Sadelgjordar med resår.

Sv: Sadelgjordar med resår.

Jag har ridit ett dressyrpass (i nytt läskigt ridhus...) med en sadelgjord som var så lös att spännena klirrade när hästen travade... :angel:

Men sadeln satt kvar där den skulle! Trots alla hopp och tvärnitar han gjorde. :D

:D Haha... Jag har gjort precis samma sak, för tränare till och med!
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Jag har resår et tycker jag är mkt bättre lättare att spänna sen är det inte helt spänd sen heller.
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Har använt tygresorgjordar uteslutande under flera år nu, kommer aldrig byta tillbaks. Men det måste vara resor i båda ändar för att få liksidigheten.
Det har gått så långt att jag även kastade iväg longergjordens gjord och ersatte även den med resorgjord. Jag spänner så långt jag kan från marken innna jag kliver upp sen få det var så, efterspänner inget då han inte spänner ut magen eller annat lustigt med resor.

Provar jag att använda utan resor så får jag en negativ reaktion som visar sig i tjurighet och en häst som drar in magen för att undkomma trycket antar jag och så slutar han andas.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadelgjordar med resår.

Jag köpte en wintec-gjord för några veckor sen. På den sitter ju resåren inbyggd i mitten av gjorden. Tycker den funkar kanon! Sadeln ligger på plats bra med den och hästen verkar jätte nöjd med det. Hade en utan innan och den var ju hemsk, helt stum.
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Jag köpte en wintec-gjord för några veckor sen. På den sitter ju resåren inbyggd i mitten av gjorden. Tycker den funkar kanon! Sadeln ligger på plats bra med den och hästen verkar jätte nöjd med det. Hade en utan innan och den var ju hemsk, helt stum.


Wintec Elastic? :love::love::love:

Tyvärr kan jag inte använda min, måste ha en svängd gjord...:(
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Har du några närbilder på den? Har funderat på en sån en stund, men inte varit i nån affär som har den.
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Jag har ju en kort eftersom det är dressyr stroppar på min wintecsadel. Jag är verkligen jätte nöjd med den! Väldigt mukt och bra material i den också!

Ursäkta dålig bild, var tvungen att ljusa upp den.
SNV32283.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadelgjordar med resår.

Men självklart känner man efter med handen hur hårt gjorden sitter efter att man har spännt den. Oavsett om man har resår eller icke-resår.

vad jag menar är att det är lättare att den blir för hårt spänd än med de "fasta"" sadelgjordarna. Det är lättare att dra åt hårt, och den sitter mycket hårdare än vad man känner när man drar eftersom att den drar ihop sig när man släpper.

JAG har inte problemet att spänna sadelgjordar för hårt - trärtom är jag alltid väldigt försiktig.

Men jag vet flera ridskolor som använder dessa gjordar, och det är vanligt med människor som använder dom endast för att dom är lätta att spänna, och inte förstår att det är lätt att spänna FÖR hårt. Det är väl antagligen därifrån gjordarna har fått rykte att vara "skarpare" än de vanliga.
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Jo jag förstår vad du menar. Men fortfarande: Det är väl en självklarhet att man sticker in handen mellan gjorden och hästen för att känna hur den sitter efter att man dragit?
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Jo jag förstår vad du menar. Men fortfarande: Det är väl en självklarhet att man sticker in handen mellan gjorden och hästen för att känna hur den sitter efter att man dragit?

verkligen. Men tyvärr inte för alla, det är det som är problemet.
:(
 

Liknande trådar

Utrustning Efter ett halvårs sökande inkluderat flera veterinärgenomgångar och provningar av sisådär 30 sadlar så hittades äntligen problemet och...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 867
Senast: Iliaca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp