Sadel till stor nordsvensk

Yrrol69

Trådstartare
Jag ska börja leta efter sadel till en stor grov nordsvensk.
Vad har ni för sadlar?
Jag har bara haft ponnyer innan och har ingen aning om vad som kan tänkas passa.
Han är stor o bred och har inte mycket manke.

Sv: Sadel till stor nordsvensk

Det kan ju vara så himla olika, mycket som spelar in. Men förut hade jag en fjording av den gamla modellen, det vill säga stor och grov med bred rund rygg utan så jätte mycket manke. På honom låg wintec wide perfekt! Dock beror det på hur rak eller böjd ryggen är. Men kan ju vara värt att prova. Beror ju också på hur bred han är.

Nej det har jag inte funderat på. Bomlöst alltså. Kanske kan vara något :laugh:
Hur är westernsadlar är det bom på dem?

Hi hi oki doki. Det ska väl vara gubbens häst och han tycker nog det hade varit coolare med en westernsadel :p
ja ja jag får väl börja leta sadel när jag får hem pållen.

Kolla santa Cruz sadlarna. Dom ligger bra på min ponny. det finns ju xxx vid så dom är ju ganska bra

Jag har en sportssaddle som ser ut som en western, ungefär. Inte lika mycket detaljer och viss design är lite annorlunda men den har horn och sådant bakvalv. Vill man kan man ju byta fendrarna mot ett par med lite fler detaljer också för att få in känslan mer ;)

Jag har en Edinburgh dressyr fit 5 (x-vid) till min tunna till häst (inte fet men rund och stora bogblad). Skönaste sadeln jag suttit i!! Och en X-full quarterbom i westernsadel!

Det enda som passat min häst och då har jag provat breda sadlar i 11 år till honom. Provar alltid andras sadlar så fort jag får chansen bara för att få ett hum om märken och modeller :)

Vad är bra med bomlöst? ja givetvis förutom att man inte behöver tänka på bomvidd och att det passar olika breda hästar - det har jag förstått :D
Har aldrig provat att rida i en bomlös eller ens sett en vad jag vet?

Mikaela_98 Jag har Santa Cruz Celine till en ponny XW tror jag, så den kan man iofs lägga på och se om den ligger bra - förutom vidden då förståss.

Jag tackar för allt tips och spåna gärna mer. :bow:

Det är lika viktigt med inpassning av en bomlös sadel och de flesta har faktiskt en kammarvidd som inte kan flexa. Barefoot har trevliga breda westernmodeller. Även startrekk men där finns det risk att vidden är för smal om han är riktigt bred.

Jag kan rekommendera Crowns sadlar :) har haft en till min nordis och den är helt underbar! Men nu passar den tyvärr inte min häst längre så nu hänger den bara och samlar damm...

Jag kan rekommendera Crowns sadlar :) har haft en till min nordis och den är helt underbar! Men nu passar den tyvärr inte min häst längre så nu hänger den bara och samlar damm...

Håller med!

Hade en Crown (modell Jessica) till min förra nordsvensk, låg perfekt på honom. Dock var han inte såå bred.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
549
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
633
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
325
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka