Som flera har skrivit så beror det mycket på modell av både sadel och dig ☺️ Ofta hakar man upp sig på sitsstorleken men tänk på hur lite skillnad det är - en tum ör ungefär 2,5cm, så ev halv tum ör ingen jättestor skillnad på sits 😉
 
Är det så att man ska få en handsbredd bakom sig då man sitter i sadeln för att den ska räknas som tillräckligt stor?
En handsbredd är ett enkelt mått. Får du inte plats så är risken att vikten hamnar alldeles för långt bak i sadeln och det kan ge punkttryck baktill. Dessutom behöver man kunna röra sig något i sätet o skifta position. En sadel du hamnar i som ett skruvstäd riskerar att skapa en väldigt wobblig ryttare vilket är obekvämt för både häst och ryttare.

För ryttare som har lite kilo ska man också tänka på att större sadel ger större paneler i samma storlek = mer yta som fördelar vikten = bra för hästens rygg.

Det kan dock vara så ibland att häst med extremt kort rygg och stor ryttare blir en extremt svår ekvation att lösa.
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har dj largo, hur långa är ni och till vilken kåp stl ? Jag har hittat en 17" då min häst ej kan ha 17,5, men hittar bara sadlar...
Svar
3
· Visningar
376
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
720
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hej! Kan någon hjälpa mig att tyda märkningen på denna sadel? Bommvidd? Tillverkingsår? Mm? Det är en Jeffries Falcon 18 tum
Svar
2
· Visningar
398
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag undrar hur kieffersadlar är i sitsstorlek? Om man normalt behöver 17,5 får man plats i 17 tum kieffer eftersom att dom finns ju inte...
Svar
6
· Visningar
606
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp