Sadelgarderob

KarinP

Trådstartare
Skulle vilja ha lite inspiration av er nu när jag ska bygga sadelgarderober i sadelkammaren. Jag vill gärna se bilder, och när ni ändå fotar: fram med måttbandet! Djup och bredd är intressant, samt om ni tycker det är bra mått map utrymme, åtkomlighet.

Två sadlar, ett gäng träns och grimmor, borstar, hjälm, benskydd, några lådor mm dvs allt man använder dagligen ska få plats i varje garderob. Övrigt (allt onödigt skräp som 25 täcken, 50 schabrak och 100 par lindor per häst) kommer finnas plats till på annan plats.

Övriga lösningar som tex en vägg med sadlar och en annan vägg med träns är jag inte intresserad av, men gärna fiffiga förvaringstips/lösningar i sadelskåpen.

Tack för hjälpen! ;)
 
Sv: Sadelgarderob

Det finns fabrikstillverkade skåp att köpa.
De kan vara bra titta på för inspiration!

De jag har hittat har 2 olika mått:
(hxbxd) 1500x600x600 mm.
(hxbxd) 1900x600x600 mm.

Såg att ett amerikansk företag (tror jag det var) även hade ett skåp för westernsadlar. Tror att de måtten var lite annorlunda.

Det gäller att tänka vilken typ av ex sadlar som ska rymmas. En dressyrsadel är ju lite längre än en hoppsadel osv.

Om jag skulle ha ett sådant skåp hade jag nog velat att det var lite djupare än 60 cm om tränsen ska hänga på dörrens insida.
Ett annat alternativ hade varit att göra dem lite bredare så att tränsen får gott om plats vid sidan.
 
Sv: Sadelgarderob

Det stora problemet med sadelgarderober är att de ofta är alltför djupa, allt försvinner längst in och det blir skitigt och stökigt utan att man har för mycket grejer, och ska allt användas minst en gång i veckan så blir det ett jäkla rotande varenda dag om man har för djupt.. Jag tycker därmed att ca 30-40 cm är djupt nog om man inte behöver ha en dörr att stänga om sina saker.. min konstruktion kan man göra med dörr men då är det enbart den yttre ramen (bild 2) som blir fulldjup, de två inre hyllorna och hatthyllan skall vara 30 cm djupa ändå..
att ha för smalt gör att man inte får plats med allt, att ha för höjgt innebär att man måste ha en stege i sadelkammaren jämt..
Men jag har en idé, (även om den inte är förverkligad) som jag tänkt igenom och tänkt om ganska många gånger.. bredden blir ca 120 cm per häst och man får full takhöjd, och det fiffiga här är att man inte har någon egen plats på golvet, detta gör golvet extremt lättstädat, träkonstruktionen (av vitt laminat, billiga att köpa och enkla att rengöra) sitter ihop i sig självt och vilar på en rejäl regel som ligger under undre hyllan och är fatsatt med mindre reglar under de övriga hyllorna och återigen en större regel ovanpå skåpet.

Man har plats för ca 6 korgar/ryktlådor etc på den två under hyllorna, benskydd kan läggas på den övre hyllan, tre träns, två sadlar får plats, men man kan ju alltid ha 2-3 träns per hängare om man vill.
Hatthyllan rymmer båder hjälm, vantar, tät låda med egna veterinärsaker och en pärm med hästens riddagbok, viktiga telefonnummer, skoningslista, veterinäranteckningar etc..
Under hatthyllan har jag satt en stång, liknande en som finns på hatthyllor, fast på denna hänger man kökskrokar (finns på IKEA) och så kan man hänga jacka, spön, grimskaft, grimma, flyveil, bett etc framför tränsen, men man kan skjuta dem till höger och vänster om de hänger i vägen..

jag har färglagt bakväggen för att det ska se lite "skoj" ut.. :p


Nu är måtten lite flytande på hyllornas höjd men sadlarna skall ha 60 cm brett och tränshängarna 20 cm brett och ca 85 cm högt, det är de enda måtten som är vikitga.. (jag ber om förlåtelse för att denna bild ligger på sidan, men det är *pip* det enda pixbox gör riktigt dåligt, de kan inte visa stående bilder utan maxhöjden är alltid 480..)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadelgarderob

Tack för svaret! Har sett färdiga skåpen i katalog, och tycker presonligen att dom inte är tillräckligt breda. (En annan nackdel är priset. :grin: )

Jag har "vanliga" garderober utanför sadelkammaren med mina prylar i (ej sadlar), är ca 50 cm djupa och 90 cm breda. Känns som -okej- mått, om jag lägger till lite på djupet. Tyvärr är dessa garderober för höga att flytta in i sadelkammaren.

Har bara -vanliga- sadlar, och om det skulle behöva komma in nån westernsadel i framtiden så får den nog hänga utanför skåpen...
 
Sv: Sadelgarderob

Tack för förslaget!

Tycker precis som du att det stora problemet är att det lätt blir för djupt när man ska ta i med storleken. Det är ju upp till var och en vad man stoppar i skåpen och hur trångt man vill ha det. Finns gott om garderober på logen där alla kan få plats med sitt vecko- och säsongskrafs.

Det jag vill ha in är sånt som inte får frysa och som man vill slippa ha iskallt när man ska använda det, dvs dagliga ridgrejjerna till hästen och ryttaren.

Är ganska säker på att jag vill ha låsbara dörrar på skåpen. Nu är det bara söta och trevliga barn :D i mitt stall men man vet aldrig vem som kommer förbi och lånar saker. Har låsbar ytterdörr på sadelkammaren (dörr innifrån stallet), dock behöver den vara olåst under dagen för att alla ska komma åt sina saker.

Ska kanske gå ut och mäta lite i sadelkammaren när du ansträngt dig med ritandet för min skull... :crazy: :D
 
Sv: Sadelgarderob

Jag har funderat på om jag ska dela garderoberna på höjden, så att det blir två dörrar (två skåp på höjden, varje häst har två halva skåp). Blir lite pyssligare att hänga in sadeln, men mycket mer flexibelt ifall det skulle byggas fler boxar eller lösdrift.

En annan sak jag funderar på är vilka sadelhängare som är bäst: raka pinnar, böjda pinnar (finns ju både fasta och fällbara) eller "vaniga sadelhängare". Raka+ fällbara ger ju väldigt flexibelt tex om man bara vill proppa skåpet fullt med lådor/täcken. Vilka gillar ni? På vilka hänger sadeln bäst?

Ska jag lämna det fritt till var och en att inreda skåpen som det passar deras behov bäst?
 
Sv: Sadelgarderob

Mått: Totalbredd på väggen 4,5 m. Vill gärna att det ska få plats 5 skåp i bredd.
Djup: Max 80 cm men eg runt 70 då det sitter lite dumma uttag ivägen.
Höjd: 2,4 m eller i närheten (svårt att mäta utan pall och med sladdrigt måttband).
 
Sv: Sadelgarderob

Ville ge ett tips som kanske inte är exakt vad du efterfrågar, men ändå. När vi byggde om vår sadelkammare använde vi hålplåt till dörrarna på sadelskåpen. Det är helt genialiskt, det ventilerar nämligen så det inte blir instängt inne i skåpet! Småsvettiga schabrak torkar bra utan att skada lädret etc. Blir väldigt snyggt, går ju att måla dessutom. Man ser ingenting in i skåpen.

5304357.jpg
 
Sv: Sadelgarderob

Jag har märkt att stoppningen i mina sadlar format sig efter dom vanliga sadelhängarna, så personligen skulle jag hellre ha mina på en sån där "pinne". dom går ju dessutom att fälla ner. Och har man bara en sadel, då kan man hänga grimmor/träns/vadmannuvill på den andra pinnen
 
Sv: Sadelgarderob

Tvärt om! En bra ide som är värd att kolla upp! Tror jag sett bild på dörrarna i någon annan tråd...? Är det hålplåt även mellan skåpen? Har ni satt några lister på kanterna så att dom inte ska bli vassa?
 
Sv: Sadelgarderob

Jag har märkt att stoppningen i mina sadlar format sig efter dom vanliga sadelhängarna /..../

Detta är precis vad jag "har hört" men ej upplevt själv eller sett på riktigt.

--------------------
Blir det inte ostabilt på en pinne? Just nu har jag mina på bock, men det kommer bli alldeles för trångt och krånligt i skåpen. På pinne tycker jag sadlarna ligger i framvikt, är det dåligt..? Är svängda pinnar bättre? Kvittar det om det är jämt fördelat tryck under sadeln?
 
Sv: Sadelgarderob

Tvärt om! En bra ide som är värd att kolla upp! Tror jag sett bild på dörrarna i någon annan tråd...? Är det hålplåt även mellan skåpen? Har ni satt några lister på kanterna så att dom inte ska bli vassa?

Jag har nog lagt ut samma bild förut nån gång.

Vi har träväggar emellan, tror inte det blir bra med plåt mellan skåpen, risk att utrustningen slits mot väggarna mer då.

Vi har vikt in kanterna så den vassa kanten ligger under träramen
 
Sv: Sadelgarderob

har inte hunnit skissa något men uttagen kan jag ge dig en lösning för, gör ett hål i dörren och en låda vid uttaget, så man kan sträcka in handen och plugga i kontakten, dörren öppnas obehindrat och ingen kan nappa åt sig grejer inne i skåpet :idea:

ang inredningen i skåpen, om de ska inreda dem själva så tillhandahåll två fällbara sadelhängare och tre tränshängare som de får sätta upp själva, skriv in i kontraktet att dessa hängare skall återlämnas lösa i fullt brukbart skick och resten av skåpet ska vara helt tomt och rent (och vitmålat om dom kladdat en massa).. då får de valmöjlighet att inreda själva men får inte lämna en massa skit efter sig när de sticker..
 
Sv: Sadelgarderob

har ritat lite...
utgått från beastibabes ritning (hoppas hon inte tar illa upp, :bow: jag gillade idén) men anpassade efter de mått du skrev.

sadelskp.jpg


de röda "krokarna" sättes på djupet (alltså inte bara en som bilden visar) - de under hyllan till träns och de på sidan av hyllan till tex grimmor mm (mindre lättare saker)
de röda korsen är sadelhängare
det gula fältet är en hylla till tex hjälmar mm mindre saker
de gröna resp. blå fälten är hyllor/fack - att inreda med lådor/backar/fler hyllor

djupet på skåpen får anpassas efter plats och sadelstorlek.

dock ritar jag i paint, så inget 3d här inte:D
har heller ej tagit hänsyn till materialtjocklek...
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 184
Senast: Angel
·
Utrustning Är för första gången i mitt liv inaccorderad vilket är väldigt trevligt i och med tillgång till ridhus och att inte behöva göra allt...
2
Svar
25
· Visningar
3 983
Senast: Buck
·
Anläggning Håller på att göra om i stallet och behöver lite inspiration. Hur förvarar ni era täcken? Gärna andra smarta tips på bra förvaring som...
2
Svar
20
· Visningar
5 980
Senast: Nenne45
·
Anläggning Hej! Hur har ni som står inhyrda och har fått en egen hyllplats för ens grejor ordnat upp det? Vill ha massor av fiffiga lösningar hur...
Svar
2
· Visningar
976
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp