sadel vid inridning av tjock ponny?

Buck

Trådstartare
ja som rybriken lyder så undrar jag över vad för sadel man kan använda till en lite väl rund ponny som är under inridning?

det är inte min ponny men det är jag som rider in den, nu så har vi haft en gammal bom sadel, dock är bommen antagligen knäckt på den så förutom att longera med och hänga på så duger den inte alls.
de har också en ponny puta den är helt platt med filt under och har fästen för stigbyglar, kan jag använda denna istället? tycker inte att det är en ide att köpa en ny bomsadel då ponnyn ska bantas:devil: men sen så tycker jag att en bomsadel vore det bästa när man ska börja trava och då rida lätt.
hade gärna gjort en barbacka padd eller ridit barabacka sålänge, men då kan man ju inte rida lätt och det blir mer punkt tryck över ponnyns fina fåtölj rygg. hästen är 7 år och då hon går på lösdrift så så är hon inte totalt omusklad.

detta bliv långt och svamligt :rofl: men det jag undrar över är helt enkelt ponny puta- trasig bomsadel - barbacka eller ny sadel som kommer att behövas bytas ut innom ett år(förhoppningsvis):bump:

Sv: sadel vid inridning av tjock ponny?

Vi red in en tinker förra året och hade då en bomlös från hööks. En gammal variant som visade sig ligga bra på just den hästen. Vi hade lite senare en drassyrsadel med bom, en Bates, som vi varierade med.

En sadel med knäckt bom skulle jag inte hänga på hästen med :crazy:

den knäckta bomsadlen har vi ju hängt på, men då har det varit med båda fötterna i marken och tyngt ner sadlen + skritta runt hästen för att se hur hon reagerade :D bra med nära till marken :p

tror ni denna sadlen kan passa en mindre dartmor ponny? eller blir den för lång?
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320623

Senast ändrad:

Jag har den sadeln fast den som är större och den är rätt stor, vanliga fullschabrak passar inte så jag kan tänka mig att den mindre oxå är rätt stor, särskillt på en liten ponnyrygg, men i gengäld så trycker den ju inget bakom där du sitter så hästen tar knappast nån skada av det om den verkar passa för övrigt.

okej ska prata med ponnyns ägare när jag är där nästa gång^_^

De sadlarna är som sagt ganska långa. Och padden man ha under är stenhård.
Jag köpte en Skito-padd att ha under min sadel och då kostar den nästan lika mkt som sadeln.

Sadlar som är breda och har ändringbar bom är tex Wintec och Thorowgood. Det kanske vore ett alternativ? Finns massor på begagnatmarknaden och man kan som sagt ändra bomvidden själv.

Och innan någon annan säger det, så gäller det att sadeln passar i andra avseenden också, inte bara bomviddsmässigt.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 324
Senast: lillamy73
·
Utrustning Ny ponny = ny sadel Kort, svängd, bred. Har en bomlös som barnen rider i. Känns mer som en barbacka sadel. Super duper mjuk och mysig...
Svar
6
· Visningar
1 160
Senast: MaRomer
·
B
Utrustning Vår ponny har ett lite svårt sadelläge och vi har svårt att hitta en bomsadel som passar. Den bomlösa han har ger inte ryttaren den...
Svar
2
· Visningar
921
Senast: Bacillen
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 606
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka