Sadelkammare & skötselplats -inspirationstråd!

A

Ardnas

Nu till sommaren ska vi börja bygga sadelkammaren och, eftersom vi har kallstall, även en isolerad, uppvärmd skötselplats. Så jag tänkte be alla er duktiga bukefalister om lite bilder på era sadelkammare och olika former av skötselplatser/stallgångar för att få lite inspiration! Alla bilder uppskattas!

Sv: Sadelkammare & skötselplats -inspirationstråd!

Hej
Har tyvärr inga bilder eftersom jag själv går i bygg tankar. Det jag vill ha är en sadelkammare OCH ett torkrum. Det är inte trevligt att hänga in blöta täcken bland sadlarna samtidigt som täckena behöver torka varmt. I mitt torkrum/täckesrum (som än så länge bara finns i tankarna) ska även finnas plats att förvara övrigt som inte mår bra av frysgrader tex vattenslangen.
En skötselplats har jag och där står en hylla med plats för alla borstar skydd liniment broddar pälsglans med mera. Mycket praktiskt. Vid skötselplats finns även täckeshängare och en nedfällbar sadelhängare. En sak saknas till skötselplatsen, en bra spöhängare.

Eftersom vi ska isolera skötselplatsen, så tänkte jag lösa det här med täckena som så att jag de dagar det behövs hänger upp dom där och har en avfuktare (effektivaste sättet att torka täcken på) och en värmekälla som håller åtminstone arbetstemperaturen för avfuktaren, 5 grader. Möjligtvis lite varmare, beror på avfuktaren, har inte testat än. Annars hade jag inte tänkt ha värmen igång där förutom de dagar det är riktigt kallt och jag känner mig frusen ;) . Pga elkostnaden... På det viset slipper jag hänga dom i sadelkammaren, men behöver ändå inte bygga ett extra rum bara för täcken = onödiga pengar. Sadelkammaren tänkte jag ha i direkt anslutning till skötselplatsen.
Vattenslang tänkte jag ha i sadelkammaren, där det ju alltid är värme på. Kommer att en frostsäker, självtömmande utkastare på utsidan av sadelkammarväggen, som man kan koppla slangen på och som räcker in i hela stallet. På så vis kan jag använda slangen hela vintern och behöver inte ha sadelkammardörren på glänt och släppa ut all värme. Tänkte ha en sådan där spiralslang som drar ihop sig själv och som därmed är lättjobbad att flytta på.

Kom igen, alla bilder uppskattas!:bow: *putt*

Okej, testar att putta en sista gång...
Snälla, lägg upp lite bilder, skulle så gärna vilja ha lite inspiration på hur man kan göra!! :bow: :bow:

Ska du ha spolspilta??? Isf är en sån arm som håller slangen väldigt effektiv....
Eluttag på båda sidor om skötplatsen så behöver man aldrig dra elen framför hästen. Klippning och vissa behandlingar med ulraljud mm behöver ju ström...
En vask i anslutning är också väldigt skönt- gör det hela lite enklare... Precis som sadelhängare och tränshängare då.

Sadelkammaren verkar du ju ha planerat väldigt väl... Jag har ett gammalt frysskåp i min- mycket bra att lägga finsakerna i. Dynboxar är också toppen till alla täcken.

Sen är det väldigt enkelt att å det att se lite lyxigt ut om man tänker på detaljer kring upphängning av saker o så.

Tänkte ju inte ha vatten i skötselplatsen iom att det kan bli minusgrader där ibland, men vi tänkte göra avlopp där för sommarbruk, så det skulle ju gå att göra nån smart grej så att det går att hänga upp slangen i taket då... hmm, smart!
Det där med eluttagen var jättesmart! Har redan tänkt på att ha sadel-och tränshängare i skötselplatsen, har hittat en sadelhängare som är bara huuur snygg som helst som jag tänkte ha där! Priset är ju därefter, men en har jag ju råd med iaf... :D
Ja, jag ska klura mer på det där med täckesförvaring, bra tips! Tack för alla smarta tips! :bow:

Vi har just byggt stall, och jag är jättenöjd med både stallet och sadelkammaren.

Vi har fem boxar i stallet, varav en är en gigantisk fölningbox på 17 m2. De andra boxarna är alla på runt 12 m2. Boxarna är murade med betonghålsten, och vi har galvade boxgrindar. Inga galler mellan boxarna.

Sadelkammaren är ca 8 m2. På ena kortsidesväggen sitter 6 st sadelhängare, på den andra finns en liten vask, vattenkran samt en slangvinda (25 meter självupprullande slang).
På ena långsidan står en bokhylla/rumsavdelare med 20 fack (från Jysk) - den är toppen att förvara täcken i! Det får plats 2 fleece- eller regntäcken i varje fack.
Ovanpå hyllan står plastbackar tydligt märkta med innehåll (t ex lädervård, bensnören, sporrar, sjukvård). Vid sidan av hyllan, mot sadlarna, finns tränshängare.
På den andra långsidan sitter ett element under fönstret. Vid sidan av elementet står en dynbox som används till förvaring av schabrak och paddar, stigläder och tömkörningsgjord och annat läder. Och slutligen, mot sadlarna till, finns ännu fler tränshängare.

Spolspilta har vi ingen, eftersom jag absolut inte vill ha fukt i stallet. Däremot har vi en spolplats utanför stallet, bredvid gödselplattan, och det är bara att dra slangen ut dit. Vill vi ha varmvatten kan vi dra en slang från källaren.

Uppställningsplatser har vi inte fixat till än. Men stallgången är 3,5 meter bred så det finns gott om plats.

Några bilder från stallet:http://www.pixbox.se/alb_show_id311886_page0.html

Immer

Tackar, tackar! :bow: :bow:
Åh, det är så snyggt med murad sten så där! :love: Jag hade funderingar på att göra typ sådana där gallerdörrar nu när vi byggde, men det blev inte så av lite olika anledningar.. :( Det är ju perfekt för ventilationen av luften nere vid bädden.
Om du orkar så skulle jag uppskatta storligen några kort inifrån sadelkammaren också! :bow:

Väntar med spänning! :) Lite stökigt gör mig inte så mycket, mest intresserad av att se hur andra gjort för lite inspiration!;)

*putt putt*
Vill också se bilder :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 985
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 226
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka