Sadelhjälp, vad ska jag kika efter för sadel?

Alexandra_W

Trådstartare
Sadelvänjde lillponnyn idag. Helt odramatiskt, jag la på sadeln, spände gjorden och han tyckte 'okej, ska vi göra nåt kul nu matte?'. Dvs precis som väntat.

Det som INTE var som väntat var HUR för smal sadeln jag la på vad, den är alltså motsvarande bomvidd 32 i vidd (Det är en Hubertus Kosack Comfort flatback i vid variant av MW, fungerat på samma häst/ar som haft 32 i bomvidd i nya Morris & Nolan, som ju är vidare än de gamla, samt MW Crown Warmblood och fit 3 eller om det var 4 på Cliff Barnsby Kanter.. Dvs det är inte direkt normal bomvidd ens).

Och det var alldeles för smalt dessvärre, en del är nog att den är stoppad för häst med manke, dvs det ser ännu värre ut än det är, men det går inte att komma undan att den är alldeles för smal. Herrn är fläskig ja, men det gör jag mig inga illusioner om att kunna få bort innan insittning.

Så nu sket sig min plan ang insittning i den här sadeln, så vad sjutton ska jag leta efter?

Måste vara KORT, ganska rak bom och som sagt viiid..

Sv: Sadelhjälp, vad ska jag kika efter för sadel?

Titta efter en Islandshästsadel, dom brukar vara korta - och breda :D

Nu är det ett tag sen jag kikade, men när det var aktuellt (den häst som hade den här sadeln ursprungligen var so to speak inte helt lätt hitta sadel till), och ffa när jag kikade åt arabstoet, så var de inte tillräckligt korta och vida. Dessutom var det utrotningshotat med 16" på isissidan. För kanske ska tillägga det, matte får väl plats i 16", och kan oftast rida i 16" - 16.5" ponnysadel med.

Titta efter en Islandshästsadel, dom brukar vara korta - och breda :D

Det där är ju inte riktigt sant. Många islandssadlar är för tok för långa och för smala för att passa majoriteten av islänningar. Med vissa undantag förstås.

Stod och kikade på herrn när jag tvättade honom, och nu ska jag ju inte sitta in förrän senhösten, men om han tänker fortsätta vara lite överbyggd (hrm, första ggn jag önskat mig det tror jag?) kanske en T4 Griffin Young Rider skulle kunna gå, frågan är hur vida de är? Risken är den blir för svängd, men kanske.. (Jag har ju försökt klämma på YR på alla stackars unghästar, och NÅN gång ska jag säkert hitta en de passar ¨på, vilket åår som helst. Men minns jag rätt var de hyfsat vida i bommen, frågan är dock om de är tillräckligt vida, nu har de ju dock gjort om dem)

Det där är ju inte riktigt sant. Många islandssadlar är för tok för långa och för smala för att passa majoriteten av islänningar. Med vissa undantag förstås.

Jo, du har i stortsätt rätt - men det är lättare att hitta en Islandshästsadel som svarar till ovannämnda krav än en vanlig konventionell sadel. Sen är också Islandshästsadlar lite annorlunda stoppade runt manken just därför att Islandshästar är ofta väldigt runda omkring manken. :)

Rak, men överbyggd nu. Dock undrar jag om Globus inte blir för långa? de har ju milt sagt generösa vidder, men vet jag frågade sadelmakaren om Globus till arabvalacken och han tyckte 'ingen ide, för långa'?

(SM är oberoende, och har Globus i sitt sortiment, och hade tjänat mer på att sälja mig en Globus än den HUbertus det blev, så det var knappast ngt emot märket eller liknande i botten).

Den här herrn har ju inte längre rygg, men kanske längre anläggningsyta.

Fasiken, undrar HUR idiotförklarad man blir om man åker ner och säger 'hej, jag vill prova ut en sadel att sitta in och rida in i åt min oinridna ponny, tack?' *s*

Men om Globus är för kort så har du MEGAproblem, de tillhör ju de kortaste sadlarna på marknaden.

Vet som sagt bara ang vad som sas om arabvalacken. Och ja han var MEGAproblem att hitta sadel till, milt sagt. Extremt kort anläggningsyta.

Dock så har Globus aldrig dykt upp vid utprovning för de andra kortryggade, breda (om än mer moderat breda) sakerna jag envisas med att ha, heller..

Uatn där har det ju blivit utprovat:

Morris & Nolan ponnyflatback
Crown Warmblood dressyrsadel
Cliff Barnsby Kanter dressyrsadel

M&N och Crown är utprovat till häst som nämnda Hubertus (utprovad till koooorta valacken) låg perfekt på men hon ändå inte trivdes med.

Cliff Barnsbyn är utprovad till nuvarande herre, både M&N och Crown låg perfekt på honom, men han trivdes inte riktigt med Crownsadeln, så han fick en CB.

Men vi talar alltså snarlika ryggar, och jag har (tacknämligt nog) kunna 'flytta över' sadeln till 'nästa häst'.

Nu kan det ju finnas andra anledningar till att trots tre utprovningar med olika breda, kortryggade, så har Globus aldrig dykt upp, men på rak arm kan jag inte komma på någon, förutom möjligen att den skulle passa MATTE hemskt dåligt, sadelmakaren har ju numera koll på vad jag vill ha med, men brukar ändå komma släpandes med halva lagret ;)

Annars så JAG har absolut ingete mot Globus, och hade ju siktet inställt på t ex en Esperanza till arabvalack, men som sagt, för lång till den extremt korta herren dock, men såå mkt längre är nog inte de andra dessvärre, om än inte så extremt kortyggade så kort sadelläge allihop.

Men får se om ngn kan mäta Globus åt mig t ex. Och som sagt, fundera på HUR idiotförklarad man blir av att prova ut en sadel åt en oinriden.

För Globus ligger ju i väldigt trevlig prisklass för en 'växa ur'-sadel, och gott om dem på begmarknaden. OCH är ett märke som har den goda smaken att ha nästan allt från 16/16.5" vilket jag tackar extra för.

Bomlöst då? Inget alternativ eller?

Nej, inte ett alternativ. Dels finns det ingen tillräckligt kort, dels ska den där herrn gå treårstest.

Jag hade kanske ändå tittat på en billig islandsbomlös att börja sitta in/rida i. Hästen kommer förmodligen att ändra sig rätt mycket rätt snabbt när det väl kommer till ridning, och då är det ju bra att slippa avbrott p g a sadelbyte. Inför test är det sedan inte allt för svårt att hitta något som funkar för dåvarande förutsättningar - kanske.

Finns inga bomlösa som är korta nog, tyvärr.

Sen, jag vill inte rida in med bomlös och sen kort inför testet byta till bomsadel. Det är inte alls säkert de tar det helt obekymrat.

Men som sagt, inga bomlösa som är korta nog tyvärr. Eller, sen förr-förra året kanske det kommit någon, men då lär de knappast vara 'billiga begagnade'?

Hur pass kort/lång skall sadeln vara i anläggningsytan mot hästen? Och hur vid (många grader) bör den vara? För att ha något att gå ut i från, lissom..;)

Inte mätt, men vidare än bomvidd 32. Ska mäta sen. Anläggningsyta inte över 40 cm, inte hundra på att 40 är kort nog, men inte mätt det heller än. Är ju inte så det brinner i knutarna, men vill börja hålla ögonen öppna efter lämpliga objekt.

Inte mätt, men vidare än bomvidd 32. Ska mäta sen. Anläggningsyta inte över 40 cm, inte hundra på att 40 är kort nog, men inte mätt det heller än. Är ju inte så det brinner i knutarna, men vill börja hålla ögonen öppna efter lämpliga objekt.

Tror knappt det finns bomsadlar som är kortare än 40 cm... Det är en riktigt knepryggad häst du skaffat dig, måttbeställning är nog det enda alternativet är jag rädd.

Arabvalacken hade anläggningsyta på 33 cm. Och xx-arna är kring 40 de med (aldrig brytt mig om ta reda på exakt mått, det får sadelmakaren fixa).

Så det är inte alls omöjligt, och inte alls så knepryggat heller, men VIDDEN kommer ställa till det.

Här är en bild, den ligger för långt fram iom att den är för smal och ligger 'ovanpå', men om du tänker den tillbakaskjuten i rätt läge, så ser du att den är inga problem med längden:

thumbnail.aspx

Den har en anläggningsyta på långt under 40 cm.

Här har du inte heller direkt långt sadelläge, inga större problem längdmässigt hitta sadel (inte annars heller för den delen, men han är inte extremvid)

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Men du, ponny visas väl inte riden på 3-årstest?

Bomlöst låter som en enkel lösning.
Ofta kan de ju bli lite smalare i bomvidd när de växer till sig och får lite manke... Hoppas jag i alla fall med min breda madame... Vill inte byta sadel! :cry:

Nix, de visas inte ridna förrän på kvaliten, dvs som fyraåringar. Men du har sett hullet på herrn, han måste röra på sig/motionera. Och eftersom han ska visas på kvaliten med, så kommer han behöva ridas med engelsk sadel senast nästa höst. Och märkte på Kele, som ändå var sadelvan, insutten och inriden i vanlig bomsadel, och sen fick bomlös, att det inte alls var så 'bara' att byta tillbaka sen.

Så, herrn här åker vacker på bomsadel från början. Hade det funnits någon tillräckligt kort bomlös för bra peng hade jag mycket väl kunnat göra insittning och inridning (dvs tills de lärt sig skritt, trav och galopp under ryttare) och sen åkt och provat ut bomsadel dock, då är det ju en högst begränsad tid.

Och jag skulle GÄRNA vilja ha kvar den där Hubertusen ja, JAG älskar den, därför den hänger här och dammar, en vacker dag när dels överviktshullet är borta, och 'babyhullet'/'unghästhullet är borta så.. kanske.. *drömmer*

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka