Sadel till Shire????

strega

Trådstartare
Finns det någon här som har ett bra tips om en sadel som passar till en shire? Gärna en allround sadel, och definitivt inte bomlöst.
Det är inte det lättaste att hitta en sadel som ligger bra, är skön att sitta i, inte förstör sitsen (inte mer än det gör att sitta på en breeed häst ;)), fungerar för dressyrridning, skogspromenader och att hoppa över små hinder med, och som dessutom är bra för hästens rygg när man har en häst som är är bred som två halvblod :D

Den får gärna kosta lite mer (dvs ska vara en kvalitetssadel!).

Den ska inte vara för kort, så att man får maximal tryckfördelning och den får inte vara för liten, så att den ser ut som ett litet frimärke uppe på ryggen :)


I det här sammanhanget - är det någon som vet om Wintec Wide finns att köpa i Sverige, och i så fall, är den något att ha?
 
en vid griffin kanske? fast de kanske inte är breda tillräckligt :crazy:.
men de formar sig iofs en del efter hästen oxå.
deras allround är väldigt skön och funkar bra till det mesta :).
 
Nej, Griffin är inte vida nog. Tyvärr, för annars är ju priset tämligen överkomligt! Hon är BRED och tämligen välmusklad dessutom ; :cool:
 
Jag sålde min Griffin dressyrsadel till en tjej som föder upp Shirehästar!
Sadeln hade vid bom - men var på tok för smal för min kallblodstravare. :D Trots det så passade den på flera av den här uppfödarens hästar.

Immer
 
Vad har du för sadel till dina hästar då? För jag tror fortfarande inte på Griffin till den här damen - hon är verkligen bred och har rejäla filéer :D
 
Det ska finna s ett ställe som säljer grejjor till STORA hästar via nätet. Jag ska leta imorgon och se om jag hittar det.
 
jo, wintec wide måste finnas i sverige.. min sköthäst, en frieserhäst, hade en sån förut. och det måste ha varit en stor storlek.. fast han har itne den nu. har ingen aning om var man hittar sånna, men det borde finnas!
 
Har du funderat på en bladsadel på? Sök på Hector och Montsegur, de har stora anläggningsytor, och som jag förstått det så kan man anpassa dem så att de passar på köksbord :o :crazy:
 
Ja, köksbord är ungefär rätt storlek :devil:
Visst har vi haft funderingar på bladsadel, men vet inte riktigt hur det fungerar om man vill hoppa lite osv :confused: Någon som har erfarenhet av bladsadel på jättebreda hästar?
 
Jag har en Jensen Amiral (måttbeställd) samt en Henri de Rivel hopp exclusive, bomvidd 32.

Immer
 
Jag tror nog man kan hoppa lite med en bladsadel, bara man tar en utan horn :o
Men kolla på Hectors och Montsegurs hemsidor, där finns det också maillistor så man kan få prata med andra som har just de sadlarna :)
 
Är det någon som har en Montsegur sadel som kan berätta lite om hur den är?
Är den skön att sitta i? Kan man hoppa något litet hinder här och där med den? :confused:
Jag har själv ingen som helts erfarenhet av bladsadlar... :o
 
Har en kompis som har en shirehingst. Hon fick tag på en vanlig allroundsadel men med XX-vid bom på annons.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
349
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 293
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 269
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 403
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp