Bukefalos 28 år!

A

artemis

Okey, unghästen har sannolikt växt ur sin sadel. Hon musklade sig jättefint i höstas, men har rätt hastigt tappat bakom manken nu, och verkar öm vid sadelläget. Frågan är vad jag ska titta efter?

Hästen är ung, och kommer säkert att behöva byta sadel igen innan hon är färdig med kroppen. Min ekonomi är begränsad, så det blir antingen en syntet eller en begagnad variant.

Hon har normal manke, ganska kort rygg. Tror varken den är "svankig" eller rak, utan rätt normal? Hon ser lite ut som en stor ridponny...

Den gamla är en Stubben Siegfried, stl 31 tror jag (normal bom?), men den verkar som sagt för trång nu, och har nog inte varit den optimala modellen på henne, även om jag inte sett något direkt fel på den heller. Jag ska mäta hennes rygg nu, men misstänker att hon behöver vid bom.

Generella märkestips för korta, breda ryggar?
Är Griffin något att fundera på, generellt? Wintec och Verona var andra syntetmärken jag funderade på - någon som vet vilka ryggar de lämpar sig för?
Hur mycket kan man rimligen ändra en sadel så den ska passa bättre med tanke på omstoppning eller flexibla bommar?

Någon bra sadelutprovare i Skåne? (PM:a isåfall tips så tråden inte stängs)
 
Var i Skåne?

Ingdams och Jensen har sadelprovningar. Mina erfarenheter av Wintec är positiva (men bara de lite dyrare modellerna). Jag tycker att Wintecbommarna passar hästar som har rätt svankigt sadelläge (iallafall inte rakryggade hästar), men det är bara utifrån det jag själv provat.

Kompisen har en extremt kort kuse, hon har en dressyr-Wintec som hon till slut hittade efter att ha slitit av sig håret i förtvivlan över att alla sadlar nästintill täckte korset... :crazy:
 
Tack för att du svarar!
Malmö - Lund trakten.
Jag har sett att de annonserat, men är osäker på om man måste köpa någon av deras egna eller saluförda beg. sadlar då? Ger ju sken av att vara gratisutprovning av de sadlar de säljer, men om ingen passar - eller om någon passar men man tycker det är för dyrt och hellre köper samma märke och stl men direkt från annons, utan mellanhänder - packar man bara in hästen igen och åker hem då? Får kanske ringa och fråga hur det går till.

Känns som jag helst skulle ta ut någon "opartisk" som inte ville sälja något utan bara prova ut och berätta om mått och märken och så... men det finns kanske ingen sån?
 
Det lär kunna finnas sadelutprovare som kan vara opartiska.. ta kontakt med SBO, sadelmakarnas branschorganisation, de har ju listor över oss och var vi finns. När du sen ringer sadelprovaren kan du ju fråga om det är ok att du samlar på dig andras sadlar så han/hon kan kolla hur det sitter. Om du vill vara säker på opartiskhet kan du ju säga att du iaf inte kommer köpa av henne/honom. Man får ju vara beredd på att betala förståss.. många provar ut gratis om man köper av dem..

Jag vet att Wintec har en ny islandssadel (syntet) som är bra på korta ryggar. Den går utmärkt att rida dressyr i och så.. kan vara värt att testa..
 
Jag har en fjording kat C. Hon är rättså bred och iom att hon inte är så hög så är heller inte ryggen så lång. Sadlar hon kan ha är Cliff Barnsby Raven (dressyrsadel) x-vid, Griffin haflinger (x-vid), Lewa (x-vid) samt Dominus haflingerbomm (xx-vid).

Så här ser hon ut Hon SER inte så grov ut men ryggen är bred...FÖR bred för de flesta sadlar. :crazy: På bilden har hon en Frank Baines Merlin, men den musklade hon ur. Den funkade dock bra ett tag.

Jag tycker Grifin är bra sadlar för den prisklassen. Min är fö till salu, den "blev över" sen jag köpte dressyrsadel (hade den medans jag sparade till dressyrsadel). Pm:a om du är intresserad av en sån.
 
Hej igen :)

Enligt min erfarenhet så är Wintec bra till ganska raka ryggar. Markerad manke är inget problem. Jag har ridit i några olika Wintec och tycker de är prisvärda sadlar. Mycket bekväma och bra kvalitet i förhållande till priset.

Bra med Wintec är utbytbara koppjärn där du kan bredda sadeln själv när det behövs. Eftersom man kan lossa bossorna från bommen finns det en del man själv kan göra för att påverka passningen. Detta har jag utnyttjat med min Isabell Werth för att fylla ut mer precis bakom manken där min häst inte ser ut som andra.

Man kan göra en hel del med sadeln själv och den är bekväm till tusen att rida i. Min sadel är för övrigt till salu :cool: ifall du vill veta mer kan du ju höra av dig.

Har du en häst med kort rygg kan du snegla mot arabfolket eller islandsfolket och kolla vad de väljer. De har ofta samma problem. Jag har en kompis med två araber som har Morris och Nolan till sina hästar, det fungerar bra.

mvh
Lejonelle
 

Liknande trådar

Ridning Har en ponny som är helt omöjlig att hitta sadel på. Har haft ut en sadelutprovare som inte hittat någon sadel då hon har mycket manke...
Svar
10
· Visningar
750
Senast: Lingon
·
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: caballus
·
Utrustning Någon som vet hur mycket man egentligen kan fylla ut en för vid sadel med en mattespadd med alla ilägg i? En storlek eller mer? Är det...
Svar
8
· Visningar
1 484
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Ska köpa hoppsadel till häst med normallångt sadelläge, ganska låg manke, rund (ej takformad) och rak rygg. Mycket anläggning fram...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp