Bukefalos 28 år!

Sadelfråga

Eembla

Trådstartare
Hej!
Är det någon av er som har erfarenhet av sadeln TopReiter SL?
Har googlat runt och hittar nästan ingenting om den i något forum.
Skulle i så fall jätte gärna vilja veta vad ni tycker om den!
Hård / mjuk ? Bra stöd för ryttaren? Passar långbent eller kortbent ryttare?
Passar vilken typ av häst / hästrygg?

Vill veta allt:-)
 
Sv: Sadelfråga

Väldigt vilken anonym sadel detta verkar vara. Ingen som vet eller hört ngt om den?
 
Sv: Sadelfråga

Har bara ridit i den en gång. Tycker den kändes tung och klumpig. Jag hamnade i bakvikt i den och tyckte inte om den. Bakvikten kan iofs bero på att den inte låg perfekt på hästen.

Gillar definitivr jr special mer.

En annan sak med de tr sadlarna jag sett är att de har väldigt smal kanal och ger för lite plats för ryggraden, min häst kändes lite stum i ryggen när jag provade en jr. Hon är annars väldigt rörlig. Så för mig går de bort.
 
Sv: Sadelfråga

Tack för svar!
Aha trist, läste att den skulle vara mycket kort och med bred kanal.

Måste ju självklart prova men jag tar gärna emot tips på islandssadel som är relativt kort med bred kanal, passande en häst med ganska bred och inte helt rak rygg. Gott om stöd till ryttaren iaf för benen(hamnar lätt i stolsits). Själv är jag 1,66 och har nog ganska korta ben.

Har testat Lippo - låg inte bra på hästen. Hamnade i bakvikt (den vidaste var nog för liten helt enkelt).
Globus Gloi - testade aldrig på hästen men för mig var den alldeles för hård,
skulle få tok-ont efter en långritt kan jag tänka mig
Stall Akur Excell (tror jag den heter) - jag satt jättebra i den men alldeles för lång för min häst.
 
Sv: Sadelfråga

Jag minns inte kanalen på sl, så ge inte upp hoppet än. Bara för att en modell har smal kanal behöver ju inte alla ha det. Man får ju prova sig fram.
Sen är mycket kort en tolkningsfråga. Jag har testat många "mycket korta" sadlar på min gamla och de var ändå för långa. Det finns tyvärr många islänningar där även de kortaste är för långa.

Har du testat dressyrsadlar?
 
Sv: Sadelfråga

Ja det var inte mycket jag är oxå nyfiken... jag satt i sadeln SL utan häst och satt mycket bekvämt och bra. dock har jag inte studerat den eller provat den på någon hästrygg eller överhuvudtaget tittat närmare på den.

Hjälper det ??
 
Sv: Sadelfråga

Just det...Draupnir har jag också testat.
Den jag provade var i strl 17L, skulle nog behöva en i XL.

Den skulle jag gärna vilja ha!! men 23 - 28 000 är tyvärr för mkt för min plånbok. Håller utkik efter begagnade men har inte sett någon passande än.
 
Sv: Sadelfråga

Någon som kan berätta ngt om Eques Sella?

Vilken typ av rygg passar den?
Finns ju en soft variant som ska vara extra mjuk,
någon som testat båda varianterna?
 
Sv: Sadelfråga

Jag hade hem en Sella och provred. Riktigt skön att sitta i. Bra med stöd osv. Jag är 160 lång, men har längre stigläder än de flesta i min storlek. Tyvärr hamnade den i framvikt på pålle, trots att vi testade olika bomvidder osv, så det fick bli en Tölthestars Frami istället. Den ligger finemang och jag sitter som en smäck. :)
 
Sv: Sadelfråga

Jag har en Sella soft, har dock inte testat den andra varianten så jag vet inte om den är mjukare eller inte. Jag tycker inte sadeln är sådär väldigt skön, har dock lärt mig att gilla den. ;) Trivs normalt sett bättre i dressyrsadlar.

Sellan passar bra på min häst som är relativt rak i ryggen, ryggen är något svängd bara. Bossorna är lite takformade så jag tror inte sadeln är värd att testa på en häst med väldigt platt rygg. Sen är sadeln rätt kort, tillräckligt kort för min lilla häst iaf.:) Jag tycker den är prisvärd, och att det är ett stort plus att det går att ändra bomvidden.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: zarmino
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 763
Senast: Mogge
·
L
  • Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
1 922
Senast: LiviaFilippa
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp