Sadel till unghäst

Jofta

Trådstartare
Jag har en unghäst och funderar lite på det här med sadel till honom. Just nu använder jag samma som till min tävlingshäst. Den är utpassad åt min äldre häst och sannolikheten att den ska passa den yngre är ganska liten. Det jag undrar är när det kan vara läge att fixa sadel åt unghästen? Han är två och ett halvt år så han växer ju på alla håll och kanter länge till. Det är ju omöjligt att ha en passande sadel hela tiden?

Sv: Sadel till unghäst

Jag förstår nog inte riktigt frågan. Självklart så måste du ha en passande sadel från den dagen du börjar rida på hästen? Och självklart så är det möjligt att ha en passande sadel hela tiden? :confused:

Min häst fick sin första sadel tidigt i våras, när han skulle vänjas just pågrund av att jag inte hade någon sadel som klarade av hans breda rygg.

Köp begagnade sadlar och byt allteftersom hästen växer. Man kan få byta både 2 och 3 gånger medan de växer till sig.

Ja, alltså såklart jag förstår att sadeln måste ligga okej. Men just nu ser hästen -om jag ska göra det övertydligt- ut som ett hustak över ryggen. Så skaffar jag en passande sadel nu så kommer den ju inte passa när nästen satt mer muskler. Och musklerna kommer ju successivt så då måse ju även sadeln ändras/bytas successivt?

Är hästen så omusklad tycker jag kanske inte det är jättelämpligt att rida in den (faktiskt). Och att byta ett par gånger under hästens utveckling är ju absolut inget ovanligt.

Kan en bomlös vara ett allternativ? Inte sagt att den kommer funka hela livet men chanserna är större. Annars får man nog tyvärr bita i det sura äpplet. :grin: Försök att göra så bra affärer som du kan så att du inte går för mycket back när du ska sälja sadeln.

/Sara, som letar sadel nummer två till sin treåring.

Okej som jag misstänkte alltså. Bara att kasta sig in i sadeldjungeln!

Om jag vore du så skulle jag välja en sadel som du kan ändra bomvidden på (värma). Jag har Kieffer sadlar & alltid värmt om den efter behov då dom musklat på sig. Kieffern är för raka ryggar, har din unghäst inte detta så finns det säkert andra märken att välja på. Prestige går att ändra bomvidden på med.
Det kostar mellan 1000-1500:- varje gång. Billigare än att köpa nya hela tiden + att den får en genomgång av sadelmakaren varje gång att stoppning är ok el . annat.
Det är inte ovanligt att man får ändra var 6:e månad då dom rids in, även längre än så beroende på deras tillväxtfas.

Blir lite förvånad att du inte visste om att man måste byta sadel el. ändra bomvidd allt eftersom........................om hästen ej varit igångsatt el växande ?!
Låter du din tävlingshäst stå ett år, så är risken stor att han oxå ändrar sig i bomvidd, då han tappat muskler av den långa vilan...........................

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 495
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 210
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka