Sv: Sadelbilder, synpunkter välkomna
Bilderna är lite missvisande, eller de är inte missvisande svank och sadelmässigt, men finns inget fly, däremot så de stillastående där du känner 'fly undan' är mest troligt (kan ju inte säga säkert då jag inte vet vilka) med bakåttänk. Lilla ponnyn står nämligen utan problem stilla med matte, men begriper inte att man kan gå framåt, däremot går backa bra, och tänka bakåt/backa/huvudet upp. Så när matte bad lilla ponnyn röra på sig, så tyckte lillponnyn 'nu förstår jag inte' och försökte backa så han kunde komma i jämnhöjd med matte. Inte en helt fungerande taktik.
Sålänge jag inte bad om nåt stod han still och avslappnat, var när jag tänkte vi skulle få skrittbilder det blev lite kortslutning och back. Den bilden rakt från sidan där man tydligt ser han rör sig, det är alltså en ryggning.. *harkel*
Sen kan det vara precis som du säger även i skritt, men alla bilder med rörelse i är bakåt, och en del bakåttänk. Bad mamma (fotografen) leda igång honom lite så jag skulle kunna berömma framåt, och för att se så bakåt verkligen var missförstånd och inte nån tvångstanke att 'man kan inte gå med den här' men han gick lugnt och fint, men blev ju inga bilder så ingen aning hur sadeln låg då. Däremot sänkte han (helt korrekt) huvudet då. Och hade verkligen velat ha sådana bilder, men vi får träna lite på att man kan gå fram när matte sitter på med
Tack för infon ang gelpad! Aldrig haft någon, bara sett dem i affären, men det där låter ju inte alls bra. Idag hällregnar det tyvärr så blir inget sadelpyssel uppsuttet idag iaf, men ska byta järn på den och lägga dit fårskinnet, och spänna om lite så sadeln inte är så hårt spänd och ffa vid främre gjordstroppen, så ska jag ta nya bilder får vi se. På det hela utan ryttare är ju lätt, men sitta på bilder får jag nog dessvärre inte förrän till nästa helg.
Tilägg: Jag kiakde på de 'närbild p mattes rumpa'-bilderna flera ggr igår, och man ser stor skillnad på när ja står upp litei stigbyglarna och sitter ner. Man ser på luftstoppningen hur hotryckt/inte hoptryckt den är, och skillnad i hur den trycker ner, så lite hjälp kanske man får om jag hamnar där jag ska med?
(men som sagt, du tycker inte jag ska noja över 'punkttrycket', förutom då se hur padd + vidare järn blir givetvis då)