sadel till islänning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare shakespearesister
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 128
S

shakespearesister

En tjej frågade mig varför man skulle ha islandssadel till islandshästar, varför man inte använde vanliga allround eller tex western... Jag har aldrig tänkt på detta och kunde inte heller ge något bra svar på den frågan.. någon som vet?

Sv: sadel till islänning

..Klart man kan ha en vanlig sadel till en islänning.
Dock är det så att islänningar har stora rörelser, och därför är en bakåtskuren dressyrsadel/islandssadel mer lämplig än t.ex. en hoppsadel. Men visst, det går ju om man är villig är lägga ner tid och pengar på att prova de dyra sadlarna som har mer bogfrihet. Dock känner inte jag någon med islänningar som vill ha en allround/hoppsadel. Känner inte heller någon som har en westernsadel, men det är nog för att de anser att en islandssadel är mer lämplig för vad de hade tänkt sig.

shakespearesister skrev:
En tjej frågade mig varför man skulle ha islandssadel till islandshästar, varför man inte använde vanliga allround eller tex western... Jag har aldrig tänkt på detta och kunde inte heller ge något bra svar på den frågan.. någon som vet?

Jag vet att många islandshäst ryttare använder dressyrsadlar.

Diabolical_Kitten skrev:
..Klart man kan ha en vanlig sadel till en islänning.
Dock är det så att islänningar har stora rörelser, och därför är en bakåtskuren dressyrsadel/islandssadel mer lämplig än t.ex. en hoppsadel. Men visst, det går ju om man är villig är lägga ner tid och pengar på att prova de dyra sadlarna som har mer bogfrihet. Dock känner inte jag någon med islänningar som vill ha en allround/hoppsadel. Känner inte heller någon som har en westernsadel, men det är nog för att de anser att en islandssadel är mer lämplig för vad de hade tänkt sig.

Dressyr o hoppsadlar är framtagna för att användas till halvblod med betydligt större gång än islandshästarna har.

Nu kan inte jag förklara helt hur det ligger till, men islandshästar har fler gångarter och mer bogaktivitet. Det finns säkert en del islandsfolk som kan förklara det mer ingående ifall du är intresserad.
Dessutom skrev jag inte att de hade stor gång, jag skrev att de hade stora rörelser, vilket är en annan sak.

jag har iof både dressyr islandssadel hoppsadel och western sadel till mina just ISLANDSHÄSTAR för att jag tränar dem i hoppning och behöver då det stöd en hoppsadel ger jag tränar även en del dressyr med dem å behöver då dressyr sadeln och islandssadeln för att den är bekväm att rida långritt i :) Och nu kan inte mina islänningar western men när min pojkvän förljer med och rider så rider han i en westernsadel pga han är nybörjare och det är lättare att sitta bra i en westersadel samt hålla sig kvar där :) Så det är inte alls så svårt att hitta olika sadlar beror ju på vad man ska göra t ex en dressyr sadel och en islandssadel som är ganska likt gjorda passar väl bättre för gångartsträning osv än vad en hoppsadel gör och det är ju inte heller speciellt många som hoppar med sina islänningar så kan ju vara en stor del till varför de flesta oftast använder dressyr/islandssadlar till sina islänningar och inte western eller hoppsadlar dock är det väldigt lätt att hitta sadlar till islänningar dem brukar ofta ha samma storlek som en arab eftersom båda raserna är korta i ryggarna så man köper väl helt enkelt den sadel som passar bäst till det man ska göra med hästen? En person som älskar att hoppa köper kanske inte en islandshäst eftersom den inte är byggd för att tävla 1m hoppning liksom utan köper islänningen pga gångarterna och då passar en islandssadel bäst

Självklar kan du använda vilken sadel du vill, det viktigaste är att sadeln passar hästen. Sen bör ju utrustningen passa det du rider för, en westernsadel i en gångartstävling funkar sällan eller aldrig. De gånger som det har skett, har varit 2 st totalt på den tid jag har hållit på med islänningar. De blev diskade just pga sadeln inte passade hästen, den var på tok för lång vilket westernsadlar ofta är. Det är inte så bra, eftersom de trycker på ländryggen, och det är ett känsligt ställe.

En allround kan funka, men frågan är vilket stöd du som ryttare behöver också. Sen här den ganska hårt framskuren, rasen är liten och risken blir stor att sadeln kan störa skuldra/bog.

Själv använder jag dressyrsadel på bägge mina hästar, det lämnar den bogfrihet som hästarna behöver.

Man kan se på de nya sadlarna framtagna för islandshäst, att de är väldigt lika dressyrsadlarna. Men vissa skillnader förståss, som flatare säte och kortare kåpor.

Senast ändrad:

Den flata sisten på en islandssadel underlättar viktförflyttningar i gångartsträningen. En dressyrsadel kan till viss del fungera men jag tycker det är mycket enklare att gära tydliga viktförskjutningar i en vanlig islandssadel, t ex i övergången mellan trav och tölt.

Dessutom är många islandssadlar gjorda för att vara bekväma under långa ridturer.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 415
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10