Sadeldjungeln - h...jäv..ursäkta! Prestigesadeln - kännedom?

Vart tänker ni träffas?
Är det något som vem som helst här inne får vara med på?

Om inte så kan ni ju ta detta per pm till varann så slipper man bli avundsjuk :devil:

Vildvittra
 
Det ska vara hos Moniq som bor i Skåne. Eller vad säger du Moniq!?
 
oktober är ju fullspäckat :p
jag vill ju hinna hjälpa Tim att motionera killarna innan ni ska träffas :)
 
Har inte haft tid kika in här på några dár.

Jag kan när som helst utom helgerna 8-9/11 och 15-16/11 för då är vi i Portugal. Så välj helg ni.

Alla är välkomna på denna Islandshästträff för oss Bukefalister. Skall bli kul se hur ni ser ut :D

Välj en helg med fint väder ;) Vi kan visserligen hålla till inomhus med hästarna om det skulle bli busväder, men på mindre yta. En del av ridhuset är nämligen uppgrävt och högar av material ligger lite här och var.

Ni som kan, tar väl med era islandshästar, har några tomma boxar eller så kan ni låna material och göra hage. Går också bra att sova över här. Men naturligtvis vill jag veta det i förväg i så fall.
 
Då tycker jag 1-2/11 är busbra! Så kan du/ni vila upp dig i Portugal sen. :D
 
Jag provade en Pioneer Dressage i förrgår och jag tyckte att det var mycket bra knästöd på den!

Det var dock lite för djup sits för min smak, annars hade jag nog beställt en sån. Nu blev det en Deepseat (Hmmm, två...) som passade både hästarna och min rumpa, och jag är NÄSTAN lika nöjd med de knästöden.

Det var i alla fall jätteintressant att ta hem en sadelutprovare!!! Och det behövdes kan vi ta och bestämma... Och tänk så roligt det var att få bestämma färg, storlek på sitsen, sadelmodell och vilken sorts knästöd jag vill ha på MINA sadlar! Sen är det "bara" att sälja de gamla...

//Therese
 
Hej
Är ny här på forumet och undrar över Sigma dressyr sadeln. Var hittar man den? Har 2 unghästar som håller på att ridas in. En är bred över ryggen och en är av den tunnare typen, tror du att den kan passa båda eller någon av dem? Räknar med att de kommer att ändra sig ganska rejält framåt i tiden och vill inte satsa på en dyr sadel. Blev därför intresserad av den här sadeln som du använde till några av dina hästar. :confused:
Hälsn. Lena
 
Var bor du ?

Sadeln finns på Hööks för 1850 kr.

Den har ganska flexibel passform för hästen och är mer "böjlig" än en icke-syntetsadel men är lite obekväm för ryttaren om man inte gillar höga framvalv :p

Den passar mina unghästar fast de är betesrunda, och funkar på den enda som är tunnare med en tjock built up-pad under.

Tycker den är ett av de vettigaste alternativen för "skaffa tills man vet hur pållen kommer att se ut när den är färdig-sadel"

Har pållarna längre och rakare rygg funkar HorseSaver Island på samma sätt. Men den är skönare att sitta i om man haft foglossning :angel:
 
Den perfekta sadeln??

Nu lutar jag mycket till en Montsegur, eller en Hector. Eller de sadlar som jag sett används inom barocken, akademiska ridningen. Jag vet inte vad de sadlarna heter, eller var man får tag i dem.

Moniq, som ska till Portugal, inte är det väl bara att slöa där?? Det ska finnas fina sadlar där som används inom den klassiska ridningen.

De är mycket korta, och ger en suverän sits.

Dock kommer synpunkter - hästen kan inte tölta med en sådan sadel! :devil:

Fram med era synpunkter :p!!!!

Lena
 
Den perfekta sadeln??

Nu lutar jag mycket till en Montsegur, eller en Hector. Eller de sadlar som jag sett används inom barocken, akademiska ridningen. Jag vet inte vad de sadlarna heter, eller var man får tag i dem.

Moniq, som ska till Portugal, inte är det väl bara att slöa där?? Det ska finnas fina sadlar där som används inom den klassiska ridningen.

De är mycket korta, och ger en suverän sits.

Dock kommer synpunkter - hästen kan inte tölta med en sådan sadel! :devil:

Vill höra era åsikter :p!!!!

Lena
 
Re: Den perfekta sadeln??

Varför skulle hästen inte kunna tölta i en spansk sadel? Den är ju kort och ger maximal bogfrihet.

mandalaki
 
Re: Den perfekta sadeln??

Om du fått höra allt :devil: jag fått! Tala om stor misstänksamhet mot bladsadlar och liknande. Vill höra med er!

Lena
 
Re: Den perfekta sadeln??

Aha, då fattar jag... När jag skaffade min Hector fick jag också höra att hästen inte skulle kunna tölta. Som tur är hörde inte hästen det :D!

mandalaki
 
Tack så mycket men Skåne blir lite långt för min del, är dessutom upptagen allhelgona. Skulle dock vara himla kul att göra något sånt!!

Ni får skriva och berätta allt ni kom fram till!

Vildvittra
 
Hej

Tack för upplysningen! Det låter som en sån sadel jag är ute efter just nu. Tänkte också så att man kan lägga en pad under den tunnare av dem. :idea:
Jag bor i Oskarshamn så det är en bit till Hööks men får väl ta en utflyktsdag. Lite osäker på var närmaste finns men får kolla det.
Kan du berätta lite om HorseSaver Island också? Var finns den att köpa? :confused:

Hälsn. Lena
 
Har en kortkort connemara och har faktiskt hittat en sadel som passar, en Jensen Exmoor (hmm tja Verona från Börjes går bra den med fast de har bara två bomvidder).

Jättemjuk och trevlig och inte så dyr :)
 
Re: Den perfekta sadeln??

Jag valde mellan en Hector och en Montsegur, och det blev
en Montsegur Long distans till slut.
Och jag trivs jättebra med den sadeln.
Det som avgjorde att jag skaffade bladsadel till min häst, var att någon talade om för mig att en bladsadel fördelar
ryttarens vikt på en större yta.
:idea:
Detta tyckte jag lät väldigt sunt när man rider islandshäst
som har ganska korta ryggar.
Som tur är så håller jag till i ett stall där vi bara är 2 stycken, så jag har inte blivit "mobbad" för min sadel än. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 608
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 479
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp