Sadeldjungeln - h...jäv..ursäkta! Prestigesadeln - kännedom?

B

Balderum

Annläggningsyta mot hästen, bredd, kvalité på lädret?? Priset är ju överkomligt för en som gått igenom halva islandshästsadelerbjudandet o sålt o bytt......"något trött" :p

Lena
 
...och pga vissa omständigheter kring pållen, bör jag satsa på sadel med bom. Är inte 100% säker...

Lena
 
Jag har ridit i presigesadeln ganska mycket och tycker den ligger väldigt bra på det tre hästar jag ridit den med! De är alla "normala" i ryggen, men sadeln pasar även på hästar med kort rygg. Lädret är toppen kvalité! Jag tänker köpa en sådan som nästa sadel!

/Malin
 
Är inte hästen 100% säker? På vad? Eller är du inte 100% säker på att du inte ska ha bomlöst? Det är faktiskt inte som att rida barbacka, det finns ju olika modeller.. westernstil... olika tjocka dressyrsadelliknande... Och de flesta har mockasäte som man sitter KANON i :)
 
Hur bred är den bredaste bommen i Prestige sadlarna? Har för mig att dom inte är vidare än tex Wintecs vidaste järn, eller har jag fel?
 
Är faktiskt inte så säker på bomvidder och så, men jag kollar det med Ylva som säljerd om vid tillfälle! Återkommer!

/Malin
 
Själv ska jag köpa en häst som passar i AlliUnns sadel! Den är perfekt! Enda sadeln jag sitter i lodrät sits i. :o Enda problemet är att den gnisslar fast den är nysmord... :confused:
 
Ja.. det smartaste man kan göra är nog att hitta en sadel man vill ha, och sedan letar man upp en häst som passar - åsså köper man den! :crazy:

Eller så kan man rida barbacka! :idea: Fick testa flygande pass igår.. utan sadel! Å ja ramla inte av heller! :bow:
Men tölten alltså... är det bara jag som hamnar en bit upp på halsen på hästen när man töltar barbacka?? Måste göra fel på nå vis :o
Får väl hålla mig till passen då :idea: :smirk:
 
:) det är så att, pållen skadade bäckenet under vintervilan och innan jag upptäckte hur illa det var med honom var han spänd o hade så ont i ryggen, och han försökte visa mej hur ont han hade på många vis.

Så jag känner, att jag vill ha en bra sadel med bom. Jag upplever inte att en bomlös sadel känns så bra just nu. Vill vara rädd om honom o hans rygg eftersom han tappat lite känsel i den.

Lena
 
Det låter bra!!

Får man stöd både mot knäna o bakåt?? Är det verkligen inte för lång?? Min pålle har VERKLIGEN en kort rygg - o de är ett stort problem. Pioneers sadel är bra, men deras dressyr har inga "knästöd" har jag förstått.

Lena
 
jag har inte upplevt sadeln som lång! Men har du ingen återförsäljare i din närhet så du kan få prova sadeln på hästen? Kolla I Islandshästen, där brukar finnas reklam för sadeln och telnr man kan ringa för att få veta var man kan prova den!

Jag tycker den ger bra stöd både för knän och bak! Men det är ju min personliga åsikt och du måste självklart prova sadeln för att se om du och din häst trivs med den!

En annan sadel som är bra för hästar med mycket korta ryggar är Nordica Isand I. Säljs även den av Gulve.

/Malin
 
tjenixen!
Vad sägs om en måttbeställd bladsadel?

kan fås kort, många hästar gillar bladsadlar

gå in på http://www.montsegur.nu

vet många islandshästryttare som har islander modellen är mkt nöjda

fin sadel!
 
:) det var tråkigt att höra att han gjort illa sig... men det är just försiktig man ÄR med en bomlös sadel :smirk:
hoppas du hittar en som passar riktigt bra iaf.. har du funderat på Loftur-sadeln? Såg en sån häromveckan och den va som en DRÖM! Luftstoppad jättemjukt, har aldrig sett nått liknande... man kunde visst själv reglera hur hårt pumpad den ska va.. Kolla lite på den!
 
Jag har två kompisar som har Loftur och båda är jättenöjda med den! Har provsuttit en gång i den och den var skön!

/Malin
 
:) jo, jag har Loftur till pållan!! Den är jättebra, underbar! Vill dock ha en mer renriktad dressyrmodell med megastöd :bump:

Har provat Nordican, minns inte vilken modell o den passade inte pållen så jättebra. Bommen, i galoppen for jag upp o ner o det gjorde jag inte i galoppen i Lofturen eller i Pioneern. Bommen kändes mera följsam i de två sista.

Nä vet ni - SADLAR!!! Jag tror jag provat det mesta som finns i närheten som isisägarna har o Karin Åbergs sadlar. Det kommer ju nytt, kortare o bredare sadlar hela tiden - o det är jättebra.

På Granngården hade de en underbar Morris & Nolan dressyr....16 000:-. Men den var nog för lång tror jag. Prestigen ligger i prisklass närmare vad jag har råd med nu. Får väl åka till närmsta sadelbutik o prova ut sadlar - måste se va de har hemma, för de har inte alla fina modeller jag är intresserad av. Tyvärr finns det inte så mycket begagnat i korta o breda modeller ännu.

Lena
 
Men ville du inte ha knästöd? Det får du inte i en bladsadel! Vilket jag har för mig att du vet, förresten, för du har väl haft Hector?

mandalaki
 
:D MEN du! man sitter inte i den som en vanlig sadel. där sitter man som gjuten! oavsett knästöd. Det beror nog på att utformningen är annorlunda.

Min första hector "lutade bakåt", satte sej mer bakåt. Nu ska det finnas en ny modell som skall vara bättre.

Vet inte om jag ska våga igen :confused:

Lena
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 472
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp