• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 793
N

Notorius

Jag ska ju köpa ny sadel på lördag, men jag vet inte riktigt vilka märken jag ska kolla efter.
Min häst har:
Ganska hög manke
Rak rygg
Stora bogblad
När han rör sig så skjuter han ''ut'' sadeln som han har nu från sidan (den ligger nästan 5 cm ifrån hästen) Det är liksom en muskel på bogen som trycker ut sadeln.
Gaah jag suger på att förklara :p

Fram med förslag! Jag vill helst ha en Prestige, passar en sån tro?

Sv: Sadel

Jag har en appaloosa golden star sadel som jag är väldigt nöjd med. Har haft den i flera år och den ligger bra på de allra flesta hästar och är mycket bekväm att sitta i! Dressyrsadeln är en Weelington elite och den är också väldigt skön..

Okej, jag ska bara ha en hoppsadel. Dressyr är jag inte intresserad av (jag tränar det då såklart).
Då ska jag prova Prestige, vet du flera märken som kan tänkas passa?

Det är skillnad på dom olika modellerna, upplever tex hippos (dvs alla med star i namnet) som mer svängd än Paris och Sidney.

Prestige är iaf väldigt bra för hästar med breda och rörliga bogar, har haft passier och pessoa också, men prestige ger mest frihet. Trots att jag har extra framskurna kåpor på min (Sidney)

Men ska du till en sadelutprovare så kan h*n hjälpa dig att få rätt sadel. Detsamma gäller om du ska själv välja ut sadeln, fråga dem i butiken, ta hem på prov. Ta gärna med profiler på hur hästen ser ut i sadelläget.

Jepp det ska jag såklart. Men jag ville veta vilken märken som kan tänkas passa.
Så jag vet vad jag ska fråga efter :)

Diabolical... : Jaa, nästintill spikrak. Neej gör de inte? :(

Centaur: Ja, min häst har väl minst sagt rörliga bogar. Och många sadlar halkar bak när vi hoppar.

Notorius skrev:
Så jag vet vad jag ska fråga efter
Fråga efter en sadel som ska passa en häst med
Notorius skrev:
Ganska hög manke
Rak rygg
Stora bogblad
:D
För det är inte säkert att de märkena finns hos butiken som skrivs här och det som inte skrivs här, finns där.

Senast ändrad av en moderator:

Men jag tycker inte att någon av Prestiges modeller är väldigt rak, alla har ju en böjdning på bommen som inte bli bra på en rak rygg.

angel_not.gif

Apropå Knights så låg den bra på min valack med markerad manke, ngt svankig men 'rundad' över ryggen (jag är precis lika duktigt på att beskriva som dig ;) )
Jag tyckte dock den var hård och därmed obekväm

Knights ca 7500:-. Globus Ezperanza 7200, CC hopp 8900:-, Siegfried CS &Artus 10700:-. M&N 15 000, Passier från 15 000:-, Equipe från 16000:-

Okej, kan tänka mig det mesta av de där förutom Passier och Equipe, de var lite för dyra :p
En Stübben Artus vill jag ha mest, efter Prestige ;)

Näe, skit då. Får testa rida i en sån om h*n har dem hemma. För denna gång tänker jag låna hem några sadlar och sen rida för min tränare.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
482
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
532
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
1 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka