Sadelfunderingar.. Igen.

Allobosia

Trådstartare
Jag hade ut en sadelutprovare till min häst igår och då insåg jag hur svårt det kommer bli att hitta en sadel som passar oss..

Min häst är 138 cm i mkh.. Jag är 172cm lång och har lååånga ben..
Vilket då innebär att när sadeln är lagom stor för mig så blir den för lång på min häst.. Kändes det som iallafall, men sadelutprovaren tyckte inte det för att trycket fördelas rätt eller något sånt.. :)
När man däremot tar en kort sadel så sticker mina knän ut hur mycket som helst och jag får ingen balans.. (stolsits)


Någon som har samma problem eller vet en sadel eller något annat som kan lösa ett sånt här problem?
Valde en Stübben adventure då den kändes SUPER men jag är fortfarande orolig att den är för lång.. Kan fixa en bild idag med sadeln på min häst så får ni säga vad ni tror...

SNÄLLA HJÄLP! :confused:
 
Sv: Sadelfunderingar.. Igen.

Om sadelutprovaren säger att det är okej kanske det är ok? Har du inte förtroende för dennes yrkesskicklighet verkar det dumt att ta ut han/henne?
 
Sv: Sadelfunderingar.. Igen.

Denna tråd är rätt gammal nu. Numer VET jag att sadeln inte var bra. Den är för lång, för vid och även för hästar med svängd rygg och min häst är hyfsat rak. Jag som är riktigt okunnig på sadlar märkte att det var fel för att jag hamna i stolsits när sadeln åkte fram. Det var även dåligt med långa knästöd då jag har alldeles för långa ben för det. Sadeln ska tillbaka. Jag vet lite mer nu och ska testa new frami, segul, di-flex och ett par till kanske. Så nej jag litar inte på denna utprovare mer. :)
 
Sv: Sadelfunderingar.. Igen.

Just ja. Min häst har även tappat ryggmusklerna och fått ont pga sadeln och blivit framtung. Har behandlats av Equi men är fortfarande inte helt bra.
 
Sv: Sadelfunderingar.. Igen.

Så tråkigt att höra att du blev "påsåld" en illaliggande sadel som skapade sådana problem!
Råkade ut för samma sak för ett par år sedan- blev pålurad en Globus Glói till min häst och sadelutprovaren lovade med dyra ord att den sadeln "satt som gjuten på min häst". Jag själv är lång (174 cm) med långa ben och sadeln var i 17,5.
Hästen har haft otroligt svårt att trava och galoppera. Först något år senare, när jag själv fick veta hur en bra sadel ska ligga, kollade jag på min egen och insåg hur katastrofalt illa den låg. Har testat massor med sadlar och haft bekymmer i ca 2 år. Provade ut en sadel som passade hästen bra, och vilken skillnad! Helt plötsligt kunde hon röra sig.

Har haft samma problem som dig, min häst har ett mycket kort sadelläge (42 cm) och jag är lång med långa ben.
Har ridit i de sadelmodeller du nämnde och alla dem har fungerat på min häst. Bäst tycker dock jag om Eques Sellan som i 17" då jag har gott om plats med mina ben och den är kort så hästen har gott om plats också.

Lycka till med ditt sadel letande! Jag vet hur besvärligt det kan vara! :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 304
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 202
Senast: Badger
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 862
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 117
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp