Sadelexperter

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ciazon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 294
C

Ciazon

Finns det någon som vet hur lång utbildning det är för olika sorters sadelinprovare, sadeldoktorer etc.? Sadelmakare vet jag är en "riktig" utbildning, men alla andra som jobbar med att åka runt och prova ut sadlar till folk, var har de fått sin utbildning och hur lång är en sådan :confused:

Sv: Sadelexperter

Diabolical_Kitten skrev:
Vissa går kurser hos de olika tillverkarna, och de flesta som kallar sig utprovare ahr gått en 2dagars kurs hos SBO.
Va :crazy: !! Bara två dagar???

..Ja...

Men många har mkt erfarenhet också, de kan ha varit på kurs hos en enskild sadelmakare, 20 olika tillverkare, så alla som har gått SBOs kurs är itne dåliga för det...

Dessutom sker ingen examinering efter kursen för sadelutprovare, utan dom förbinder sig endast att arbeta efter det som SBO lärt dom. Gör dom inte det, kan dom mista diplomet.

Det räcker alltså att närvara på kursen, betala kursavgiften, så har man diplomet.

Ett flertal av dessa sk diplomerade utprovare är helt kass på att prova ut sadlar.

/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Finns det någon sadel expert utprovare i Uddevalla.
Skall ha en sadel till min 2,5 åring nu.
Vet inte vad han behöver

Mike skrev:
Dessutom sker ingen examinering efter kursen för sadelutprovare, utan dom förbinder sig endast att arbeta efter det som SBO lärt dom. Gör dom inte det, kan dom mista diplomet.

Det räcker alltså att närvara på kursen, betala kursavgiften, så har man diplomet.

Ett flertal av dessa sk diplomerade utprovare är helt kass på att prova ut sadlar.

/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal
Hur vet man vem man skall lita på då? Det är ju för att man inte kan som man tar ut en sadelprovare :crazy:

Jag håller med! Jag hade ut en sadelprovare till min häst för jag vill verkligen att han ska en sadel som ligger bra på honom. Hur ska jag då lita på att den verkligen gör det?

Man får helt enkelt höra sig för med andra som har anlitat samma. Man kan höra hos de olika märkena vilka de rekommenderar och höra med olika butiker vilka som de anlitar.

Rotterö:
Sandris, Hedmans, Haglunds och Sharpman är väl de som är närmast som jag känner till.

På Sandris vet de inget om hur man passar in sadlar i alla fall, de är bara intresserade av att sälja sadlar...

Men Sandris har väl en utprovare som de anlitar? Jag har fått den informationen från 2 personer på Buke, och de var nöjda båda två.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 200
Senast: super
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
839
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka