Sadelförsäkring vid fodervärdsavtal

Lejonelle

Trådstartare
Jag ska lämna ut min häst på foder och sadeln ska följa med. I kontraktet har jag skrivit att sadeln ska returneras med hästen eller ersättas. Eftersom den är rätt dyr är fodervärden orolig att nåt händer som hon blir ersättningsskyldig för. Kan man teckna en separat sakförsäkring för en sadel och är det i så fall jag eller fodervärden som bör teckna den? Vad kostar det ungefär och vad täcker försäkringen? Brand, stöld, vandalism, onormalt slitage/skada? Och hur ska sadeln förvaras om försäkringen ska gälla?

Sv: Sadelförsäkring vid fodervärdsavtal

Lejonelle skrev:
Jag ska lämna ut min häst på foder och sadeln ska följa med. I kontraktet har jag skrivit att sadeln ska returneras med hästen eller ersättas. Eftersom den är rätt dyr är fodervärden orolig att nåt händer som hon blir ersättningsskyldig för. Kan man teckna en separat sakförsäkring för en sadel och är det i så fall jag eller fodervärden som bör teckna den? Vad kostar det ungefär och vad täcker försäkringen? Brand, stöld, vandalism, onormalt slitage/skada? Och hur ska sadeln förvaras om försäkringen ska gälla?

Det måste du kolla med det försäkrings bolag du väljer att försäkra sadeln i, alla har inte samma regler.

Skulle kunna tro att det inte spelar så stor roll vem som försäkrar/betalar premien (för försäkringsbolaget alltså) men ni måste ju avta om hur ni gör om något händer.
Vilken ersättning skall du ha om något händer exp? Summan som försäkringen eventuellt betalar ut eller den faktiska kostnaden för sadeln osv.

Dom flesta bolag kräver nog att sadeln skall förvaras efter visa krav exp låst. men som sagt var du skall ringa runt och kolla vid olika för det kan skilja sig i vad dom ersätter, vilka krav dom ställer, premier osv.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 817
Ekonomi & Juridik En snabb fråga, en väninna har lämnat ut en häst på foder till en, numera, fd kompis. Det har varit tjafs framåt och tillbaka vad som... 2
Svar
20
· Visningar
3 166
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej Jag planerar att ta en häst på foder och letar nu efter rätt häst. Jag har en egen häst sedan tidigare som jag är petnoga med kring...
Svar
9
· Visningar
1 346
Senast: aramis
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 471
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka