Sadelfråga...

L

lasseman

Jag rider idag i dels en utprovad och mycket väl passande Albion SLK W, 17,5" samt en Wintec allround mot hopp med det breda koppjärnet (enligt sadelmakare godkänd på min häst, trots att det är lite av en "skitsadel"). Mitt sto är ganska rund och kompakt, djup i bålen och drygt 160 cm hög, lite köttbullesorten med rejäl rumpa. Sadlarna åker gärna fram på henne. Hon har relativt rak rygg (tror jag) och manken är normal.

Hur som helst är jag nu ute efter en bättre hoppsadel men vet inte riktigt vilka märken jag ska kolla på. Vill helst slippa åka på utprovning då min erfarenhet säger mig att de gärna säljer på en ganska dyra sadlar och hävdar att det är det enda som passar. Att säga om den passar eller inte, när den väl ligger på, har jag ganska god koll på.

Jag är rätt ringrostig i hoppningen och önskar mig därför en sadel som gärna ger en hel del stöd (det är fa det jag saknar i Wintec:en). Slutligen är jag lång (180cm) och behöver en relativt rymlig sadel. Jag har sneglat lite på Kieffer, Albion K2 samt Henri de rivel. Mest pga tips från andra. Har någon några goda råd att komma med? :idea:
 
Sv: Sadelfråga...

Hade jag varit du hade jag framförallt kollat på Albion. De passar långa personer och ger mkt stöd beroende på vilken modell du väljer.
Men, Wintec och Albion har olika passform, så det förutsätter ju att din Albionsadel passar bra...
 
Sv: Sadelfråga...

Tack för svar! Jag hoppades att du skulle se tråden :laugh:. Vilka modeller av Albion ger bra stöd? Jag kan väl säga att Albion (dressyrsadeln) ligger bra, Wintec:en duger... Hur menar du annars är skillnaden, kan jag ha rätt om hästan har relativt rak rygg?
 
Sv: Sadelfråga...

Har hästen en rak rygg under arbete ligger Albion bättre än Wintecen... Så det kan stämma att din Albion passar bättre, men du borde vara säker innan du ev köper en Albion hopp ;)
Jag tycker alla deras sadlar ger bra stöd... För tillfället kan jag iaf inte komma på någon som inte gör det iaf. Det är väl det om du vill ha ett djupt säte, då får du kolla på k2 allround, för hoppsadlarna har rätt så flata säten (de är ju inte helt platta, men de är väldigt flata om man jämför med din dressyrsadel)
 
Sv: Sadelfråga...

Tusen tack för svar! :bump:
Nu har jag lite och gå på, egentligen så bekräftar du det jag själv haft på känn. Självklart kommer jag stämma av så att den passar innan jag köper :D.
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 930
Senast: super
·
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och...
2
Svar
23
· Visningar
2 788
Senast: caballus
·
Utrustning Vi har tyvärr hamnat i sadelträsket igen :( Måste byta ut hästens hoppsadel som jag tycker mycket om för den kommer ganska snart att...
Svar
2
· Visningar
784
Senast: Theodor
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 329
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp