Sadel till shettis...?

PrittePuff

Trådstartare
nu ska vi börja inridningen av min 7 åriga shettis. och jag ska
köpa en sadel. men vad ska jag ha för sadel.
jag funderade på bomlöst... men jag vill ju att det ska gå att hoppa med honom.
ska jag ha flera sadlar?

dom vanliga små ponnysadlarna är ju i typ 14", jag hade ev tänkt att lite större ryttare skulle kunna sitta på honom kortare stunder kan man ha en vanlig 16" sadel till shettis.
eller skulle det vara en idé att köpa islandshästsadel som just är bra på att fördela upp trycket av större ryttare. nu är det ju inte jätte stora ryttare jag hade tänkt att häva upp men kanske 50-60kg ryttare som kan rida och sitter i bra balans.

sen har jag varit och funderat över westernsadlar... dom har väl ingen direkt bom eller hur är dom uppbyggda?

han är ju ganska musklad eftersom jag har kört honom i flera år, men han kanske kommer att bygga andra muskler. kommer jag då bli tvungen att byta sadel efter ett tag? troligast ja, men vad ska jag ha för sadel nu och vad ska jag välja för sadel sen???

mycke frågor och funderingar men jag vill ju få det rätt!
tacksam för dom som vill ge mig tips och råd! :bow:

Sv: Sadel till shettis...?

Allt beror ju på hur lång rygg ifråga hästen har, även om jag tycker att 16" verkar stort på en shettis. En d-ponny (147,5cm) jag red förut hade väldigt kort rygg och 16" i de flesta märken var tillräckligt för stort för honom för att han skulle känna obehag. Så ja, jag tycker 16" låter stort för en shetlandsponny.
Islandssadlarna (iaf de äldre modellerna) är ju på tok för långa t o m för islänningar, så den skulle jag också spola vilken häst det än gällde (undantag extrem taxform).
Det bästa är att prova ut lämplig sadel med en kunnig sadelutprovare som passar BÅDE hästen och den ryttare som skall rida hästen mestadels.
Sadeln kan du behöva byta ut då hästens ridmuskler troligen inte är på topp, även om han är välmusklad annars.
Bomlöst tycker jag själv väldigt bra om (haft till min förra, och kommer att ha till nya hästen) även om det kanske är svårare att hitta en dylik i ponnymått än storhästmått.

En idé skulle ju vara att låta bygga upp honom m h a en bomlös, för att sedan köpa en vanlig engelsk sadel när han är "färdig" s a s.

Lycka till!

okej! jag struntar nog i 16" och isissadel då....

kanske blir en bomlös då... just nu iaf...

är det bra att bygga upp hästen med en bomlös??
nån som vet nånstans man kan få tag på bomlöst till ponnysize?

någon som vet namn och nummer till en bra sadelutprovare i småland ev. östergötland?
pm:a mig isf!

Jag personligen tycker att det är bra att bygga upp en häst med bomlöst. Du har alltid en sadel som passar, och en flexibel sådan också, som vidgar sig allt eftersom. Tror nog att Torison har en mindre modell av bomlöst, www.torsion.se, möjligen Stall Vrå också, www.stallvra.com.

16" blir nog väääääldigt stort på en shettis. Försök hitta en sadel gjord fär shettisar, finns väl såna som är 10" och 12". Har sett en begagnad 12" lädersadel med bom.

har ändrat mina funderingar...
Har tänkt att satsa på en ponnyputa, en sån där man kan ändra bossorna. :bump:

men hur sätter man bossorna så att det blir bra? vad ska man kolla efter när man passar in sadeln?

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 240
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Ridning Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har...
Svar
8
· Visningar
1 270
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka