Sadelhjälp!

Kissing Spine

Trådstartare
Hur är Zaldi Atlanta i bomvidd? Är 31 vid eller normal mot vid?? Suck.. När man INTE ska ha vida sadlar hittar man dem överallt, men när man behöver en är de som bortblåsta.

Sv: Sadelhjälp!

Vill gärna ha tips om sadlar som är liknande Edinburgh och Zaldi. Djupt säte, höga klossar, mjuka.

har inte så många bra bilder, men så här ser hästen ut.

DSCN2256.jpg

IMG_0436.jpg

IMG_0430.jpg

Behöver en 16,5 vid bomvidd.

31 är normal, 32 normal/vid, 33 vid - på ett ungefär. har för mig att min zaldi i 31 var runt 90 grader.

Kompisens Zaldi Royal är det bomvidd 31 på och den är 98 grader.
När hon köpte den var hästen bara ca 90 grader, men hon paddade upp den till en början - sen växte hon i den och paden togs bort.
Nu är hästen plötsligt (på ett halvår) 105 grader och sadeln är för smal... så nu letar vi en Zaldi dressyrsadel med 33 i bomvidd.

31 är normal tror jag. 30 är smal, 31 normal, 32 normal mot vid, 33 vid, 34 xvid

Jag kan nog tänka mig att Stubben Avalon/Maestoso, Globus (om du ändrar stoppningen, jag tror inte den skulle passa med originalstoppning, då blir den nog lite rak), Wellington/Edinburgh, Passier, äldre Frank Baines (tidigare än 00) och HdR kan passa. Lemetex kan nog också passa kanske... Vilka har du provat och vad var bra/dåligt med dom?

Var det dressyr sadel eller .....såg nämligen en vid på sadelkammaren .el sadelmagasinet....ny Zaldi Classic men tror den var 17 i säte.
Gå in på deras hemsidor och kolla.

Har tyvärr inte hittat någon Stübben Avalon att prova (tror jag, eller så var det den som vi provade och inte passade). Jag satt inte så bra i den heller, men sen är det ju så att om hästen gillar den så säger inte jag ngt även om jag sitter som en kråka i den :smirk:.

Har inte provat Globus heller men skulle gärna prova. Har du nn bild på en? Har en Edinburgh nu och är fruktansvärt kär i den. Hoppas att den fortfarande ligger bra, har inte frågat hästen ordentligt än ;). Frank baines låg inte bra på hästen och jag hatade den som jag provade, och den var rätt gammal. men bara för en modell inte passade oss kan ju en annan passa. Dessutom har han förändrat sig så mkt i ryggen också.

Kissing Spine skrev:
Hur är Zaldi Atlanta i bomvidd? Är 31 vid eller normal mot vid?? Suck.. När man INTE ska ha vida sadlar hittar man dem överallt, men när man behöver en är de som bortblåsta.

Är det en 'äldre' Zaldi Atlanta så är 32 vid, det var vidaste bomvidden då. Min Atlanta från år 2002 var också verkligen VID i 32..

Har du alltså inte ridit i Edinburghen än?

Bilder på min Globus clic (1½ år gammal, så sadeln är ju inte helt kass när den fortfrande ser ut så): http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Sadlar/

Från 4:e raden andra bilden är det bilder på Globussadeln.

Avalon känenr man igen på att den ahr fyrkantigt bakvalv och Stubbens logga på bakvalvet, Maestoso är den enda andra dressyrsadeln som har detta men den har runt bakvalv.

Den där var väldigt lika min Edinburgh! Får försöka leta efter en sådan begagnad... Får absolut MAX bli 9000:-.

Jo, jag köpt Edinburghen för ett år sedan ungefär och det var den sadel som låg bäst på Arjan då, åkte fram minst. Men sen upptäckte vi KS och har inte haft den på ett år och nu har han ju totalt förändrat sin muskulatur. Så nu har jag fått för mig att han tycker att den har blivit för smal när man jämför med alroundsadeln, och han går mkt friare och renare med al.sadeln. Men när jag känner/tittar hur den passar så tycker jag inte att den är för smal, men det är ju hästen som känner det bäst så.

Har inte haft tillfälle att rida med den nu på en vecka eftersom jag rider ytterst lite vanlig ridning än så länge, på banan. Så ska jämföra alrounden och dressyren och kolla om det blir ngn skillnad i rörelser och hur han jobbar, under samma ridpass.

2004
1a60904a.jpg

och nu...

(bilden är snedtagen och han vrider på sig, han är inte så snett musklad). Som du ser har han förändrat sig väldigt mycket och breddat sig. Men jag tycker att det är konstigt att zaldin fortfarande passar :confused:.

Edinburgh och Globus är däremot INTE lika i passformen, så försök hitta en sadelmakare som isf hjälper dig med att fixa tills toppningen. Och att hitta en begagnad för under 9 blir nog lätt, de ksotar 8500:- ;)
Det finns en internetsida som bara tar 7 (!) för den... http://www.storahallebo.com/

Jag m¨åste bara fråga dig också: din hästs ryggrad är lite "bubblig" och ojämn, beror det på KS eller är det bara så att alla hästars ryggrad inte är helt jämna?

Jadu... Det är antagligen för att de är olika bara! :)
Vet. har inte sagt något om det iallafall. fast iof så är det ju bra att de inte är lika, omden här inte passar. eller?

Okej, för jag tycker min häst har lite ojäm ryggrad medan andra hästar i stallet har jämn ryggrad...
Men du tror inte att det bara är bomvidden som inte passsar då?
Eller är den för böjd i bommen kanske?

Kissing Spine skrev:
Men jag tycker att det är konstigt att zaldin fortfarande passar :confused:.

Visions Zaldi Atlanta var förvisso för lång och det var ju den ju alltid. Men förutom det så var den baske mig MAGISK. Den passade när han var betesfet, den passade när han var i full kondition, den passade när han var ur kondition och den passade när han var ett muskelfattigt spjälstaket. Och jag fattar än idag inte hur f*n det gick till?

Det är ju det, den passar bra annars tycker jag. Två sadelmakare/utpriovare har dessutom tittat på den förut och sagt att den ligger bra. En för ett par månader sedan. Den står upp lite i bak när man lägger på den men när man har ridit ett tag så ligger den bra. Den studsar inte heller i bak när man rider lätt.

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 113
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka