare (hävdar sadelkille iaf) och kort rygg prickar hon definitivt. Vi kom hem med en Cliff Barnsby Omega.. Fast hon lär ju knappast vara lika bred som en fjordis..

/ Lavinia

Min häst är kort och bred och jag har en Isabell Werth som ligger mkt bra på honom, kanske det kan vara ett alternativ till din häst?

Finns en del märken som har sadlar för breda ryggar... Frågan är ju hur bred han är och hur han ser ut över ryggen. Bilder och bomvinkel hade varit bra..

Är inte utseendet det viktigaste kan jag tipsa om hector sadeln!:)
Går att få tag i en begagnad för 5-7 000kr dom tillverkas tyvär inte längre!

TS: Hectorsadeln är STENHÅRD!
Men om din rumpa fixar det så visst, om du hittar en som passar din fjording.

Fjordingen jag hade tidigare hade först en Passier och sedan en Griffin.
Kompisens fjording hade en wintec wide.
Vi provade en wintec isabell på min fjording men den passade inte. (Både för lång och för smal i bommen om jag inte minns fel)

Så det är väldigt individuellt.

Min häst är kort och bred och jag har en Isabell Werth som ligger mkt bra på honom, kanske det kan vara ett alternativ till din häst?

Den sadeln låg helt fruktansvärt lilla på min kille och hans rygg ser ut så här:

20128317.jpg

Testade även andra wintec sadlar och ingen som låg bra!

Kör nu stenhårt med T6 sadlarna!

Mer&mer märken :p Det kommer bild så snart som möjligt på hans rygg, glömde fota igår då jag råkade bli 1timme sen till hovslagarn :d tack för hjälpen :)

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
247
Senast: sweep
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025