Återkomst till sadeldjungeln

Skulle inte den bli för lång med kilbossor?
Du är helt korrekt, detta är en PSL VD från 2001.

Nja, de med kilbossor är inte mycket längre i praktiken egentligen, men de släpper inte lika tidigt som de rundbossade utan följer ryggen längre bak någon cm till.
Min PSL S rundbossade 17” är 49cm lång.
Min Optimum S kilbossade 17” är också 49 cm lång.

Och egentligen är dessa båda sadlar byggda på en bom med identisk svängning - det är bossornas utformning som är den stora skillnaden i hur de passar olika hästar.

Tror i ditt fall att du behöver mer vidd i kanalen också, förutom lite rakare profil på sadeln. Och givetvis vidare bom. Ev en nyare PSL eller Optimum skadar ju inte att prova, men beror på i vilket prisspann du letar sadel. Ser ut att vara en rätt sälformad rygg.
 
Vilka sadlar (allra helst allroundsadlar) kan tänkas passa honom?
En sadelutprovare ska såklart kolla så att sadeln passar pållen,
Välj då gärna en sadelutprovare (eller ännu hellre sadelmakare som kan utföra korrigeringar på studs) som har lite blandat nytt och begagnat i sitt sortiment om du kan. Engelska märken har ofta modeller som passar raka ryggar väldigt bra (crown/ideal, Frank Baines, Barnsby, JR, Jeffries, albion K2, Walsall, t ex). Stryk Santa Cruz, gamla stubben, dominus, röösli, Prestige (förvisso vissa är rakare men också jättelånga ortspetsar). Thorowgood kan vara värt att prova om hästen inte behöver väldigt vida storlekar, då blir också sadeln för svängd. Likaså Wintec. Exmoor. Finns också många fler märken som kan passa i det högre prisintervallet.

Det är betydligt billigare och snabbare i slutändan att åka till en sadelutprovare på en gång än att låna hem sadlar själv på öppet köp och prova, och skicka, och sälja.
 
Nja, de med kilbossor är inte mycket längre i praktiken egentligen, men de släpper inte lika tidigt som de rundbossade utan följer ryggen längre bak någon cm till.
Min PSL S rundbossade 17” är 49cm lång.
Min Optimum S kilbossade 17” är också 49 cm lång.

Och egentligen är dessa båda sadlar byggda på en bom med identisk svängning - det är bossornas utformning som är den stora skillnaden i hur de passar olika hästar.

Tror i ditt fall att du behöver mer vidd i kanalen också, förutom lite rakare profil på sadeln. Och givetvis vidare bom. Ev en nyare PSL eller Optimum skadar ju inte att prova, men beror på i vilket prisspann du letar sadel. Ser ut att vara en rätt sälformad rygg.

Oj, det låter lite långt! :v Jag mätte hans rygg lite fort mellan det sista revbenet och stället 2 fingrar bakom bogbladet och fick fram 40 cm... Vilket låter inte direkt super lovande.
Jag har en budget på 10-15 000 kr. Han ska troligtvis ändra formen något då han är fortfarande tjock och omusklad över ryggen.

Välj då gärna en sadelutprovare (eller ännu hellre sadelmakare som kan utföra korrigeringar på studs) som har lite blandat nytt och begagnat i sitt sortiment om du kan. Engelska märken har ofta modeller som passar raka ryggar väldigt bra (crown/ideal, Frank Baines, Barnsby, JR, Jeffries, albion K2, Walsall, t ex). Stryk Santa Cruz, gamla stubben, dominus, röösli, Prestige (förvisso vissa är rakare men också jättelånga ortspetsar). Thorowgood kan vara värt att prova om hästen inte behöver väldigt vida storlekar, då blir också sadeln för svängd. Likaså Wintec. Exmoor. Finns också många fler märken som kan passa i det högre prisintervallet.

Det är betydligt billigare och snabbare i slutändan att åka till en sadelutprovare på en gång än att låna hem sadlar själv på öppet köp och prova, och skicka, och sälja.

Tack så jättemycket för dina tips! Jag ska kolla vad det finns för sadelmakare i närheten och ska också titta på de märken du nämnde! :-)
Wintec och Thorowgood har jag redan provat, inte alla modeller såklart men de jag provade (Wintec Pro Jump 17" XW, Thorowgood T4 Endurance 17" XW-XXW, Thorowgood Young Rider 16,5" XXW) låg inget vidare på honom (Wintecen - för lååång, la sig väldigt konstigt på hans rygg, Endurancen - för takformad, inte tillräckligt vid, Young Ridern - för smal kanal baktill, för liten för mig dessutom). :-(
Varför tycker du Santa Cruz inte skulle funka för oss? Jag är bara nyfiken då många använder deras sadlar på just runda ponnyer med raka ryggar.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 621
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 423
Senast: Equilina
·
Utrustning Letar ny(gammal) sadel och hade en gång i tiden en Wintec 100 som man satt som en gud i samt att den verkade passa alla hästar varför...
Svar
17
· Visningar
3 245
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp