Sadeltips, tack :)

Design05

Trådstartare
Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som är provat åker fram.
Ligger still:
Jeremy Rudge Fusion. Utprovad av sadelmakare men är för lång och släpper kontakten lite mitt under. Travar sämre.
Globus Crincle, åker fram pyttelite men har dock bara provat en bom 36, tror vi måste ha 38. Önskvärt ännu kortare dock. Jag vill gärna komma närmre hästen, men kan ge avkall på detta om jag inte hittar något annat.
Frank Baines Capriole, ligger som en smäck men skulle behöva en myyycket vidare. Tror den jag har är normal/medium bom, äldre modell, hittar inget begagnat. Stumma kåpor.

Ligger inte still:
Prestige Hippos, ganska bra i stallet men åker fram. Beror på bomvidden??
Röösli Pilatus, super i stallet men åker fram vid ridning. Beror på bomvidden? Enligt saelmakare OK men jag har mina tvivel :) Jag äääälskade denna sadel.
Tariners Mariel, åkte också fram lite. Kom långt från hästen. Kommer inte ihåg längden? Denna provade jag innan ryggproblemen uppmärksammades.

Hoppsadeln ligger still, med jämn kontakt kanske en aning i bakvikt, Stubben Lancelot.
Även provat Trainers Proffessional, ligger still bra kontakt men i bakvikt. Beror på bomvidden eller för rak?

Sadeltips till denna hästrygg, tack :)
Här försöker jag lägga in en bild men jag fattar inte hur man gör ;)
 
Min ena som har kort, ganska rak rygg har gått med Albion K2, M&N samt CWD. Kanske inte hjälper dig så mkt men kanske finns några modeller bland dessa märkena som du kan kolla på?
Ligger sadeln i bakvikt så gissar jag på för smal bomvidd.
 
Tack för era tankar.
Jag håller med om att adel i bakvikt borde vara för smal bom, Trainerssadeln är jag helt säker på att den var för smal men är lite lur på att den helt enkelt är för rak också. Hur som helst så är hoppsadel ett mindre problem, det är dressyrsadel som är viktigast, men jag tog med alla sadlar vi provat som jag kommer ihåg vad de heter ( :) ) så att det blir en liten uppfattning om vad som passar och ej.
Vi snackar alltså väldigt kort anläggningsyta, absolut inte mer än 44-45 cm :eek:
 
Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som är provat åker fram.
Ligger still:
Jeremy Rudge Fusion. Utprovad av sadelmakare men är för lång och släpper kontakten lite mitt under. Travar sämre.
Globus Crincle, åker fram pyttelite men har dock bara provat en bom 36, tror vi måste ha 38. Önskvärt ännu kortare dock. Jag vill gärna komma närmre hästen, men kan ge avkall på detta om jag inte hittar något annat.
Frank Baines Capriole, ligger som en smäck men skulle behöva en myyycket vidare. Tror den jag har är normal/medium bom, äldre modell, hittar inget begagnat. Stumma kåpor.

Ligger inte still:
Prestige Hippos, ganska bra i stallet men åker fram. Beror på bomvidden??
Röösli Pilatus, super i stallet men åker fram vid ridning. Beror på bomvidden? Enligt saelmakare OK men jag har mina tvivel :) Jag äääälskade denna sadel.
Tariners Mariel, åkte också fram lite. Kom långt från hästen. Kommer inte ihåg längden? Denna provade jag innan ryggproblemen uppmärksammades.

Hoppsadeln ligger still, med jämn kontakt kanske en aning i bakvikt, Stubben Lancelot.
Även provat Trainers Proffessional, ligger still bra kontakt men i bakvikt. Beror på bomvidden eller för rak?

Sadeltips till denna hästrygg, tack :)
Här försöker jag lägga in en bild men jag fattar inte hur man gör ;)
Min fösta tanke är någon Prestige eller Jaguar.
Det är klurigt med korta sadlar.
 
Hade testat Amerigo, i princip alla deras dressyrmodeller är väldigt korta. DJ, Alto, CC, Vega CC och Classic. De varierar en del i vad för rygg de passar, men min uppfattning är att det ofta är så små skillnader att hästarna behöver få prova några och sen välja själv sas. I synnerhet när hästen har något problem med kroppen.
 
Någon islandshästmodell från vettiga sadelfabrikat? De är ofta vida i bommen med mycket bogfrihet och har ofta ganska kort anläggningsyta.
 
Tack hörrni. Jag hoppas få komma med på nästa sadelprovar-sväng, men tyvärr är det inte förrän i november :( hoppas jag har hittat sadel innan dess! Ska försöka få prova en jaguar nästa vecka i alla fall.
Ni som nu kan... Skillnaden på de olika prestigesadlarna? Nu har jag ju provat en Hippos, den var ok men åkte fram. Provade för ett år sedan en top dressage appaloosa, den kom inte ens ner på ryggen...

Vilken djungel detta är. Och så bor man i en himla avkrok också, så begagnatmarkanden är begränsad om man säger så :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 221
Senast: moon
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 652
Senast: oki
·
Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en...
2
Svar
25
· Visningar
4 439
Senast: insearchof
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 293
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp