Bukefalos 28 år!

Sadel till kallblod

Ponsse

Trådstartare
Jag vet att det redan finns ett par trådar där ägare letar sadlar till hästar/ponnyer som ser liknade ut som min, men jag känner att jag behöver lite tips och erfarenheter just ur min situation.

Jag har en haflinger som är väldigt bred om bogarna och vid manken, men precis där ryggen börjar går det in rätt mycket (avsaknad av muskler). Just hans bogblad är väldigt markerade, och nedanför dem blir det rätt så platt. Han är heller inte direkt tjock, och är något överbyggd så hans rygg är lite svängd.

Har haft hööks young rider-sadel men den har blivit sned och är nog lite för trång.

Har testat wintec wide med något brett järn men den sadeln blev för trång precis där paddningen börjar i framvalvet, och sedan blev den för vid nedanför bogbladen.

Har även testat en Globus Loke men den var för rak, så den tryckte lite väl mycket vid bakvalvet på hans rygg. :cool:

Har under en kortare period haft en Barefood Cheyenne sadel men gillade inte alls att rida bomlöst..

Är det någon som har något tips? Jag vill att sadeln ska vara allround, gärna mot dessyr. Skulle kunna tänka mig en dressyrsadel om jag hittar någon som passar bra, men absolut ingen hopp. Jag vill gärna att sadeln ska ligga inom den rimliga prisklassen. Skulle kanske kunna tänka mig upp till 20 000, men ju billigare desto bättre.

Väldigt tacksam för er hjälp :)
 
Sv: Sadel till kallblod

Om du har så mycket pengar att röra dig med så kan jag tipsa dig om att det finns bomlösa som känns som bomsadlar: smalt säte och med stabiliteten tänker jag på då. Vet iofs inte varför du inte gillade bomlös men... :p

Själv har jag en FreeForm Liberty med smalt säte och paneler och att sitta i den känns som att sitta i en supermjuk bomsadel ;)
 
Sv: Sadel till kallblod

Jag vet inte om det var just den bomlösa eller om det var allmänt. Men den var för lång, man var tvungen att sadla långt fram på manken, stigläderhållarna var placerade alldeles för långt bak så man fick svankhållning, fanns inget som helst stöd för skänklarna, plus att den glappade i bakvalvet och låg ALDRIG still.. Jag blev rätt irriterad på den sadeln så om jag ska köpa en ny bomlös får den inte vara något som en Barefoot Cheyenne!

Dessutom vill jag kunna hoppa. Kanske inte så ofta, men jag vill ha möjligheten. Egentligen har jag inte den summan pengar, men jag kan spara ihop det på två månader kanske. Därför skulle en billigare sadel vara "bättre" eftersom jag kan få tag i den snabbare.

Är det någon som har testat Pfiff's haflinger-sadlar? Vad jag förstår det som finns det två olika. Funderar på att köpa hem någon av dom.
 
Sv: Sadel till kallblod

Ja då förstår jag att du inte var nöjd, lät ju inte kul alls :crazy: Min sadel har stöd, det går att flytta stigläderfästet och den är bara 50 cm lång (short back-modellen) :)

Jag är också lite nyfiken på Pfiff's haflingersadel, har bara sett en sort dock... Jag behöver en sadel man kan hoppa i...nog för att jag är fegis och bara hoppar typ 50 cm som högst och nått enstaka skutt och då är det inte så farligt att göra det i min bomlösa, men ändå :angel: Mest skulle det behövas till våran andra kallblodstravare, hans halvfodervärd är lite modigare än en annan ;)
 
Sv: Sadel till kallblod

Jag puttar din tråd lite :) Är också intresserad av något brett :D Har också en ponny som är bred fram, dock inte haflinger men byggd sån... Bred och lite svängd rygg ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 363
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hejsan! Har precis kollat upp min Gold medel Agnes och den ligger perfekt, dock är den för smal i bomvidden. Har en x-wide, alltså...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Lenasisu
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 274
Utrustning Börjar bli väldigt trött på letandet av hoppsadel som inte glider bak på min häst. Känns som jag har testat det mesta (inom rimlig...
Svar
16
· Visningar
2 243
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp