Sadelkappa o padd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Spatt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 753
S

Spatt

Någon som har erfarenhet av sadelkappa? Har blivt rekomenderad att ha sadelkappa för att sadeln åker fram, men dom sadelkappor jag har tittat på verkar vara så hårda. Sen om någon vet var man får tag i padd som höjer upp framvalvet.

Sv: Sadelkappa o padd

Svanskappa kan du nog hitta lite här och var & hur hårt lädret är beror ju på kvaliten & du får nog betala mer för en som är riktigt mjuk & smidig.
Tänkte i af tipsa dig om att inte köpa en ring att sätta bak på sadeln & fästa kappan i utan istället köpa en specialrem som finns med snabbspännen som man fäster i framvalvet (2 spännen) i de små ringarna som är där & sedan går de i hop i en lång rem som går i sadelkanalen som man fäster kappan i...
Detta håller tillbaka hela sadeln bättre eftersom att den trycks neråt-bakåt.
Tror det finns nån variant på riser-padd i hööks som man kan beställa som ska kunna höja sadeln fram också. Fick själv en del bra tips när jag frågade efter padd som höjer sadeln fram i detta forum för 1-2 månader sedan... Sök i arkivet...
Lycka till!
MVH

Har du pengar att lägga ut kan du ju få en mjuk en. Men det är ju inte alltid man har det. Möjligtvis försöka få tag på en begagnad som redan är uppmjukad...om du ska ha svanskappa alltså.

svanskappa är ruttet, det stör hästen väldigt mkt om den ska hjälpa till att hålla sadeln på plats. Se till att du har en sadel som är väl utprovad, då behöver du inte tänka på framvalvet...
Dock är det inte säkert att sadeln ligger kvar där den ska när hästen rör sig. Min connemara har en välutprovad sadel men när han rör sig vill han gärna skjuta fram sadeln för att få sadelgjorden på rätt plats.. (Han har väldigt rund rygg) Jag har en specialformad sadelgjord som håller tillbaka sadeln istället för svanskappa. Den stör inte hästen det minsta. Gjorden finns i de flesta ridsportsbutiker, den är i läder finns bla från knights leather och chetak. Kostar runt 900 kr men det är en bra investering om man vill skona sin häst :)
Den ser ut som en anatomisk gjord fast den är ännu mer utsvängd vi armbågarna och är lite bredare under magen.

Bison skrev:
Den ser ut som en anatomisk gjord fast den är ännu mer utsvängd vi armbågarna och är lite bredare under magen.
Om jag nu tänker på samma som du så har jag en sådan & det hjälper inte ett dugg på min, som har väldigt sluttande rygg. Men det är ju bara att prova allt :)
Håller med om att A & O är en passande sadel, men de kan passa hur bra som helst & ändå glida fram. Edel hästar är helt enkelt väldigt svåra att hitta sadel till...
:smirk:

Hur stör svanskappan? Har aldrig ridit med det man vid körning är den ju alltid på så det är därför jag undrar...

På en del hästar med relativt liggande bog samt välvda revben så är det en fysisk omöjlighet att få sadeln att stanna på rätt ställe utan den kommer dras fram av gjorden och hämma hästens bogrörelser. En sån gjord som du beskrev kan hjälpa, men i en del fall så finns det tyvärr inget annat att ta till en svanskappa hur duktig sadelutprovare man än har.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 198
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 454
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka