Sadelgjord som "glider" mindre?

JessicaM

Trådstartare
Har ju nu fått min bomlösa westernsadel. Och med bomlösa sadlar så kanar de lätt åt sidan.
Just nu har jag neoprene sadelgjord men finns det någon annan sort som kanske är mer lämplig till bomlös sadel,
alltså en gjord som inte glider lika mkt?

Sv: Sadelgjord som "glider" mindre?

Det är ju inte gjordens fel att sadeln glider! Du kan inte hålla fast sadeln med en annan gjord, aj på hästen när den börjar bränna av friktionen..

Glider den bara när du sitter upp eller när du rider med?

Glider den när du sitter upp som bomlösa gärna gör så finsn det bara ett tips - använd pall när du sitter upp!

Glider den när du rider så kan det vara en massa orsaker, pommen passar inte hästen, fel pad/inlägg under sadeln, du sitter snett och drar sadeln på sned. En bomlös är ingen förlåtande sadel, den visar direkt om man sitter fel..

Jag hade en Barefoot till min fjording som såg ut som en tunna utan att den gled. Och din häst lär ha en manke som stoppar så nåt måste vara tokigt!

Kanske kan va att jag inte spänner den ordentligt nog. Jo jag använder alltid pall, annars kommer jag inte upp hehe

Tänkte inte ha någon gjord som han får ont av naturligtvis. visste inte om det fanns någon sort där ute som passar bättre till just bomlösa på något sätt, därför jag frågade :D

En sak som jag märkte är att en gjord med resår gjorde att sadeln gled mer när jag satt upp. Dock så ska ju sadeln inte glida när du rider!

Men just när man sitter upp så är Barefoot värdelösa för min gled på alla hästar jag har provat just när man satt upp. Min Freeform däremot gled inte öht varken vid uppsittning eller ridning.

Vad har du för gjord nu?

Alla gjordar kan ju ge skav om den inte sitter still, åker den fram och tillbaka så blir det ju friktion.

Tråden flyttas till utrustning då jag tror att det finns fler svar här än på western.

/ricca, moderator på western

Jag har en antiglidpad till min sadel från ullared(50kr) men jag tror att det även kan funka med sånt där halkskydd som man kan ha under mattor, känns ungefär likadan.:p finns andra antiglidpadar med men dom är oftast ganska dyra vad jag har sett.
Nu glider inte min längre i alla fall :)

Sitter man rakt och sadeln är rak så behöver man inte någon sadelgjord överhuvudtaget, så länge hästen springer åt det hållet man har tänkt ;)

Jag har ridit med helt slapp sadelgjord många ggr, och det fungerar superbra om man är rak och hästen inte kastar sig åt sidan.

Jag tycker det låter som att antingen du är sned eller sadeln.
Inget av detta kan du fixa med en sadelgjord.

När jag hade bomlöst (Torsion med Skitopad) gled bara sadeln om hästen kastade sig åt sidan eller liknande, eller om jag försökte hoppa upp från marken när padden hade blivit uppvärmd. Efter att jag hade ridit en stund var sadelgjorden relativt lös, och kunde med lätthet få in en hand. Trots det gled bara sadeln om det hände något oväntat då min balans rubbades.
Vet inte om du precis har skaffat dig bomlöst för isf kanske du bara måste träna upp din balans så löser sig problemet. Annars tror jag som kimmis87, du och/eller hästen är sneda alternativt att sadeln inte passar som den ska.

Jag har dålig balans, kanske är det då för den passar på hästen. Kan ju ta på min gel padd som fungerar stötdämpande o antiglid.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 435
Senast: Emuliiaa
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 299
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka