Sadel tillpassning

Sparvoga

Trådstartare
När man kollar om sadeln är för vid eller smal så kan man ju dra med handen under sadeln, alltså om man tänker från manken och neråt, förstår ni hur jag menar? då ska det ju var ett jämt tryck hela vägen, men hur hårt ska det vara? sadeln ska ju inte var åtspänd med gjord utan man ska bara hålla tryck med handen i sadeln. Men sen när den är åtspänd, ska man inte kolla då?

Har läst och kollat på en dvd av känd sadelprovare/makare och då står och sägs det att man ska göra så här.

Hm, jag hoppas ni fattar hur jag menar

Sv: Sadel tillpassning

Är trycket helt jämnt har det ingen betydelse hur hårt trycket är (bara man får igenom handen).

Själv brukar jag göra så att jag ber någon hoppa upp i sadel (självklart har jag gjord på då också) och sedan drar jag igenom handen. Då känns det absolut tydligast om sadeln ger punkttryck vid manken eller inte. Brukar även passa på att kolla mankfrihet mm när någon sitter i sadeln.

Sv: Sadel tillpassning

Ok, det är absolut ingen fara för manken och modellen vet jag passar, så det är vidden jag vill kunna kolla.

Tack för svaret!:bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 301
Senast: Mogge
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 052
Senast: Habina
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
4 020
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka