Bukefalos 28 år!

Sadelknutor

J

Jojjo_93

Min ponny har fått en sadelknuta som är ganska stor och jag börjar bli orolig.
Varför får de sadelknutor och vad kan man göra åt det?

Jag har samma schabrak ca 1 vecka innan jag tvättar det och jag ska kolla upp om sadeln passar ordentligt.
 
Sv: Sadelknutor

(jag antar att du vet att dom kan även få knutor p.g.a andra orsaker. Men jag antar att du vet att det är "sadelknutor"..?)

Om man har ett ren schabrak och har borstat ordentligt innan sadlingen, och ändå får knutor så kan det ju vara så att sadeln inte passar riktigt. Har själv fått byta sadel nu p.g.a det. Och så har jag gnidit in knutorna med arnica och det har hjälpt jätte mycket :).
 
Sv: Sadelknutor

Det är väl ingen som kan svara på?

*kl*

Det är bara att acceptera och motionera från marken tills den är borta och då ta tag i sadelbiten.
 
Sv: Sadelknutor

Det tar ofta lång tid innan dom försvinner. Veterinär kan spruta in cortison
 
Sv: Sadelknutor

Min ponny har fått en sadelknuta som är ganska stor och jag börjar bli orolig.
Varför får de sadelknutor och vad kan man göra åt det?

Jag har samma schabrak ca 1 vecka innan jag tvättar det och jag ska kolla upp om sadeln passar ordentligt.

Men du, om schabraket blir svettigt är det dags att tvätta, oavsett om det gått en dag eller en vecka. Jag rider aldrig med en vojlock som blivit svettigt. Byter mellan flera och har alltid rena att tillgå. En veckas användning utan tvätt tycker jag är mkt. Eller så är det bara jag som är löjlig. Men mina hästar har aldrig haft sadelknutor. Dock har jag fått hem hästar som haft det. Och det har varit ett minne blott med rena vojlockar.
 
Sv: Sadelknutor

delwis kl

Sadeln passar förmodligen inte.

Med risk för att werka sunkig får jag erkänna att jag twättar wojlockarna ganska sällan. Har aldrig haft problem med sadelknutor iallafall, förmodligen tack ware wäl utprowade sadlar.
 
Sv: Sadelknutor

Ang tvättning av schabrak så tror jag det beror på hästen.

Min snuttepålle blir iprincip aldrid svett (mer än på sommaren om man rider HÅRT) så hennes har jag knappt behövt byta alls under de år jag haft henne :angel:

Att byta en gång i veckan låter för mig helt normalt så där tvivlar jag på att Ts problem ligger.
 
Sv: Sadelknutor

min ena häst är otroligt känslig. Även om vi har en utprovad sadel som kollas regelbundet så räcker det att han blir svettig under schabraket och inte hålls ordentligt ren innan han får knutor. Det beror ofta på inflamation i hårsäckarna!
 
Sv: Sadelknutor

Det behöver inte bero på att sadeln inte passar. Jag har haft problem med att min unghäst har fått knutor under sadelgjorden och jag tvättar alltid både den plus hästen efter ridning. Har precis upptäckt att de kommit tillbaka. Jättetråkigt så jag är också nyfiken på vad man kan göra? Jag har använt både lädergjord, syntetisk gjord och fårskinn, har nu börjat med fårskinnet igen för att se om det kanske hjälper.

Så det kan du ju testa ts, att använda fårskinn under sadeln, har du tur hjälper det. Fast då är problemet att hålla fårskinnet rent för det är inte det lättaste har jag märkt, de blir ju lätt svettiga särskilt nu under sommaren.

Ursäkta det röriga inlägget..
 
Sv: Sadelknutor

Jag tror att det är väldigt olika hur lång tid det tar innan dom försvinner.
Dom min häst fick, är nästan helt borta. Man känner bara en liten upphöjning.
Och det har tagit ca 2 veckor. Jag har smörjt in med arnica varje dag. Och jag har inte ridit utan bara varit ute och gått med honom.
Men jag vet en som har haft sina sadelknutor i snart ett år.. hon smörjer också varje dag. Men hon rider ändå.. så jag kan inte svara på varför knutorna är kvar men en anledning är kanske just det att hon rider. Knutorna får ju liksom inte läka ut. Men det är bara en gissning..
Det finns säkert någon som vet det bättre..
 
Sv: Sadelknutor

Om hästen får återkommande hårsäcksinflammationer (eg infektioner) kan man testa att schamponera sadelstaden med klorhe idinschampo (det ska wara ett äks mellan e och i!!!) 1-2 ggr per wecka. Låt sitta i minst 10 minuter och skölj. Ett alternatiw om man saknar spolmöjligheter eller om det är isande kallt är att spraya Klorhe idinspray efter warje ridpass. Wad gäller schabrak/wojlock är det sannolikt wiktigare med bra material än idoga twättar. Och som sagt; nummer ett är weterinär för att awgöra wilken typ aw bula det är, nr 2; kolla sadel.
 
Sv: Sadelknutor

jag vill bara göra ett litet inhopp här och verkligen tacka TantEster (även Peter Lundin tror jag att han heter) för att ni delar med er av eran gedigna kunskap!! Jag tror att jag pratar för många här på buke, och det är att vi verkligen värdesätter sådana personer som ni :banana:.
Stor kunskap och sunda åsikter är guld värda för oss hästmänniskor som är under "upplärning".
Kram på er! :)
 
Sv: Sadelknutor

har har fått ett schampo utskrivet av veterinären vi använder. Det räcker med att man slarvar och använder ett schabrak med intorkad svett så har bulorna kommit. Därför avänder jag bara schabraken max 2 gånger innan tvätt.
 
Sv: Sadelknutor

Om hästen får återkommande hårsäcksinflammationer (eg infektioner) kan man testa att schamponera sadelstaden med klorhe idinschampo (det ska wara ett äks mellan e och i!!!) 1-2 ggr per wecka. Låt sitta i minst 10 minuter och skölj. Ett alternatiw om man saknar spolmöjligheter eller om det är isande kallt är att spraya Klorhe idinspray efter warje ridpass. Wad gäller schabrak/wojlock är det sannolikt wiktigare med bra material än idoga twättar. Och som sagt; nummer ett är weterinär för att awgöra wilken typ aw bula det är, nr 2; kolla sadel.

Jag älskar din fantasifullhet med icke fungerande tangentbord (antar jag ;) ) :bow:


Du menar klorhexidinschampo? :idea:
 
Sv: Sadelknutor

*kl*

Jag fick något medel på flaska som var till öronen på hundar, av vet. Förmodligen med lite kortison i. Det hjälpte och bulorna försvann på någon vecka. Dock är min pålle väldigt känslig för smutsiga schabrak och jag rider alltid med nytvättat. Mina sadlar sitter bra så det är inte problemet i vårt fall.
Jag tror också att materialet på schabraket kan ha lite med saken att göra också...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Ponylove
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 313
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
649
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp