Sadelgjord m magplatta!

alice

Trådstartare
Jag behöver tips på sadelgjord med magplatta som inte kostar multum och som man kan köpa i butik! Vet att en butik i stan har en sadelgjord med magplatta för 2800.- och det är mer än jag kan och vill betala. Även om jag hade pengarna så vet jag inte om jag vill betala så mycket! Så, tips önskas på BRA sadelgjordar m magplatta under 2000.-. Vilka märken ska man titta på/"akta" sig för? Vet att man får det man betalar för, men går det att hitta en bra "kompromiss"?

//Alice

Sv: Sadelgjord m magplatta!

jag letar också...Men jag hittar tyvärr ingen..eftersom den ska vara tabacco färgad och med resår i båda sidorna har jag inte så mkt att välja på. Ska spara till en prestige...

German Line har en (Hansbo/Willab) har en i svart frör runt 1000:-
eller om det är 900:- ja något sådant ialla fall..Den finns på Equinet!
och annars kan ju tex granngården ta hem, det vet jag att dom kan göra här ialla fall..Annars har ju Hööks en också, den ser faktiskt fin ut, även om jag personligen inte vill handla så mkt kvalitéts grejer från Hööks...

På My One har dom flera olika bruna med magplatta, minns inte om det var resår i båda sidorna, men det tror jag. Kostar från 600,- och finns från ljus tabacco till mörk brun.

hööks ä helt ok, de ä ju inte kul om man har köpt en dyr fin kvalitetsgrejj så blir de stora fula brodd märken i den. men ja vill gärna ha en prestige ja me.... men man ska inte använda läderöglan i onödan om man har martingal, bättre å ha en martinagal me hake då, annars blir remmen dålig.... å kan öppna sigsjälv... :( men ja tycker den tom ä ganska mjuk å bra för hästen, den skaver inte mellan frambenen heller, lite fult me vita kanter iof, (köpte min innan de började me de) de ä resår på båda sidor, finns i svart å tabacco

Jag Köpte min på Börjes, och det var för ett par år sedan, men den är fortfarande i fint skick!
Bara för att det är billigt, så behöver det inte vara dåliga grejer!!

Sen har jag hört att det inte alls är bra att ha magplatta till vardags!!! :eek: Minns tyvärr inte varför, men var tillräckligt bra skäl för att få mig att ha vanlig gjord om jag inte ska hoppa.

och jag frågar mig varje gång, varför har man magplatta??

för tio år sedan fanns inte magplattorna i sverige, (och hästarna dog som flugor på hoppbanorna pga stora kött sår på magen.)

Har aldrig sett en enda häst som har fötterna i magen. Och jag kollar faktiskt varenda bild efter det. :) Nån som har en bild??
Verkar vara en fluga, precis som pessoa o förbygel. fast förbygel är ju bra.
/jenny

Hur många magplattor har du tittat på ? Det är ingen modegrej utan ett skydd som behövs.
Jag vet nästan ingen häst som hoppar över metern (vi pratar ridhästar) som inte behöver ha magplatta om den kan hoppa någe så när bra.
Det flesta hästar slår upp märken i magplattan.
Visst kan man hoppa utan men vill man ha en häst som är snabb i benen och drar upp dem så bör man ha en magplatta anser jag. Jag hoppar ingen häst utan magplatta.

Chetak har magplattor som inte kostar multum och som är helt ok i kvaliten. Min tabacco färgade är inne på 4:e året och den är snyggare nu än nånsin. Den var lite orange i början men nu är den kanon fin!

har inte studerat magplattor :) eftersom jag inte umgås med hoppare.

men vc hästarna har ju luft mellan mage o ben... o alla i ridsport...
Vill man ha en sån o tro att ens häst är så vig att den sparkar sig själv så ok, den gör väl ingen skada. Men i över hundra år har folk hoppat utan...
Idag är jag konservativ!
/jenny

Precis när hästen drar upp frambenen så slår den i magplattan. Alltså i upphoppet och det går sällan att se på bild är rätt svårt att se på tv med när jag tänker efter. Oftast ser jag det när jag står på framhoppningar och träningar.

Jag behöver inte TRO jag kan se på mina magplattor och sådär 10 st till och alla har märken. Var kan de komma från ? Från luftmotståndet kanske ;-)

ok, tror dig...
undrar hur hopphästar såg ut för 20 år sedan...
kan det ha kommit med sportaveln?
kan säga att både jag o min mor är hoppryttare, fast jag har lagt om till körning nu.

En till som letar efter en i brun/tabacco. Passande till appalosas prestige sadel i tabacco :love: . Tycker att den tillhörande prestigen är lite fööör dyr tyvärr :crazy: . My One?? Var ligger det? Hemsida?? :confused:

Jag har en prestige, jättebra och verkligen värd pengarna. Tyvärr har jag inget tips på billigare, men det kan nog vara värt att spara till en prestige, även om det svider i plånboken :crazy:

Tack för alla svar! :bow:

Chetak, German Line, Börjes....ska kolla över vad som erbjuds i butikerna nära mig. Men väntar nog till efter jul! Tomten kanske är snäll i år... :angel:

//Alice

hästen behöver itne slå i magen varje gång den hoppar, men det räcker med att den gör det någon gång och det blir märken. Numera hoppar jag alltid med magplatta och tur är väl det med tanke på hur den ser ut, full med märken efter broddar. Förut var min ponny knottrig på magen, men som sedan försvann i och med köp av magplatta så jag vet att det funkar, modegrej eller ej...

För att återgå till grundämnet köpte jag min för en 5-600 inne i sthlm. Vet inte vad det är för märke.

Sen vill jag varna för att köpa lösa magplattor (såna man har vanlig gjord till). De glider, hamnar på sniskan (hästar kan fasta i dem då om oturen är framme) och gör även sår. Självklart finns det undantag även här, men tycker inte de har fungerat alls lika bra som gjord m. magplatta i ett.

Jag ska sälja min HG-gjord. Köpt ny sadel som hade mycket kortare stroppar, så den gjorden räcker inte till. Du kan ju PM'a om det låter intressant!

Hööks och Börjes har ju billiga, själv har jag en bred (40 cm cirkus) padd som man fäster i sadelgjorden, gjord av fårskinn, funkar bättre än magplatta :)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par...
Svar
18
· Visningar
639
Senast: Piaff
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
384
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
767
Senast: Åsa A
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 899
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka