Sadel till lång människa

Kanske kan vara värt att prova Lippo?
Jag är 185cm och har långa ben. Jag hade en Vanessa och trivdes bra i sadeln. kunde utan problem korta lädren några hål vid behov, knästöden var flyttbara så de var inte i vägen. Min relativt breda häst hade x-vid och då passade den fint.
Köpte min begagnad och det var helt klart en prisvärd sadel!
Jag gillar idén om flyttbara stöd. Har dock problem med det höga bakvalv som följer på vissa. Har inte hunnit testa den med öppet säte ännu, men den ligger på listan!
 
Har testat en del olika modeller genom åren och alla har haft samma återkommande problem - trång i manken. Både i höjd och bredd. Testat andra sadlar i samband med det och de har haft betydligt mer utrymme utan att falla ner eller klämma åt. Testade rätt nyligen en i stallet och det gick inte heller pga trång i manken. Men jag har och har alltid haft ganska stora och massiva hästar som behöver mer bredd helt enkelt.
Köper det ändå inte. Jag har haft tokbreda ponnier, med manke, där Amerigo legat väldigt bra. Iom ullstoppningen kan du anpassa mycket och det är även stor skillnad på lång eller kort bossa över ortspetsarna. Just när en har kropp med särskilda behov är det värt mycket att kunna anpassa sadeln. Amerigo är nog bland de mest anpassningsbara sadlarna.
 
Köper det ändå inte. Jag har haft tokbreda ponnier, med manke, där Amerigo legat väldigt bra. Iom ullstoppningen kan du anpassa mycket och det är även stor skillnad på lång eller kort bossa över ortspetsarna. Just när en har kropp med särskilda behov är det värt mycket att kunna anpassa sadeln. Amerigo är nog bland de mest anpassningsbara sadlarna.
Då är vi inne på special igen. Jag tänker att som man kan det inte vara omöjligt att hitta en utan att behöva råna en bank? Vad rider långa brittiska män och långa tyska män i?
 
Långskott kanske, men jag som är ca 1,80, med oproportionerligt långa överskänklar, satt väldigt bra i en Cliff Barnsby Theoden. Jag kan inte påstå att det är ett öppet säte i den om det är det du behöver, men den tog mkt manke och jag fick plats med mina överskänklar utan problem. Jag red ut i den med kortare läder och hoppade små skutt också så jag kunde ha lite kortare läder och ändå sitta bekvämt. Den sadeln går att finna till ett mkt bra pris så den kan ju vara värd att testa.
 
Då är vi inne på special igen. Jag tänker att som man kan det inte vara omöjligt att hitta en utan att behöva råna en bank? Vad rider långa brittiska män och långa tyska män i?
Passier har ju öppet framvalv och om du väljer en 18" så får du nog bättre plats, både att sätet känns rymligare samt plats för benen. Finns ju flera olika modeller men Optimum är väl den som är mest vanlig nu. Finns ju äldre Grand Gilbert som du kan fynda för nästan ingenting oxå men dom kanske inte tar riktigt lika hög manke.
 
Då är vi inne på special igen. Jag tänker att som man kan det inte vara omöjligt att hitta en utan att behöva råna en bank? Vad rider långa brittiska män och långa tyska män i?
Du kan göra ganska mycket med en Amerigo utan att köpa en ny. Både ändra stoppning och vidd. XL kåpa finns och även en mer framskuren kåpa (SW). Sen är sadlar ett dyrt kapitel. Jag har korta taxben och har en Prestige med kort kåpa. Det är enorm skillnad på hur nära jag kommer i den i jämförelse med min Amerigo som harnormal kåpa. Planen är att korta kåpan på Amerigon om hästen jag har den till blir fräsch igen..
 
Passier har ju öppet framvalv och om du väljer en 18" så får du nog bättre plats, både att sätet känns rymligare samt plats för benen. Finns ju flera olika modeller men Optimum är väl den som är mest vanlig nu. Finns ju äldre Grand Gilbert som du kan fynda för nästan ingenting oxå men dom kanske inte tar riktigt lika hög manke.
Jag läst, funderade, googlade, sökte annonser och testade en passier - som jag nu äger! Tack för tipset.

Tog hem en Amerigo alto för test och åter igen var de för trånga i mankbasen.

Albion testade jag också, en slk och en k2. Det vart för svängt och för rakt. 😂
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
847
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 297
Senast: Oknytt
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 616
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 050
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp