Sadelgjordar med resår...

Sv: Sadelgjordar med resår...

Kul att så många svarade! Jag har själv en gjord med resår på en sida, men har beställt en ny eftersom denna kan snebelasta hästen och han är sne så det räcker =) (rehab. från ett låst och snett bäcken) Har hört med sadelmakare E-terapeuter, akupressörer, massörer, alla säger samma sak, om man har reårgjord ska det helst vara en med resår i båda ändar, om det bara är en ände så ska denna vara på sidan där man spänner minst eftersom det är lätt att spänna alldeles för mkt eftersom det går så lätt.

bengall skrev:
Jag har en dressyrgjord med resår i båda ändar.
Spänner alltid växelvis för att få så jämn belastning som möjligt.
Resåren jag har är stenhårda, dvs det går knappt att dra ut dom med handkraft.
Enligt min sadelmakare är det dom enda resåren som är vettiga att använda.

Får man fråga vilken sadelgjord du använder? Är på jakt efter en ny dressyrgjord så tips på bra gjordar mottages tacksamt! :bow:

Mina gjordar har resår i båda ändar. Om du måste använda en med bara en resårsida så är det "meningen" att du ska sätta den på den sida du drar gjorden på, men det är att rekommendera med dubbelsidig resår eftersom det som tidigare skrivits går att snedbelasta och att det blir ojämt tryck.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Jeps
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 076
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag har börjat rida igen efter många års uppehåll men har problem med västen. Jag blir så klumpig att jag kan varken spänna sadelgjord...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka