Sadelknutor...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Chough
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 368
C

Chough

Upptäckte idag att pållen har fått ett par sådana på ryggen...
Funderar nu på vilken av sadlarna den kommer ifrån...
har ridit i en hoppsadel i en vecka fram tills i fredags och sen i dressyrsadel Lördag och idag(söndag).
Såg sadelknutorna idag..
det kan hända att han hade dom igår med, men jag kollade kanske inte så noga på ryggen då... :o dessutom har han ganska mycket päls så de är svåra att lägga märke till..

Jag undrar nu hur lång tid det tar för sadelknutor att uppkomma? Tror ni de kan komma av dressyrsadeln även fasst jag bara ridit i den två gånger?
(hoppsadeln har jag ridit med tunn gel-pad under. Dressyrsadeln ingen padd över huvudtaget)

Har du kollat över foderstaten? Knutor på ryggen kan komma av proteinöverskott har jag fått lära mig av en veterinär.

Precis som före gående talare, jag har ochså fått lära mig att knutor oftast upp kommer av för mycket protein i fodret, de blir liksom som finnar hos oss förklarade vet.
D tar en stund innan knutor upp kommer d blir av friktionen under sadln kan man säga.

Gå in på aftonbladet där kan du läsa om d.

Lycka till!!

Mvh anna

Låter som hårsäcksinflamationer.... Se till o håll knölarna rena ock byt/tvätta vojlock/chabrak ofta...mvh /Maria :D

okey...jag e ingen foderexpert, men vilket foder inehåller för mycket protein? Alltså, vad är det jag bör dra ner på?
Han får chevinal, fosforbalans, hö, korn, havre och betfor.

ingen foder expert jag heller, men jag skulle anylesera höt om jag var du, då d kan vara protein rikt, sedan korn skulle jag ta bort.
Fråga dem på foder vettja!

Lycka te! :bump:

Hej!
Min häst har också fått små bölder under sadeln, de ser ut ungefär som "knott" bett. Jag köpte ett nytt schabrak för en tid sedan och efter en lång ridtur hade hon dessa bölder. Vet någon vad det kan bero på? Är det något konstigt material i schabraket tro? Jag vet annars att hon är jätte känslig när hon fäller och sätter päls. Kan jag rida trots detta? Det är en unghäst jag har och jag vill absolut inte ge henne några hemska/onda upplevelser, då jag alltid varit väldigt försiktig tidigare! har beställt en fårskinnsvojlock ifrån Hööks, har hört att det kan vara bra!
Hoppas på goda råd!
MVH
Caroline :banana:

Gå in på www.aftonbladet.se å sedan in på ridsport där kan du läsa med om problemet du har.

Hoppas d kommer att gå bra med tösen din!

Man ska iallafall vara noga att hålla rent under så att inte knutorna blir inflammerade å då tror jag de rekomenderas allosolsprit till d.

mvh anna

Det behöverinte alls ha med fodret att göra, mitt sto får sådana varje vinter om jag inte klipper henne i sadellägget och sedan är det fårskinspadden som gäller för att minska risken för skav. Har provat allt annat, tvättat med jodopax,virkon,alsollösning och nytvätt schabrak men inget fungerade inte.

Mvh

Camilla

Min häst fick såna förra vintern.
Mest troligt var det pga att han har tjockare päls och hade täcke på sig mycket. Dom försvann på sommaren när han gick utan täcke flera veckor.
Han hade inte ont av sina, och dom har inte kommit tillbaka trots att han går på samma foder och rids i samma sadel.
Så i mitt fall tror jag att det var pga att det blir för tätt med täckena.
Jag provade att tvätta och smörja knölarna, men det hjälpte inte alls.

hmm okej..
min häst är inte heller klippt, men han går med ett regntäckte.
Jag har faktistk lite svårt att avgöra om han har ont av dom. Inga konstigheter när jag rider. När jag trycker hårt på dem så svankar han, men dete gör han för övrigt var än jag trycker på hans kropp :smirk: han e lite kittlig och känslig....
Men snart får han gå utan täcke, hoppas det blir bättre då. Ska även se över foderstaten.

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 068
Senast: Fiorano
·
Utrustning velar lite fram och tillbaka nu, har en sadel utprovad med liten kilpadd i höstas, kiropraktikern som behandlat hästen säger att det...
Svar
7
· Visningar
1 387
Senast: Buck
·
Hästvård Vi har en häst i stallet som beter sig mycket märkligt sedan ett par dagar. Det började i fredags då jag såg henne rulla sig och sen... 2
Svar
28
· Visningar
2 984
Senast: Magnum
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
1 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka