Sadelhjälp.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare bussig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 714
Sv: Sadelhjälp.

Har du en bild på din sadel?

Det är mer sannolikt att sadeln är för liten, puttar upp rumpan och därför tippar du fram, snarare än att den är för stor. Och om dina knästöd är för lång för dig kan det absolut vara så att de är boven i dramat, för då kommer de putta bak dina ben, som kan göra att du hamnar ur balans, för att de stör hela tiden.

Det finns två typer av djupa säten:
Den första typen är Kieffer med halvdjupt säte men mkt högt bakvalv.
Den andra typen har fram och bakvalv som nästan är lika höga, men där sätet ändå är djupt (Stubben Avalon är ett bra exempel och även Stubben Maestoso). Det är den senare varianten som jag kallar för urskålad.
Sedan spelar ju även tyngdpunkten i sätet roll, för olika kroppstyper ska ha tyngdpunkten på olika ställen. Jag som har stor rumpa och markerade sittben sitter bekvämare i en Stubben Avalon som har ett urskålad och öppet säte än vad jag gör i en Amerigo där sätet sluttar uppåt ganska tidigt.

Diabolical_Kitten skrev:
Om du tippar framåt beror det nog på att sätet sluttar upp för tidigt för din rumpa. En sadel med mer urskålat säte eller flatare säte hade nog blivit bättre.
Jag tycker du ska prova Stubben Maestoso. Den är väldigt smal i midjan, men mjukare än Avalon. Annars en Avalon med gelsits kan vara något.
Passier kan också vara värt att prova då de är smala i midjan.
Du verkar vara väldigt sadelkunnig. Avundas dig. Är du sadelutprovare ? Har idag bokat tid för en ny sadelutprovare. Ska bli mycket spännande vad h*n säger. Ska försöka hitta någon som har Stubben Maestoso tills då som jag kan prova. Tack för era tips.

Nejdå, jag är bara en 18 åring som köpte en haflinger, som jag sedan inte hittade någon sadel till, trots många turer till sadelutprovare. Och istället för att betala flera hundra varje gång jag ville kollla en sadel började jag lära mig istället.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
162
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka