Sadelgjord, resår eller inte?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Johanna-79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 281
Sv: Sadelgjord, resår eller inte?

Det beror ju på modet ;)

Jag gillar inte att spänna gjorden speciellt hårt heller, den brukar vara så att den bara sitter emot men inte klämmer.

Nä, många spänner gjorden alldeles för hårt. Man ska känna precis under magen på hästen, det är där gjorden sitter hårdast.

Trivs hästen med stum gjord så använder man det, trivs den bättre med elastisk så använder man det. :)

På dressyrgjorden har jag ingen resår (finns det ens?)

Jag har dressyrgjord med resår på båda sidorna :D
Att ha resår på båda sidorna har jag aldrig förstått mig på, antingen eller! Helst resår eftersom det känns följsammare och är inte lika stumt. Dessutom verkar även hästen gilla det

*läste ändast rubriken*
Jag har hört att man ska ha resår på sadelgjorden då den kan röra sig. Typ när hästen andas eller kanske hoppar, när den helt enkelt rör sig för att också slippa det "stumma" runt magen. Tänk själv om du hade en hård sadelgjord runt magen, det skulle ju då vara skönare med lite resår som gör den flexibel. (Läste det i en av mina böcker)

Jag föredrar resor på båda sidor, så det blir samma "tryck" på båda sidor.

resår på ena sidan eller utan. På mina saldar så ligger de bäst med utan resår och sämst med resår på båda sidorna. men eftersom de nyaste gjorana oftast bara görs med resår på båda sidorna såå.. Har också hört att de ärsämre för hästen med resår på båda sidorna? :confused: de är nog för att man kan spänna för hårt...

Som sagt har man bara resår på ena sidan så finns det stor risk att sadeln dras snett och då från man ovillkorligen en sned sadel, sned häst och sned ryttare.

*kl*

Tredubbel resår på båda sidorna föredrar jag. Tar hästen i extra vid ett hinder kan gjorden flexa. Jag spänner varken hårdare eller lösare med/utan resår, lagom är alltid bäst. Kan man inte känna hur en lagom spänd resårgjord ska sitta är det ju kanske lite illa dock... Även alla dessa med resår som töjer sig i det oändliga.

Resår på båda sidor och tryckfördelargjord tog bort de små antydningarna till obehag av sadeln/sadeltvång hos min unghäst.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Jeps
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
982
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Det slog mig idag att min ena hästs sadelgjord är närmare 15 år gammal. Den är i sympatex och ser i stort sett ny ut men allt åldras ju... 2
Svar
26
· Visningar
2 075
Senast: Sassy
·
Utrustning Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men...
Svar
17
· Visningar
1 275
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur