Sadeldjungeln - h...jäv..ursäkta! Prestigesadeln - kännedom?

Det finns en Hector som är anpassad efter en kort islänning till salu på säljsidorna, du kaske skulle kolla den...bild finns.
Marie
 
Vet inte hur vida Wintec är, men Prestige finns från stl 28 till stl 38, 33-34 är normalbom och det är ganska sällan som någon häst behöver vidare än 36. Gulve brukar ha stl 33-34.
 
knästöd finns på Montseguren om jag inte misstar mig....

tjolahopp
 
Kollade på hemsidan nu... Och sadeln finns alltså både med och utan stöd för knäet. Var lite för snabb i mitt förra inlägg :o.

mandalaki
 
Jo, men priset är lite högre än vad jag förmår just nu.

Om den "lutar bakåt" som min första så blir det inte så bra. På de nyare modellerna skulle det hela vara åtgärdat.

Montsegurn skulle jag vilja ha i sovrummet o bara TITTA på! :d

Lena
 
Nu har jag hittat en riktigt bra lågprissadel som ett gott alternativ i väntan på att få råd/hitta den ultimata islandssadeln till några av våra hästar.

Sigma dressyr 17,5-tum med vid bom. Syntet och kostar bara runt 1.800:-.
Bommen är lite eftergivlig och sadeln sitter förvånansvärt bra både på våra betsesfeta och lite mer normalhullade hästar. Dessutom lämnar den riktigt bra bogfrihet och har bra sadelgjordsstroppar som går att dra lite framåt, utan att dra fram sadeln (om nu magen skulle vara lite stor ;)). Jämfört med t.ex. den gamla breda (vidare än de som finns nu) Ulan som har varit vår nödsadel tidigare placerar denna sadel ryttaren i mycket bättre sits. Dock är sitsen enligt mig mer i storlek 16,5 dvs 17,5 passar kanske inte dom allra största bakarna då den är rejält skålad.

Man får säkert vad man betalar för i kvalitethänseende, men som extrasadel/nödsadel skall den väl hålla ett tag tycker jag. En av våra hästar har fått den som permanent sadel så det lär väl visa sig vad den tål så småningom.
 
Håller med om Sigman - en kanonsadel vad gäller flexibel passform på korta breda hästar :love:

Fast jag har en Sigma Dressyr vid 16,5", tycker de 2 cm man sparar i längd är värd en lite mindre sits. Och får JAG plats med min rumpa (storlek 46, minst) så är den nog rätt flexibel för ryttaren också :p

Knästöden kan man flytta om hur som helst, faktiskt bra när ryttare av olika längd rider :)
 
Den ultimata islandssadeln :)
Vad kan det vara, månntro??
Om en sådan nånsinn kommer att finnas?

Lena
 
Ja du, den som lever får se. Man skulle kanske uppfinna en ;). Hur vore det med flexibelt gångjärn längs hela valvet... :idea:

Tänkte i varje fall tigga :bow: mig till en provtur med en "viss persons" Isafold Safir när den är färdigsydd och levererad. Så får jag se vad jag och hästarna tycker om den.
 
Den redan färdigsydda prototypen är på nerfärd till dig annars, bara vi kan trixa ihop en gemensam helg med sadel- och hästprovning? Ville inte du rida Blikis och Silfur-Broddis pappor ? :)

Men den sadeln är liksom sin matte bredare i sitsen ;)
 
Jag kan också ta med mig de sadlar jag har om det kan vara av intresse?! :idea: Vi kan kanske göra en slags sadelinventering innan så vi vet vad alla har och kan ta med sig?
 
Jaaa! Bra idé! :idea:

Jag kan, förutom Askur och/eller Hýreygur i urusel kondition (Beeeeeeeeeetsyyyyyyy?! Var ääääääääääär du ??) men med glatt humör ta med mig Safiren, Sigma 16,5" dressyr vid, HorseSaver och Wintec tölt (den gamla Feldman-modellen) Samt nyare och äldre Zaldi Isafold och halvgamla Ulan om det är av intresse? Lewan har ju javill :) Resten av mina sadlar är omöjliga att hitta idag så de är inte lika intressanta antar jag.
 
Ok, ja, då tar jag Lewan och så har jag en Austund Super, en Pioneer flat back och så har jag en Feldtman Spezial Tölt (som dessutom är till salu).

Kompisen som också vill åka, har en Stuebben Iceland (tror jag den heter).
 
jag är här :smirk: är ju så mycket att göra på helgerna och nu i helgen måste jag vara hundvakt :p
vilken helg är det ni ska ner??
 
Det är sagt nån av de första helgerna i november. Den 8-9 är jag på kurs så så kan jag ej, men annars är det lugnt.
Jag kan visa min favvissadel, Jessica Crown luftstoppad.
 
Första helgen i november dvs 1-2/11 = allhelgonahelgen är väl bra!? :idea: Ja, då kan jag i alla fall. Vad säger ni andra?
 
Vill gärna vara med, men var o gärna i mitten av månaden för min del!

Lena
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 622
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 483
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp