Sadelhjälp!!!

Sv: Sadelhjälp!!!

Maila dom en bild på sadeln och fråga om de vet.

Jag tror tyvärr inte de kan svara för sadelmakerierna köper nog in material utan att det framgår till vilket märke de ska användas. Många sadelmakerier tillverkar dessutom flera märken.

Jag gissar att den är tillverkad i nåt av de länder som producerar massor av sadlar utan att ha välkända märken t ex Argentina. Dom du köpte den av borde kunna säga vart de fått den ifrån.

Ja där sa du nåt. Jag kan ju maila en bild till dom :idea:

Det är på det företaget jag jobbade (jobbar?) på nyss. Vi har tagit in dessa från en leverantör som finns i England. Men därmed inte sagt att den är därifrån.
Detta är dock ett par år sedan som dessa togs in oxå.

Sadeln är fortfarande lik en modell från Kentaur som jag hittade när jag letade i gårkväll.
Kan det vart nåt samarbete, eller kopia eller nåt?

Inte helt omöjligt. Har för mig att Kentaur och Pfiff tillverkas i samma fabrik, och de har ju även modeller som är i stort sett identiska, så ett tredje sadelmärke hos samma tillverkare är inte helt uteslutet. Skillnaderna är ofta typen av bom, kvaliteten på råmaterialet och noggrannheten i hantverket.

Finns flera sådana exempel, ett är Hubertus som tillverkas för den nordiska leverantörens räkning hos ett sadelmakeri, ett annat är t.e.x. Jaguar-sadlarna som tillverkas hos Harry Dabbs.

Intressant!

Jag ska ta kort på märket idag oxå o lägga ut det får vi se om vi kan lösa detta mysterium :D

Jag glömde ju mobilen hemma. Men märket är i "guld" och på den är en galopperande häst.
Under kåpan sitter oxå ett stort metallemblem med den galopperande hästen sen står det England under.

Bild på märket är nog nästan ett måste... klurig den här, men det verkar inte vara en särskilt vanlig modell i Sverige iaf.

Bild på märket är nog nästan ett måste... klurig den här, men det verkar inte vara en särskilt vanlig modell i Sverige iaf.

Senil-jag har glömt ta kort, men idag SKA jag göra det!
Denna sadeln gör att jag inte kan sova på nätterna :D
Inte för att det egentligen spelar någon roll, men man vill ju ändå veta vad det kan vara. :banana:

Fick JUST reda på följande:
Uppsydd i Estland, Lettland eller Litauen.
Tyskt läder och tysk bom.
Ritad efter en engelsk sadel.
Ullstoppad
"Sprenger-metall" på allt som är av metall

Senast ändrad:

Intressant! Har surfat runt lite efter det märket och det verkar vara mindre känt eller kanske relativt nyetablerat? Men i och med att du nu har en sadel av detta märke så får du vara den första här att utvärdera och betygsätta den ;)

Ja :D
Jag har ju bara ridit i den en gång ännu men utgångsläget var då att jag har ALDRIG suttit i någon skön hoppsadel + att jag vägrar egentligen att rida i någon :D

Men jag måste säga att den var otroligt skön att sitta i. Jättemjuk o fin i sitsen. :love:
Sen var ju sadeln i sig stek, men som sagt, den är ju ny :idea:

min kentaur sadel har också stigläder tjoffs från sprenger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka