sadel till nordsvensk

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Malinka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 714
M

Malinka

Nästa tisdag ska jag hämta henne, min nya lilla tjeja! Vet inte om ni minns mig, jag hade två varmblodspojkar, bägge jättesvåra att rida, och sökte hjälp för att klara av dem. Efter att bara ha blivit räddare och räddare har jag nu beslutat mig för att satsa på en lugn och trygg häst, och i fredags hittade jag henne! En stor och tjock bruksnordsvensk, helt fantastisk. Stadig som en klippa och jag vågade till och med galoppera, kändes som att sitta på en elefant:D Är så glad så jag knappt kan sova på nätterna.

Men nu till saken: hon har ingen manke! Hennes förra ägare har letat och letat efter sadel till henne och hittade till slut en som passade någorlunda. Tyvärr kostar den sadeln 12000 och det är jag inte så pigg på att lägga på en sadel. Därför har jag funderat på vad som kan passa henne bäst. Hon är väldigt rund nu och ska gå ner i vikt när hon kommer hit, därför behöver jag en sadel med föränderlig bomvidd. De två alternativ jag främst varit inne på är wintecs allroundsadel eller en bomlös. Vad säger ni som har lite erfarenhet av omankade hästar, vilket passar bäst?

Sv: sadel till nordsvensk

Jag minns, kul att du hittat tillbaks till tryggheten och hittat rätt häst.

Om hästen är så bred så kommer wintec att för det första vara för smal sen så beror det helt och hållet på hur hästen ser ut i ryggen om sadeln passar eller inte.

Om hästen skall ner i vikt och bygga om hela sin kropp så glöm bomsadel och satsa antingen på en ridgjord eller en bomlös tills ni är klara med förvandlingen.
DÅ som först är det vettigt att leta sadel som förhoppningsvis fungerar en längre stund.

Har exakt samma dilemma som du... manklös häst med maklaös mage (fast den börjar sakta men säkert bli normal igen nu...) och jag löste det med att köpa en bomlös sadel. Köpte en från Börjes och är jättenöjd (men köp inte padden som hör till, köp en bättre någonannanstans ifrån) även om jag längtar efter en engelsk sadel ibland också. Den bomlösa är jättemysig att rida i men jag vill kunna variera mig lite. Någon bomsadel blir det dock inte ännu, hästen skall återfå sin forna form och dessutom skaffa sig lite biffigare muskler först!

Jag är som sagt jättenöjd med min Börjessadel men det är många som verkar gilla Pfiffen också - båda ligger på ett humant pris! Såg att Hööks säljer en bomlös också nu förresten, men den vet jag inget om...

Jag tror inte heller på wintecen... Till hästar av den beskrivna modellen (jag har ett likadant sto här hemma!) passar sällan bomsadlar i vanlig storlek utan man behöver specialbeställa, =dyrt. Jag har valt att satsa på bomlöst, vilken passar min kraftiga madam bra. Mjukt och skönt att sitta i också, men inte särskilt mkt stöd i den modellen jag har (börjes...)

Vi har en wintec allround som passar till bruksnordsvensken. Han är dock 20+ och därmed lite svankig. annars hade den nog varit för sväng.

Hej jag har en bruks nordis ...och ja det där med sadlar är svårt...
har köpt en western på h**ks som ligger bra.den kostar 6800 ca
är för hästar med kort rygg arabian light heter den...lycka till ded nordisen de e mysiga(har ett varmblod oxå så jag förstår skillnaden)

Jag har en Torsion till min BREDA svankryggiga nordis utan manke, fast den ligger inte stilla riktigt. Det är en mycket bra sadel på många sätt och vis, men jag blir mer och mer påminnd om att den faktiskt inte ligger så stilla som den borde. Måste plocka ur framvalvet på bomfria sadlar av Torsion-modell, eftersom de i regel (nästan utan undantag) är för smala.. Och det i sin tur bidrar till att sadeln inte ligger perfekt.
Det irriterar mig också något att eftersom min häst rör sig i MASSOR när hon går, hela ryggen svänger från sida till sida, så känner man det överdrivet tydligt genom en bomfri sadel vilket kan vara riktigt jobbigt ibland. Jag kan inte slappna av riktigt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt detta, sadeln var ju dyr i inköp och hästen tycker om den, men tycker inte JAG om den kanske det inte är så passande för oss ändå.

Jag har funderat på en Wintec Wide som ju kommer med tre olika bomvidder, och den vidaste är riktigt vid!
Om jag säljer den bomfria och får ihop tillräckligt för en sådan, ev. begagnad.
Hästen har ju svängd rygg så för oss gör det inget att sadeln är lite bananformad. Wintec blir ju böjda i bommen ju vidare dom blir.

Hade en Lewa för något år sedan, den låg finfint till att börja med, men sedan blev den för smal och då började den glida åt sidan med.
Så den är såld nu. Efter Lewan köpte jag en Barefoot Cheyenne, hade den något år men det var som att rida på en tunn sladdrig läderlapp, inget stöd alls åt ryttaren. Sen låg den inte stilla heller.
Köpte sen Torsion i somras, har gått upp och ner om jag gillar den eller inte, just nu avskyr jag den :devil:

Jag AVSKYR att prova sadlar, nästa gång köper jag sadeln först och provar ut en häst till den i stället :D

Senast ändrad av en moderator:

Hej,

Vi har en Barefoot Cheyenne till vår breda Nordis, den ligger super bra med en bra pad under. Använder Skitopadden eller HAF/Grandeur paden med SKITO inlägg.

Man sitter som gjuten i den (mjukt och skönt), det enda man kan önska är knästöd vilket inte finns på Cheyennen.

Sadeln ligger precis lika still som vår bomsadel gjorde men både vi och hästen trivs bättre med den bomlösa. Kan varmt rekomendera den :love:

~Ingrid

barefootc_heyenne.jpg

barefootceyenne.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Skulle tipsa på Hööks biliga syntes sadeln:T4 Griffin Haflinger/Cob Allround Sadel!
Har själv en sådan till mitt Kallblodstravare som är mer som en bruks i kroppen, och hon har mycket RAk ryg och är otroligt rund som en tunna^^!

Hade min Hästkilopratiker ute för att titta på hur passa bra sadeln ligger på henne, och hon sa att det är en toppen sadel då den ligger näst intill perfekt på min Babe.
Och att nog skulle få svårt att hitta en lika bra i annan model, då jag letar hoppsadel!
Ska föresten köpa en likadan i dresyr: T4 Griffin Haflinger/Cob Dressyr

Sedan är dessa luftstoppade så inte så mycket att stoppa om direkt;)!

Lycka till och glad att fler väljer kallblodiga hästar och heslt vår nordiska vänner, http://www.nordiskridhast.se/!

/Elina

Jag har oxå haft jätteproblem med att hitta en bra sadel till min nordsvensk, men tack vare kunniga och hjälpsamma bukefolk så hittade jag en bra sadel. Jag har en Globus Loke i bomvidd 38, men den går ju inte att justera bommen på. Har själv provat flera sadlar m justerbar bom och ingen passade. Har hästen rak rygg, så kommer säkert Wintec att vara för svängd i bommen även om du kanske får rätt bomvidd. Kanske ska du vänta med att köpa sadel tills pållan smalnat av lite. :angel:

Min häst är väl inte jättemanklös kanske men han har inte direkt någon "stor" manke heller. Den liksom bara blir en böj:p Jag skulle satsa på bomlös om jag var du. Underbara sadlar i olika utformning. Själv har jag en Knights bareback till min nordsvensk.
Den ser ut som en bareback cheyenne och om jag inte minns fel så är min en kopia av den.

Både jag och min pålle gillar den jättemycket. Dock börjar jag bli lite smått irriterad på paden (Horsesaver från kjällqvist) så man bör satsa på en av bättre kvalitet och passform. Men som sagt... Den är underbar att rida i så sadeln skulle jag inte byta i första taget.

Lycka till med nordisen föresten:D Dom är ena härliga hästar:banana:

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
559
Senast: warg
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
679
Senast: skiesabove
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 302
Senast: iNHALE
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka