Sadelgjord till hoppsadel

Lydia

Trådstartare
Jag har en Jeremy Rudge-dressyrgjord till min sadel nu, men ska nog köpa en hoppsadel i sommar också. Funderar då på bra sadelgjord :)
Dressyrgjorden jag har är jag mkt nöjd med. Den är rejält bred "mellan frambenen".
Jag tror inte att min häst behöver magplatta, men jag skulle vilja ha en hoppgjord som är bred "mellan frambenen", liknande Jeremy Rudgen.

Hur se JR-hoppgjordarna ut? Minns inte för det var länge sen jag köpte min dressyrgjord.

Vill ha med stadigt resår i båda ändar, och helst både ring och något annat knäppe mitt på gjorden för martingal etc (så att man kan ha både martingal med snabbknäppe, eller martingal utan snabbknäppe, tex).
Ringar vid sidorna/ nära ändarna, är inget måste.
Helst läder.

Pris: max ca 1800 kr men gärna "prisvärd"..

Sv: Sadelgjord till hoppsadel

Kan CH lädergjorden på H**ks va ett alternativ ? Jag är iaf mkt nöjd med kvalitén på mitt ex. Absolut prisvärd.

Jag får ta och kolla på hur den är när jag kommer förbi Hööks. Den ser ut att vara smal "brevid det breda i mitten"?

Tiger har en tryckfördelargjord från Prestige. Minns inte vad det kostar med gud vad den är värd varenda krona :love: Supermjuk fastän den är väldigt stadig, helt sjukt bra kvalite i varenda detalj (jag är äckligt petig) och hästen trivs ypperligt! Putsar man den ser den som ny ut trots att den är flitigt använd något år. Jag tycker den sitter mycket bättre än motsvarande med magplatta. Kan iofs bero på att min häst har obefintlig mage så plattan låg mest an i framkant. Är det något i alla utrustning jag skulle rekommendera så är det den!

Syns här som nr A9: http://www.prestigeitaly.com/elenco.php?padre=5&cat=6

Edit: De finns förresten i slätt läder med svarta sömmar och med typ präglat läder (på utsidan) och vita sömmar. Jag fick den senare pga kortare leveranstid och det verkar tåla allt. Typ som terrängsadeln (den är oxå från Prestige förresten) - det är liksom en supertålig nästan "plastig" yta på lädret utan att det känns som plastigt i bemärkelsen dålig kvalite. Tror inte ens det går att repa, haha.

precis så vill jag ha gjorden! Men Prestigegjordar är väl ruskigt dyra kan jag gissa?

Ärligt talat så vet jag inte :o Alltid köpt tillsammans med ny sadel och fått 10 %. Dock had jag nog reagerat om det var 3000+. Nu ska jag googla bara för det :D

De med platta på nätet kostar tydligen 3500 :eek: Jag hittar dock inte Tigers variant.

Var nog så att jag hittade den på nätet och bad min sadelutprovare ta hem och prova på min häst. Man kan lugnt säga att han inte gillar smala gjordar :p Och först hade jag magplattan (den hade de hemma, dock tror jag det var en billigare modell, eller jag hoppas :crazy:) men sen satt den inte bra. Så då letade jag upp tryckfördelargjorden och beställde och den fungerade jättebra!

Dressyrgjorden beställde jag oxå, efter tips på buke :D En Globus Ordo Equester eller hur det nu stavas. De har humanare pris och även en hoppgjord som är bred på mitten som var riktigt trevlig! Den föll på att den var väldigt smal vid armbågen - typ extremanatomisk och Tiger har sin gjord så långt bak och absolut inga problem med plats där så då ville jag hellre ha en mer "jämnbred" som är ännu bredare på mitten, allt för att inte riskera att han tyckte gjorden var för smal. Men det är oxå ett tips att kolla upp åtm!

jag har också bara kunnat googla fram magplattegjorden från Prestige.

jag vill inte heller ha supersmal vid armbågen, iaf så på dressyrsadel och min Espaniola så funkar det utmärkt med JR-dressyrgjorden som är rätt bred där. Känns bättre än en som är supersmal.

Mmm det tycker jag med om man nu inte behöver ge hästen massa plats där. Just dressyrgjorden från Ordo nånting som jag köpte var jättebred och blev bara ännu bredare.

Ang priset på Prestigen (jag vägrar inse att jag ev köpte en gjord för uppåt 3 tusen :eek:) så är det nog enklast att ringa och kolla med en återförsäljare kanske? Jag köpte min på Horse Farm i Falkenberg :)

Jag älskar mustangs tryckfördelargjordar. Både dressyr och hoppvarianten. Kostar under tusenlappen.

gjordar.jpg

thumbnail.aspx

Vad bra att du hade bild på Mustangs! Den såg bra ut, får nog bli en sån då eftersom jag nog kommer prova ut hoppsadeln på Mustang (om hästen håller sig fräsch..)

Jag har en JR hoppgjord.
Som jag minns det när jag beställde min gick det att få i stort sett vilken modell man ville (platta eller ej, ring eller ej osv).
Den jag har är en "standard" med resår i båda ändar och lite bredare under bröstkorgen.
Väldigt mjuk och fin!
Går ju att matcha enklare med exakt färg när det är samma märke (om du inte har svart sadel förstås).

Om det är en tryckfördelande gjord du är ute efter så tycker jag att tixerant-gjorden är helt outstanding :) Inte billig, men värd varenda krona.

Ja det är tryckfördelande jag vill ja, men jag "vågar" nog inte köpa en Tixerantgjord, känns som det inte är det bästa när jag ska börja hoppa, jag som är lite obalanserad :D

Vad bra att du hade bild på Mustangs! Den såg bra ut, får nog bli en sån då eftersom jag nog kommer prova ut hoppsadeln på Mustang (om hästen håller sig fräsch..)

Bad news, men de har slutat med dem. De har några kvar i lager som de säljer, men inte alla längder.

De har valt att bara ta in de från Jeremy Rudge som sys för mustang. Ser ju likadana ut, men mycket bättre läderkvalitet osv. Dessvärre en enligt mig helt horribel prislapp - 2100 kr.

Så, jag har viss ångest nu. Jag tänker inte betala 2100 kr för en sadelgjord, punkt. Men jag måste hitta på något alternativ - typ igår.. =/

Vad tråkigt att de slutat med de "prisvärda" gjordarna!
Var det bara konstiga storlekar kvar utav den modellen? (Ica har rätt korta dressyrgjordar; 55 cm dressyrgjorden är nästan väl lång till Espaniolan, men jag vet inte vad hon kommer ha för storlek på hoppgjord).

Jag ska boka in sadelprovning så jag kan åka dit direkt när skatten kommer tänkte jag..

Vet inte mer än att det inte fanns någon 110 cm svart, men en hel massa 115 cm i svart. I övrigt ingen aning faktiskt vilka storlekar som fanns/inte fanns, jag skulle ju ha en svart 110 cm gjord =/

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Utrustning Någon som vet vart man kan få tag på en jeremy rudge dressyrgjord? Det jag är ute efter är en extra bred i läder med resår på bägge...
Svar
1
· Visningar
1 361
Senast: Kaffeekopp
·
Utrustning Jag är ut efter en sadelgjord till min hoppsadel. Kollat på Globus hemsida och såg en intressant. Trippelresår i båda sidorna och lite...
Svar
1
· Visningar
1 306
Utrustning Min underbara dressyrgjord har förmodligen blivit stulen i stallet. Det är den enda jag kunnat använda som hästen varit nöjd med och som...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka