• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Don_93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 918
D

Don_93

När jag köpte min häst köpte vi även en sadel till honom. En beg. av samma person som vi köpte hästen av. Min häst var då väldigt omusklad och vi var mkt väl medevetna om att vi lite senare skulle få köpa en ny sadel. Nu har han musklats om och ändrar kropsform ganska rejält. Jag har 3 sadlar som jag variera mellan (2 egna och 1 kompis) Min kompis sadel passade in på hennes egna häst så hon ska sälja det och köpa en ny. Ett tag hade vi så att jag enbart hade hennes sadel och hon min eftersom min sadel passade ganska bra på hennes häst. Nu har min sadel blvit lite för bred för hennes häst och hon måste då använda sin egna.

När hon har köpt ny ska jag sälja min och köpa hennes men även den kommer ju inte passa om ett tag eftersom min häst fortfarande ändras väldigt mkt i kroppen.

Jag har funderat på en pessoa sadel, är dom bra? Tycker sj att dom är väldigt bekväma. Den som jag ska köpa av min kompis är en Stübben och även den tycker jag är enormt skön.
Kan ni ge lite tips på bra sadlar dom behöver ju inte vara allför dyra men eftersom det är en stor häst som jag ska ha länge så får sadlen ändå gärna kosta ganska mkt, bara man får en bra sadel som håller.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadel

Har inte sådan enfarenhet av olika sadel modeler, sock är stubben en kannonsadel värt varenda öre i mina ögon.

Det man ska tänka på när hästen ändrar form är att man meddans det byter kan köpa begagnade sadlar istället för nya sadlar. Kännar man in mycket pengar på eftersom att man oftast kan sälja den sadeln till priset man köpte in den för.

Annars om jag visste att hästen kommer att ändra sig väldigt mycket i form och muskler skulle nog jag köpt en bomlös och köpt en ny sadel när hästen har format sig "klart".

moonlightgarden skrev:
Har inte sådan enfarenhet av olika sadel modeler, sock är stubben en kannonsadel värt varenda öre i mina ögon.

Det man ska tänka på när hästen ändrar form är att man meddans det byter kan köpa begagnade sadlar istället för nya sadlar. Kännar man in mycket pengar på eftersom att man oftast kan sälja den sadeln till priset man köpte in den för.

Annars om jag visste att hästen kommer att ändra sig väldigt mycket i form och muskler skulle nog jag köpt en bomlös och köpt en ny sadel när hästen har format sig "klart".

Nej usch aldrig att jag skulle köpa en bomlös sadel, jag tävlar i hoppning och har ingen lust o ha en bomlös sadel då :p Har sett bilder på dom och det verkar ju inte vara så bra att hoppa i oså men jag vet inte men dom ser otroligt ombekväma ut tycker jag.
Aa stübben säger många är värd vad de kostar och dom är ju så troligt bekväma när man suttit in dom lite. Så länge får jag nog ha min kompis stübben, har ju gelpad också så har ju en annan hubertus sadel som jag kan använda ibland=)

Senast ändrad av en moderator:

Finns ju vissa som passar för hoppning om man har dom där "special" sakerna till. Men skulle jag hålla på å hoppa högre höjder skulle nog inte jag heller använda bomlöst. Annars är dom jätte bra under muskel byggar stadium.

Jo stubben är värd sin vikt i guld och mer därtill, verkligen 100% önskar att jag fått veta att man kan specialbeställa större bomvider innan jag köpte nu *suckar*

Albino har en i stallet, gillar inte den sadeln men zaldi sadlar e rätt så bra tycker jag=)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
326
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
929
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck