Sadelgjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 050
T

Trampe

Det ska finnas en sadelgjord som är utformad på ett visst sätt som man kan använda om sadeln har en tendens att glida framåt något. Kallas de för nåt speciellt? Nån som vet var man kan köpa?

Sv: Sadelgjord

Är det en sån här du menar?

ronjagj.jpg

Den ska tydligen hindra sadeln från att åka framåt.
Finns på www.lillhastenistav.se för mellan 380-610 kr beroende på dressyr- eller vanlig gjord.

Jag har en svart CH från H**ks, en böjd. Det är ingen resår i den vilket jag tycker är bättre, speciellt om sadeln glider lite. Jättebra i lädret för att vara såpass billig, mjuk men ändå tjock.

det kallas väl för Anatomisk sadelgjord om jag inte har fel :p

Njaa, anatomiskt formad kallas även sadelgjordar som är smalare vid benen, den här modellen är både anatomiskt formad och svängd.

Har dressyrgjorden från lillhästen och den är helt ok i lädret om man håller den ren och smörjer.Kan väl inte jämföras med kvalitetsläder men till det priset tycker jag den är bra!

det kan ju va så att sadeln inte passar eftersom den glider framåt o då kanske det är bättre med en passande sadel istället för speciall sadelgjordar eller svanskapor eller förgjordar.. Fast det finns ju hästar som allt vill fraåmt fölr förståss:(

Hej jag har en Ergonomisk sadelgjord "Ronja" och den fungara underbart på hästar med stora magar som sjuter fram sadelgjorden och drar då med sig sadeln.
Kan starkt rekomendera den sadelgjorden men om sadeln inte passar så kommer den att fortsätta att åka fram.

Hoppas det hjälpte lite
MVH Karin

Ynthe skrev:
Är det en sån här du menar?

ronjagj.jpg

Den ska tydligen hindra sadeln från att åka framåt.
Finns på www.lillhastenistav.se för mellan 380-610 kr beroende på dressyr- eller vanlig gjord.

Dessa sadelgjordar fungerar ofta jättebra, men till priset av ett enormt punkttryck! Något att tänka på innan man använder den kanske... Jag har bilder och lite förklaring på www.equisoft.se/sadelgjord eftersom det är så krångligt att förklara annars :crazy:

Jag köpte min svängda dressyrgjord från globus. Jättebra! :bump:

Tycker att den är helt underbar :) Passar min polares häst perfekt, tror jag själv ska köpa en sån sen när min häst kommer :)

Ja de är suverän!! Vill ha en till, för min har blivit ganska sliten nu.. Vet nån hur mkt dom kostar i butik? Kommer inte ihåg.. :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 407
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu är det säkert jag som är lite trögtänkt, men finns det nåt smart och smidigt sätt att se till att equibandet inte glider bakåt (eller...
Svar
4
· Visningar
391
Senast: Linda_A
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
522
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V