Sadel till smäckert halvblod

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare piggis_83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 342
P

piggis_83

På måndag kommer sadelmakaren som ska prova ut sadel på min 4-åring. jag tror/tycker inte att min sadel passar som jag har på min andra häst (en frank baines reflex), eftersom de är så olika i ryggen o hon har nog "töjt ut" den sadeln lite oxå.

Nu till frågan, vad tror ni skulle passa? hästen har fullblodspappa så han är väldigt smäcker, rätt smal över ryggen. ganska rak rygg tycker jag nog, han är ju inte svankig direkt... lite kort rygg oxå.

jag vill ha en hoppsadel, möjligtvis allround, men nej helst hopp. Vill ha en BRA sadel (även om han är unghäst o kanske växer ur den). Ska låna hem lite sadlar från en affär i växjö som har allt möjligt. hon hade märken o modeller från passier, hubertus, frank baines, zaldi, wintec, prestige mm mm.

Är lite sugen på en prestige, hört mkt gott om dem. vad har ni för sadlar som ni tkr är bra?

Sv: Sadel till smäckert halvblod

Prestige hade jag oxå provat.Min kompis provade en prestige på sitt fullblod igår.Låg som en smäck.Perfekt.Han är annars väldigt svår att hitta sadle till.Vi har provat många olika, men prestige var helt klart bäst.

Vad jag hört är prestige väldigt svängd i bommen, så har din häst rak rygg tror jag inte den kommer att passa.

det låter ju bra!
hade varit bra att få lite "tips" så man vet ungefär vilka sadlar som kan va värda att låna hem o låta sadelmakaren prova. man behöver kanske inte ta med alla sadlar från affären....
fler?

aj då, får höra om de har någon modell som är lite rakare?

Vad är det för sadelmakare du anlitar? Nån du kan rekommendera? Pm:a om du vill!!:)

Så extremt svängd är den ju inte heller, hästen behöver inte ha svankrygg för att den ska passa... Halvblod med en helt "normal överlinje" brukar kunne ha Prestige.. Och vad folk anser vara "rak rygg" är vääldigt relativt har jag märkt.

Har du någon bild på hästen, piggis? Prestige och Passier brukar ligga bra på smäckrare hästar med hög manke. Även Stubben om du kan tänka dig en sån rumpdödare. :p Hubertus och Zaldi ska man akta sig lite för, då kvaliten är väldigt variabel..

tyvärr ingen bild än. jag ska försöka låna prestige o passier iallafall om hon har några i affären.
jag har jättesvårt för att bedöma hurdan rygg han har - det är därför jag tar hjälp med utprovningen!! men smal är han ju iallafall.

Tänk på att han säkert kommar växa lite till och bli bredare. Så du inte köper för smal sadel.

Bästa är som du säger att bara lägga på några sadlar och se hur det ser ut! Då har du något att utgå från. :)

ja jag ska försöka låna så många jag får ;) ju fler desto bättre.
antingen får man väl va beredd på att byta sadel om ett tag, eller köpa en lite för bred o lägga padd under nu. vi får se vad hon säger.

tack för hjälpen!

va och provsatt sadlar i affären igår, ska dit idag med o hämta några fler (om jag får...!)
igår blev det:

stübben edelweiss (trodde det va en ponnysadel men den såg rätt stor ut o hon sa att den brukade passa på fullblodstyp)
en beg. prestige (hopp, men hon kom ej på vad modellen heter just då, kan man ju kolla upp sen om den passar!) mkt fin iaf, den hade legat på en rätt smal häst innan
en ny prestige (golden star)

Prestigen va såå sköna att sitta i, så har jag en grym tur så passar nån av dom...! stübben va heller inte fel, väldigt mjuk!

provade även nån kieffer o globus.

piggis_83 skrev:
va och provsatt sadlar i affären igår, ska dit idag med o hämta några fler (om jag får...!)
igår blev det:

stübben edelweiss (trodde det va en ponnysadel men den såg rätt stor ut o hon sa att den brukade passa på fullblodstyp)
en beg. prestige (hopp, men hon kom ej på vad modellen heter just då, kan man ju kolla upp sen om den passar!) mkt fin iaf, den hade legat på en rätt smal häst innan
en ny prestige (golden star)

Prestigen va såå sköna att sitta i, så har jag en grym tur så passar nån av dom...! stübben va heller inte fel, väldigt mjuk!

provade även nån kieffer o globus.

Prestige är kanonsköna...:banana:

sitter här nu med 13 (!) hemlånade sadlar bredvid mig.... nu vore det väl f*n om ingen passar :crazy:
....varav 3 är prestige :d (en ny paris, en ny golden star, en beg. som jag ej vet modell på)

idag har sadelmakaren varit ute!

vi provade 14 sadlar på min unghäst, som för dagen hade väldigt stort tålamod :love:

dom vi provade:
min andra hästs sadel (frank baines reflex)
en ny FB reflex
stübben juventus
pessoa amo (2 bomvidder)
stübben edelweiss
globus chic
kieffer donau
bates caprilli
prestige golden star
prestige paris d
en begagnad presige (vet ej modell)
en begagnad passier comet
lemetex (minns ej modellen)

provred i passier och min egen, eftersom dom låg bäst på honom.
slutligen blev det min egen sadel! bra att han kan ha den nu ett tag framöver (med padd under), så får vi se efter sommaren!

tyvärr låg inte prestige bra på honom, eftersom han hade för rak rygg för dem (de va ju rätt "svängda"), kanske kan de passa i framtiden.

de som låg hyffsat bra va den ena pessoan, passier som sagt, min egen, den nya reflexen, sen TROR jag de va stübben edelweiss o lemetexen.

dom jag INTE tyckte om va bates, kieffer, globus, lemetexen o passier-sadeln va väl sådär. så det va bra att dom inte passade hästen heller :cool:

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 330
Senast: Aifos
·
Utrustning Okej hörni, jag behöver hjälp av er som har riktigt breda hästar. Min nyförskaffade "coblet" är ca 120 grader vid bakom skulderbladen... 2 3
Svar
56
· Visningar
6 859
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 618
Senast: ylvalill
·
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 582
Senast: Design05
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka