• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare maac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 501
M

maac

Då var det dags igen, pollen bara växer och växer på bredden, inte trodde man att man skulle få en sån kraftig häst inte. :d Ut i sadeldjungeln igen :crazy:

Vill få lite tips på bra sadlar som inte kostar skjortan av en, helst skulle jag vilja komma under 5000 kr. Eftersom han förmodligen fortsätter att bygga muskler så är väl risken att jag måste sälja den snart igen också.

Vill självklart inte ha nån sadel som inte sitter bra så en mycket duktig bekant ska komma och titta och hjälpa mig. Men det är alltid bra att höra vad ni har för tips och hur ni upplevt olika sadlar?
Både nytt och begagnat? Men främst nytt då vida bommar är ett dilemma att få tag på.

Hästen är ett relativt kraftigt halvblod, men rak rygg.

Skulle vara tacksam för lite tips!

Sv: Sadelbyte

Vad har han för typ av manke? Har du bild? Vad har du för märke/modell/bomvidd på sadeln du har nu och hur mycket har han breddat sig?
Ca gradtal?

Han har inte så markerande manke. Tyvärr så har jag ingen bild på datorn just nu, förstår att det är svårt att säga vad som passar honom, men det skulle va roligt att få lite tips på vilka sadlar som kvalitetesmässigt är bra.
Jag har köpt honom för ungefär 6 mån sen och gamla ägaren hade en märkeslös sadel på honom, hade då ut sadel provaren som stoppade om den och sa att han trodde att han kunde ha den ett par månader till beroende på hur mkt han skulle bredda sig. Han trodde att det var normal mot vid, ca 31 på den sadeln och den är i nuläget trång.
Gradtal vet jag tyvärr inte...

Be en sadelutprovare mäta din häst. Och ta kort. Det är väldigt svårt att säga nånting när man inte har en aning. Det har blivit en del missförstånd pga att man har olika uppfattning om hur svängd en svankrygg är och hur rak en rak rygg är.

Men ett par märken som är bra till rakryggade (eller möjligtvis lite böjd rygg) hästar med inte alltför hög manke (som finns i stora storlekar) är...

Globus (5300-8500 ny, finns inte några begagnade i princip)
Morris & Nolan (16 000-19 000, skitbra andrahands värde.)
Stubben (beroende på modell. Vissa av deras sadlar är mycket rakare så de kan passa fast hästen har spikrak rygg.) (9-16 000)
Albion (15-28 000, de begagnade som finns är dyra, de har jääävligt bra andrahands v'rde.)
Windsor (16-45 000, finns knappt några begagnade)
Wintec Wide (första koppjärnet ENDAST. 6000. Finns inte begagnat)
Frank Baines (något böjd rygg. 19-29 000)
Clincher (12-17 000, finns inga begagnade)
Jorge Canvas (6-13 000, specialbeställs i Sverige)
Trainers (6-10 000, några begagnade finns det)

Komemr inte ihåg flera nu... Gå in tråden 'Hur mycket kan sadelmakaren ändra?' : d'r finns det en lista vilka sadlar som passar vilken rygg.

Var bor du förresten? Kanske kan ge dig tips på sadelutprovare och sadelmakare som är duktiga.

Försök att få tag på en sadel som du kan ändra bommen på så slipper du byta sadel varenda gång din häst sätter eller tappar muskler. Ett tips kanske kan vara en beg Apaloosa ? Mkt bra balanserade sadlar som är lätta att stoppa om och ändra i bommen.

Det finns även andra sadelmärken tex Kieffer som har plastbom som man värmer om. (Här vill Asmodeus personligen varna för sadlar med kilbossor som ligger för långt "bak och ner" över hästens rygg. Kan skapa RIKTIGA problem, hur bra sadeln än ligger an mot hästens rygg.)

Albion (15-28 000, de begagnade som finns är dyra, de har jääävligt bra andrahands v'rde.)

Man måste absolut inte ge 15 pix för en begagnad albion! Det finns många bra och inte alltför gamla för "bara" runt 6 också.

Knights hoppsadel ligger kanon på min ena häst. Hon är väldigt rak i ryggen. Kommer du över en sådan till ett vettigt pris kanske det kan vara värt att prova. Har funnits ett tag nu och det finns säkert någon begagnad på marknaden.
Lycka till!!

Griffin om du inte har något emot syntet. Passar vanligtvis relativt rakryggade hästar och finns till alla typer av mankar.

Håller med! Jag har en fin, nystoppad och välvårdad Style till salu för 7000,- och efter vad jag sett så ligger dom mellan 6000-8000,- beroende på skick/ålder.

Sen så är märket Windsor det samma som Wellington. Det heter Windsor i Norge, och är väldigt vanligt, och det finns måånga begagnade.

Problemet med Appaloosa är de inte passar alla ryggar ju... Hon frågade efter raka bommar, Appaloosa är ju inte rak, utan passar lite böjd rygg.
Och problemet med Prestige och alla märken med flexibla bommar (beror ju också på hur flexibel den är) är att en ryttare lver 70-80kg gör att bommen utvidgas hela tiden. Då funkar det inte...

Jag har inte sagt att man måste ge 15000 för en begagnad? Priset mellan () är nypriset.

De jag har sett som har varit i bra skick har varit 10 000 för en K2. Så dom är visst dyra..... Beror på i vilket skick man vill ha.

Men det är stor skillnad på sadlarna som säljs i Norge och dom som säljs i USA/Australien. I Norge säljs Windsors billiga varianter (12-18 000) men deras bra sadlar kostar ju mer.
Wellington är mer svängd i bommen än Windsor är, och jag har mailat till företaget och dom har samma tillverkare, men det är inte samma märke.

Har provat en knights och gillade den inte alls. Deras övriga läderprodukter håller inte, så jag tror inte deras sadlar är så värst bra heller. Har ju inte hört så mycket bra om dom, och dom har dåligt stoppade bossor som är hårda och platta i stoppning (nytillverkade, inte ridna i alls) och sämre kvalitet om man jämför med vissa andra i samma prisklass.

Har provat appaloosa till båda kusaran, den ena med väldigt rak rygg, den andra mer normal, men kort rygg istället.
Det slutade med en Pessoa (Blyth Tate) till ragryggingen, och en Cliff Barsnby till kortingen. Det senare ett märke jag aldrig hört talas om tidigare, men verkar vara en bra liten sadel. Jätteskön och riktigt nätt. Köpt och inprovat på ett stort ssadelmakeri norr om Stockholm.
(Hoppsadlar båda två)

Applaoosorna var inte rätt nånstans.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det var riktat till dig (också), du verkar ju ganska insatt i sadeldjungeln... och mina erfarenheter av Appaloosan bekräftar ju bara vad du sagt, eller hur. ?

Så det jag egentligen var mest nyfiken på var om du eventuellt visste om Cliff Barnsby´s sadlar?. Vi har en som heter "John Whittaker" inte föga förvånande :smirk:
Antar att jag uttryckte mig väldigt illa eftersom det inte framgick så bra...

men det är väl ändå inte särskilt aktuelt att köpa sadel från usa/australien, eller?

Windsor är också svängd, enligt sadelmakare är det i princip samma sadel som Wellington - modellerna heter ju till och med det samma. Så kan inte vara så mkt som skiljer?

C B är helt okej. Har inte hört att det är dåliga men inte heller att de är kanonkvalite. Vissa tycker väl inte att de är så prisvärda, Stubben känns mer prisvärd. Läderkvaliten är ganska okej men bommen har jag hört inte håller lika hög klass som andra sadlar i den prisklassen (16 000) Har inte provridit en och har inte provat en på en häst så jag kan inte säga vad den passar för häst. Men tror den är ganska rak. Men så kort tycker jag inte den är. 17" är ju 2 cm längre än en kort 17" (har jämfört med Albion) Den är mer normallång. Det är svårt att avgöra om hästen har kort rygg eller inte. Det kan ju vara så att h*n har normallång rygg för sin höjd/ras.

Men det finns några enstaka begagnade.

Vissa av Windsors modeller är svängda. Har bara provat en dressyrsadel och en allround mot dressyr. Den nyare (allrounden) hade rakare bom. Men det som är fördelen med dessa sadlar är att man kan stoppa om dom så de blir rakare i anläggningsytan. Hur självklart det än kan låta så finns det int många märken man kan göra det på. Men i Windsors sadlar kan du byta ut all stoppning, inte bara bossorna.

Det kanske är samma, men Windsor själva förnekar det. De säger att de har samma tillverkare.
JC och Globus har samma tillverkare: de ser nästintill likadana ut, har samma pris, samma läderkvalite, samma bom, men det är ju ändå två olika märken.
Tysktillverkade Courbette sadlar (fd Lemetex) har samma tillverkare som Stubben ochg har då samma utseende och samma konstruktion.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 218
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 932
Senast: Karamello30
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 295
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka