Sadelfråga till er som är duktiga!

Mysaan

Trådstartare
Min sadel ligger inte bra. Trots att jag har paddat upp den i förhoppning att hon ska muksla sig.

Tittar man på hur vojlocken blir skitig så är den jätteskitig fram och bak och i mitten löper det en 5-7 cm bred linje som inte blir skitig alls nästan. Vad beror detta på? Sadeln för bred? Den ligger ju generellt inte bra men är detta tecken på att bomvidden är för bred? Eller ligger den och trycker för att den är för smal egentligen och bara helt askonstig?

Sv: Sadelfråga till er som är duktiga!

Låter som den är på tok för böjd och ligger i punkttryck fram och bak. OM den gör det hindrar det effektivt hästen från att bära sig och ryttaren rätt, och hindrar därmed muskelsättning.

MEN det är jättesvårt att säga utan att se sadeln.

Jag kan ingenting om sånt här men kanske sadeln är för smal? Ligger den i bakvikt? Den kan ju vara för rak också så att den ligger an bara bak och fram? Detta är dock bara vilda gissningar:)

Jag får det snarare till att den ligger an bak och fram = för rak, och ligger inte alls emot ryggen på mitten?

TS: Bilder vore ju att föredra :)

Låter som den är på tok för böjd och ligger i punkttryck fram och bak. OM den gör det hindrar det effektivt hästen från att bära sig och ryttaren rätt, och hindrar därmed muskelsättning.

MEN det är jättesvårt att säga utan att se sadeln.

Jag tycker det låter mer som at den är alldeles för rak=hamnar i brygga. Då ligger alltså inte sadeln emot på mitten av sadeln så du får punkttryck fram och bak istället för jämt tryck hela vägen

Sätter in en bild där hon har sadeln på men det syns kanske inte så jätte bra.

22656558.jpg

Jag upplever också att hon precis bakom bogbladen blir intryckt/insjunken när hon ridits med denna sadel. Vilket borde tyda på att bommen är för smal? :confused:

Framvalvet sjunker ner och ligger nästan direkt mot manken. Vilket borde tyda på en för vid bom? Man ser detta ganska bra på denna bild:

22909831.jpg

Kanske ska tillägga så jag inte blir halshuggen att just nu rids hon inte alls pga att jag inte har någon bra sadel.

Senast ändrad:

Jo att den är för vid misstänkte jag. Men varför blir vojlocken bara skitig fram och bak? Beror det då på att bommen är för svängd/rak?

Åter igen så kan jag säga att denna sadel har jag inte använt på flera veckor utan red bara de första 4-5 ggr i den. Alltså när hon skulle sittas in. Hade även en padd under eftersom jag såg att den inte låg bra men den ligger ändå inte bra.

Detta är ändå en normal vid bom. :crazy:

Lägger in en halvdålig bild på hur damen ser ut över ryggen så får ni gärna komma med tips på sadel. :)

23611337.jpg

Hon ser ju inte helt omöjlig ut!

Mitt bästa tips är att låna sadel/sadlar av sina kompisar och prova. Det som ligger bra på en häst kan vara katastrof på en annan men har man hittat en som ligger bra så vet man ju vilket märke och modell man kan börja leta efter.

*knapplån*

Hälften rätt i alla fall. Snacka om hjärnsläpp...

Självklart menar jag för RAK *suckar över mig själv*

Den är inte för vid, den har för dålig mankfrihet samt att bommen inte passar den ryggen. Den bommen passar en HELT flat häst utan manke.

Menar du att bommen är lagom? Nu ligger det en extra padd under sadel på ridbilden om jag inte minns fel.

Sadeln låg på min gamla travare som var betydligt rakare över rygg och manke.

Så en mer svängd bom med mer mankfrihet ska jag alltås titta på?

Ta nya kort där hon står med huvudet uppåt.

Tyvärr får det dröja till helgen när jag kan ta med fotografen. Har ett kort jag kan lägga in där man ser manken snett framifrån men då är inte ryggen med så det hjälper inte något skulle jag tro.

23720560.jpg

Förhoppningsvis får jga hem en sadel jag ska prova på henne snart och då ska jag ta kort på henne med sadeln på så ni får se hur den ligger både med och utan ryttare.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 980
Senast: caballus
·
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: Freazer
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 665
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31